Tja!

Jag och min fru letar, som vissa av er kanske vet, hus i Särö och Kullavik. Helst från 1930-talet och äldre, havsnära och gärna med tomt på 1000kvm och uppåt. Renoveringsobjekt är också av intresse.

Jag anar att inte alls alla fastigheter av denna typ läggs ut på Hemnet.

Är det någon som har några tips eller känner till fastigheter som är till salu nu eller inom en någorlunda snar framtid?

Tack på förhand!
/Stefan
 
Hemmakatten
Har inga helt nya fantastiska tips att delge, men det vi gjorde under de två år vi letade tomt var först och främst hemnet med flera internetsajter. Efter ett tag när vi verkligen tittat på ALLA tomter i ALLA väderstreck hade vi kommit fram till vilka områden vi kunde tänka oss bo i. (det var fortfarande ganska många). Vi åkte då runt i områdena, tittade på anslagstavlor (där vi faktiskt hittade tre tomter till salu), var inne i småbutiker, träffade folk och frågade om de kände till någon som ville sälja. Men vi hittade faktiskt vår tomt på blocket av alla ställen och dessutom låg den i ett område som vi inte tidigare trott var intressant.
Lycka till med ert tomtletande!.
 
Nu letar vi ju inte efter tomt, men annars bra tips, tack :)

Man skulle ju själv kunna sätta upp lappar på populära anslagstävlor med såklart. Kan inte skada. Tror jag...
 
Hemmakatten
Ber om ursäkt. Står ju klart och tydligt att ni letar hus, vet inte riktigt var jag fick det där med tomt från... men principen är densamma. Ni skulle också kunna lägga ett trevligt brev/flygblad i brevlådorna och berätta lite om er själva och att ni söker hus, typ "vi är en trevlig barnfamilj med två katter som letar hus här i vackra Särö....." Nu har jag ingen riktig uppfattning om hur stora områdena är och om det är ett överkomligt arbete (går förstås att anlita firma för utdelandet). Det finns i alla uppvuxna områden familjer som vill/tänker på att flytta när barnen blir stora, huset för litet eller när man är för gammal för att orka med. och som inte riktigt kommit till skott ännu. En tidigare granne till oss hittade sitt hus just genom lappar i brevlådor.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Detta all lägga lappar i brevlådorna tror jag mycket på!

Det blir mer personligt, det som står på lappen är riktat just till mig, inte till en anonym massa som lapparna i Konsum, f'låt COOP.

När jag sålde mitt förra hus var det faktiskt lappen i brevlådan som fick mig att välja mäklare.
Ovetenskapligt, jag vet :surprised:

"Hej, jag heter NN och arbetar på mäklarbyrån YY.
Jag har just sålt ett hus i ditt område för 999999 kr, och säljaren är mycket nöjd med affären."

Osv, ungefär. Sedan visade det sig att mäklaren bodde i samma område, vilket också kändes rätt.
 
Har du inte talat med de mäklarhus som är aktiva i området? Jag känner folk som har köpt hus av mäklare i Gbg före de har kommit ut på visning eller före material har presenterats. Mäklarna är alltid intresserade av enkla affärer och det finns alltid dödsbon och personer som är intresserade av enkla affärer utan publika visningar.

Vi var själva på förehandsvisningar av fastigheter som inte vara annonserade när vi letade hus.
 
Hej! Har varit i kontakt med de flesta (när de lagt ut något som är nära det vi är ute efter) och fått en bra relation till iaf en mäklare. En del svarar dock inte på ens mail eller återkopplar inte fast man pratat face-to-face med dem. Kanske för att det snart skulle bli sommar, eller så är de helt enkelt inte intresserade.

Förhandsvisningar har vi givetvis varit på. Det huset som vi nästan köpte i våras var ju innan riktig visning/budgivning. Sen sket det sig men ändå :)
 
Dåliga mäklare där nere helt enkelt. :)

Men det är alltid sämre utbud runt sommaren det kommer väl igång igen snart efter semestrarna. Så håll ut.
Men det är ju segt med budgivningar. Framförallt i så pass bra områden också.
 
