Hej, försöker räkna på nytt hus men är grymt osäker på alla kostnader och man vill ju inte att allt ska dra iväg. Har försökt söka på forumet efter någolunda priser och fått en del från offerterna vi fått av div husleverantörer men är fortfarande osäker på om detta stämmer eller om vi missat en massa...
Tomten är plan och man behöver inte spränga, enstaka träd finns...

... och JA, jag bor inte i Stockholm om ni tänker på tomter för 3 mille! :)


Såhär ser det ut idag:
Huspris 2,100,000
Tomt 400,000
Markarbeten 200,000
Anslutning vatten 124,380 (kollat med kommunen)
Anslutning el 27,000 (kollat med EON)
Anslutning telefoni 12,000
Bygglov, byggsamråd, utmätning 45,000
Lagfart (1.5% av tomten samt expeditionsavgift på 825 kr ) 6,750
Pantbrev (2% av det intecknade beloppet) 60,000 (antar att det är på allt i denna lista?)
Grovutstakning 4,500
Finutstakning 7,000
Kontrollansvarig 22,000
Räntor under byggtid 50,000
Byggel 25,000
 
Anslutning telefon 12 0000, behövs den kostnaden ?

Salle
 
12 000 menar jag ju........
 
Jag har iofs haft ip-telefoni och BBB sedan 1999, men är det inte bra att dra in kopparen ändå? ip-telefonin går ju ut på telenätet (ADSL) där vi bor iallafall...
 
Sitter också och räknar... telefon har jag inte ens tänkt på. ADSL känns stabilare än 3G/4G. Har 100/10 fiber nu så man har blivit bortskämd. Men för 12000 får man ganska många år fri surf...
 
Du har ingen kostnad på fiber vad jag kan se.
Kommer kommunen eller engibolaget att göra detta eller är de 12 000 kronorna till fibern ?

Salle
 
D09
Bör inte räntor räknas in i löpande kost? Dvs inte lånas till, eller så missuppfattade jag posten.
 
Anlägga trädgård, altaner, uppfarter kostar en hel del har min bror märkt, det hade de glömt att räkna.
 
Kolla upp hur det fungerar med telefoni och bredband.
 
200.000 för markarbeten, är det med platta också eller är det inräknat i husets pris? Om det är 200.000 för platta och jobb är det väldigt mycket i underkant skulle jag säga.
Sen som någon skrev, ska du ha altan kommer det bli en rätt stor post också. Grovplanering av tomten är lika bra att göra när grävarna är på plats, staket? Är huset målat två gånger utöver grundmålning? Få hustillverkare målar husen helt klart.
 
Bara en tanke, tomten är nästan gratis i förhållande till huset. Du slutar på 2.6-2.7, vad kostar det att köpa en nyare hus i samma område?
 
Om grundläggning/platta är med i kalkylen så tycker jag att den ser helt ok, men kolla också så att kommunen inte tar ut någon planavgift.
 
Vad ingår i "huspris"?
Pris för hantverkare, eller snickra själv?
Garage?
Tillval, budgetera det. Det kommer så mycket små grejer utmed vägen som kostar en massa pengar!
2.7 låter ganska billigt om uttrycket tillåts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.