Hej!
ska sätta in någon slags ventilation i vårt skafferi i köket.
Ska jag använda in eller utluft?
Vad för verktyg behövs?
är det bara att såga ett hål rakt genom väggen?
tack!
 
Kan du förtydliga lite vad du vill göra och hur det ser ut?

Du frågar om in/utluft, (menar du ute/inneluft)? Är syftet att kyla ner skafferiet så ska du naturligtvis ha uteluft, men det kan även påverkas av vad du har för ventilation i huset. Sen beror det ju helt på vilken typ av vägg du har (trä, sten?).

Jag har själv frånluftsvärmepump (så huset suger alltså in luft från utsidan ändå) och planerar att sätta in en enkel fresh-ventil från mitt skafferi till utsidan (viktigt att den går att stänga/reglera). Jag vet var ledningar och sådant går så för min del kommer jag bara att borra ett hål rakt genom väggen med en dosborr typ...
 
Tanken är mer att det ska luftas, inte bli så instängt i skafferiet. Fasaden är trä och där finns ett gammalt litet fönster som är igensatt. Hade tänkt sätta ventilen där för väggen är inte lika tjock där.
Vi har självdrag i vårt hus samt en luft-vatten-värmepump. Ser man hur ledningarna går på ritningen?
 
Det låter bra. Att det varit ett fönster där gör det ju mindre troligt att det går några ledningar där, men du kan knappast lita på det och knappast lita på några ritningar heller, så det är nog att borra lite försiktigt helt enkelt (lager för lager liksom)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.