Både Bjurfors och Svensk Fastighetsförmedling har väl en "databas" som man kan lägga in sig i? Vill minnas det. Däremot så är det inte alltid mäklaren vill göra en snabb affär. Vårt hus gick innan visning och den som var mest besviken var mäklaren - hon såg visningen som ett sätt att också göra reklam för sig själv. Skall nämnas att det var en mindre mäklarfirma med bara två medarbetare, kanhända att de större firmorna resonerar annorlunda.

Vi försökte också kontakta någon mäklarfirma för att se om det gick att göra "en privat" försäljning genom dem eftersom vi hade ett ganska attraktivt hus i ett attraktivt område där många letade men få objekt såldes. Men det var bara aktuellt för dem att skaffa sig "försäljningsrättigheterna". Har fått för mig att mäklare i andra länder arbetar lite mer flexibelt.
 
I de där databaserna får man bara matchningsbrev, det är min erfarenhet. Och då är hemnet bättre :)
 
mariatherese skrev:
Både Bjurfors och Svensk Fastighetsförmedling har väl en "databas" som man kan lägga in sig i? Vill minnas det. Däremot så är det inte alltid mäklaren vill göra en snabb affär. Vårt hus gick innan visning och den som var mest besviken var mäklaren - hon såg visningen som ett sätt att också göra reklam för sig själv. Skall nämnas att det var en mindre mäklarfirma med bara två medarbetare, kanhända att de större firmorna resonerar annorlunda.

Vi försökte också kontakta någon mäklarfirma för att se om det gick att göra "en privat" försäljning genom dem eftersom vi hade ett ganska attraktivt hus i ett attraktivt område där många letade men få objekt såldes. Men det var bara aktuellt för dem att skaffa sig "försäljningsrättigheterna". Har fått för mig att mäklare i andra länder arbetar lite mer flexibelt.
Min tro är förstås att spekulanter, som inte vill vänta på en annonserad visning utan vill ha "förtur" och egen visning helt enkelt försöker få ett lägre pris, typ "billigare vid snabb affär".
Finns fler intresserade måste väl priset bli bättre (för säljaren) om alla får vara med och bjuda?
 
Det kan vara så. Det kan också vara så att köparen tror att priset kommer att stiga så mycket mer om fler är där och tittar. Det handlar om förväntningar helt enkelt. Om man som köpare blir snuvad på hus mitt framför näsan flera gånger så ser man det tillslut som det säkraste sättet att ens få lägga ett bud. Då är det inte nödvändigtvis så långt från vad slutbudet skulle bli.
 
KnockOnWood skrev:
Min tro är förstås att spekulanter, som inte vill vänta på en annonserad visning utan vill ha "förtur" och egen visning helt enkelt försöker få ett lägre pris, typ "billigare vid snabb affär".
Finns fler intresserade måste väl priset bli bättre (för säljaren) om alla får vara med och bjuda?
Så behöver det inte alls vara. Det är lite av ett lotteri. Förhandsbud kan mycket väl vara högre än vad det blir vid en ordinarie budgivning. Det krävs ju att det finns minst en till spekulant som vill betala lika mycket för objektet, OCH att "förhandsspekulanten" är kvar (kan ju fått ögonen på ett annat objekt, vägrar budgivningar, blivit sjuk eller vad som helst), för att priset ska nå samma nivå igen. Jag har sett objekt gå för lägre än högsta förhandsbudet (som säljaren då hade nekat och ville köra ordinarie budgivning).
 
Annars, någon som känner till något som ska säljas i Särö eller Kullavik men inte ligger på hemnet? :)
 
Gör en Zlatan, leta upp huset du vill ha och ge dom ett bud dom inte kan tacka nej till.. ;)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.