Till er som ligger i startgroparna att bygga ett lösvirkeshus tänkte jag berätta lite om våra erfarenheter när vi byggde.
För ca 5 år sedan bestämde vi oss för att bygga nytt hus. Efter att ha renoverat ett hus under 10 års tid, så var vi redo att ta oss an en ny utmaning. Vi satte oss och rev ut sånt som vi tyckte var snyggt i olika hus- och inredningstidningar. Vi satte in allt i en pärm, som vi sedan gav arkitekten. Han ritade upp ett förslag, som vi blev väldigt nöjda med. Vi gjorde bara några små justeringar. Även barnen fick ha önskemål om sina rum. Den ena ville ha fönster ut mot byns fotbollsplan, vilket han fick.
Vi anlitade en byggfirma som gjorde en del av arbetet, men vi gjorde väldigt mycket själva. Så här i efterhand var det kanske dumdristigt. Det är oerhört slitsamt att jobba och bygga hus samtidigt. Det kan nog ni andra som gjort samma resa bekräfta.
8 månader efter byggstart flyttade vi in. Allt var långtifrån färdigt då. Det tar sin tid att bygga lösvirkeshus.
Nu så här 5 år senare håller vi fortfarande på och fixar med lite småsaker. Framför allt har vi inte orkat ta tag i trädgården. Det får bli ett projekt för framtiden. Vi har även en sommarstuga, som har tagit mycket tid i anspråk. Det finns gränser...:confused:
Huset med pool.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husbygget 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN4089.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN4129.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN4145.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
balkong.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hallen.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
köket 2013.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
relaxen egen.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tvättstuga egen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vardagsrum captain.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är några av bilderna, men det finns fler här och här.
Vad är då vår lärdom att projekt husbygge?
1. Det tar mycket mer tid än vad man tror.
2. Det kostar mer än vad man räknat med. Vi la på 10 % när vi la vår budget för att ha lite marginal.
3. Kan man göra mycket själv, så blir det mycket billigare. Man ska dock överväga om det är värt slitet. Vilka delar kan man leja bort?
4. Det är slitigt att bygga ett lösvirkeshus med egen arbetsinstas, men även jättekul och en bra erfarenhet!
5. Boka in nåt avbrott under bygget. Det är oerhört svårt att ta sig tid att koppla av. Kan man, så tror jag att det är bra om man kan åka bort några dagar och göra något helt annat. Om inte annat, så när husbygget är klart eller börja gå mot sitt slut. Det kan vara bra att boka in det långt i förväg, så det verkligen blir av och att resan är betald, för pengarna kommer ticka iväg.
6. När man tycker att man är skapligt klar, så passa på och NJUT istället för att dra igång nya projekt!
7. Lyssna på kroppen! Det är påfrestande att bygga hus. Både fysiskt, men även relationen slits när man alltid jobbar. Maken gick ner 7 kg och risken finns för utbrändhet.
8. Innan man sätter gång tyckte jag att det skulle bli jättekul att välja golv, kakel, klinker, tapeter mm. När man väl var inne i ekkorrhjulet, så var det lite tungt att ta alla dessa beslut och att hela tiden välja och helst ligga ett steg före. Vi satsade på att ha i princip samma klinker på alla ytor där vi skulle ha klinker, nästan samma kakel i badrummen och relaxen, samma golv i hela huset. Förutom att det blev enklast att göra ett sånt val, så ser det mer enhetligt ut, tycker vi.

Nu lät det väldigt negativt kanske, men det har varit en jätterolig och lärorik resa!
 
  • vardagsrum och kök.JPG
Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! Jag gillar verkligen erluftiga hall. Och relaxen, nice!
 
Ser väldigt trivsamt ut!!
Är det polerad betong i vardagsrum?
 
Verkar vara ett rejält projekt, med ett riktigt fint slutresultat!
Vilka delar gjorde ni själva och vilka delar lejde ni bort?
 
Roligt att se och läsa.
Det var ju inte den enklaste designen på ert hus direkt, så jag förstår att det tagit sin tid.
Jag tycker överlag att det ser mycket snyggt ut, dock förstår jag inte vad plattsättaren gjort bakom det stora badkaret, ser ut som en smal kil av kakel längst in i hörnet, lutar väggen?

