Jag är inne på att rita själv.
Vi har alla ritningar från bygget av huset 2010.
Jag undrar om man kan komplettera med nödvändigt info på de ritningarna?
Dvs att jag ritar till utbyggnaden på de gamla ritningarna.
Utbyggnaden är inte stor bara ett burspråk i mitten av huset som skall fungera som matsal.
Balkong ovanpå.
Försökte ringa kommunen men det är ju omöjligt att komma fram.
Hoppas någon kan svara på min fråga.
 
Om du kan rita själv beror på hur kunnig du är. Det är svårt att veta när vi inte känner dig. Men jag har ritat alla min hus själv, så omöjligt är det inte.
 
Men kan jag rita på de ritningar jag har?
 
ullberg
För bygglov krävdes inga avancerade ritningar i Huddinge i alla fall. Skalenligt var kravet, men man kunde göra dem för hand.
 
Neta skrev:
Men kan jag rita på de ritningar jag har?
Jag hade inte ritat på originalen, utan gjort kopior att rita på. Annars kan jag inte se att det skulle vara nåt problem.
 
Ja det är bara att rita. Använd linjal bara och gör det skalenligt. Skriv med alla mått också, det viktiga är utbyggnadens area, så dom kan räkna på byggrätten.
 
Tack alla för svar. Det var goda nyheter!
Har massor med ritningar digitalt så det är bara att skriva ut och komplettera. På kommunen sida finns en beskrivning på vad som krävs gällande ritningar så jag går efter den och håller tummarna.
Antar att det ska vara A3?
 
Den är den vår kommun också har på hemsidan. Tycker inte det ser så svårt ut. Ska ju ha en enkel utbyggnad så det borde jag klara av.
 
Funkar med A4 också. Men med A3 får man bra överblick samtidigt som de är lätta att vika till smidigare format.
 
Vilka mått bör man ha om man ska få plats med ett stort matsalsbord och stolar? Hur brukar måtten vara på hus som har den typen av burspråk eller vad det kallas.Utbyggnaden kommer att vara i mitten på långsidan av huset där vi har vardagsrummet.Där har vi tre stora fönster som jag tänkte "flytta" ut de metrar som behövs.Riktlinjer mottages tacksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.