För övrigt håller jag med om att det krävs massor med energi, motivation och engagerade familjemedlemmar för att ro iland ett husbygge i egen regi, speciellt om man har barn och dessutom ska jobba heltid samtidigt.
 
Väldigt fint hus! Som sagt en hel del pyssel när allt skulle sättas ihop kan jag tänka mig,mycket special lösningar! Den där väggen i relaxen är ju ett typ exemplar på vad en amatör som inte har vanan kan göra... man glömmer att när man ska börja kakla behöver man verkligen ha satt alla dom rakaste reglarna i badrummen... kan ju kanske säga att jag host host kanske lyckades med det oxå... :surprised: men det finns ju fix! :)
 
fgo skrev:
Ser väldigt trivsamt ut!!
Är det polerad betong i vardagsrum?
Ja, vi har polerad betong i vardagsrummet i granitfärg. Vi tyckte att det kunde vara kul med nåt lite annorlunda. Tröttnar vi kan vi lägga annat golv på.
 
Byggis1976 skrev:
Snyggt! Jag gillar verkligen erluftiga hall. Och relaxen, nice!
Ja, det är luftigt det mesta i huset. Relaxen är fin. Tyvärr är vi lite dåliga på att utnyttja den.:(
 
hur många kvm är huset på?
 
Byggis1976 skrev:
hur många kvm är huset på?
270 kvm + 70 i garage
 
Gud vad fint. Vi håller med på att bygga lösvirkes hus. Ca 240 kvadrat med källare. Har hållt på i 2,5 år och är inte rikgit klara än. Har varit 2,5 tuffa år då vi har små barn och annat har hänt men jag hoppas vårat hus blir lika fint som ert.
 
Läckert hus!!! Vi funderar på att bygga ett nytt hus på 250kvm+ och lösvirkes hus är ett alternativ som funderar på
Har ni några uppgifter på vad allt kostade, matrial, arkitekt, avgifter, hantverkare mm? Hur många timmar har ni lagt ner själva på bygga huset?
 
Mikael_L
Fint hus!
Sträck på er och var stolta.

Ni tog inte direkt på er de enklaste lösningarna heller ... ;)
 
Riktigt fint! Önskar man kunde ha byggt ett sådant istället när man själv var i farten. :) Saknar bra uterum. Vi har inte heller byggyta kvar för det heller.
 
noone70 skrev:
Läckert hus!!! Vi funderar på att bygga ett nytt hus på 250kvm+ och lösvirkes hus är ett alternativ som funderar på
Har ni några uppgifter på vad allt kostade, matrial, arkitekt, avgifter, hantverkare mm? Hur många timmar har ni lagt ner själva på bygga huset?
Material, byggfirma, tomt, vatten, el gick nog på ca 3,5 mkr. Hade vi lejt bort det helt och hållet hade det förmodligen gått på uppemot 5 mkr. Arkitekten var inte särskilt dyr, har för mig 10 000 - 15 000 kr. Enormt mycket jobb har vi själva (eller min man egentligen, medan jag skötte barn & markservice). Normalt sätt så åkte han till jobbet vid 5 och jobbade till kl 13, då åkte han ut till bygget och var med snickarna. När de åkte fortsatte han till åtta eller nio på kvällen. På helgerna körde han 10-12 timmar på bygget. Han la förmodligen 50 timmar i veckan på bygget. Det här är dock inget jag rekommenderar, för det blir oerhört slitsamt.
Själva byggtiden var kanske 8-9 månader, men innan dess planering. När vi flyttade in så var allt långt ifrån klart, så summa summarum så har flera tusen timmar lagts ner på huset av våra egna timmar under åren.
På plussidan så är att vi bor fint i ett hus som vi själva varit med och skapat till en rimlig summa. På minussidan att vi i princip jobbade ihjäl oss. Nu har vi bott här 5 år och kan njuta av huset. Dessutom har vi tagit oss igenom en omfattande sommarstugerenovering, men vi gillar ju projekt! Det gäller bara att dra i bromsen ibland och faktiskt njuta av det man har!:)
Lycka till med husprojektet! Det är skoj & lärorikt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.