Jag håller på med att förstora vårt boende, med en spiraltrappa ner till källaren.

Kommunen jag bor i, vet att dag och spillvatten ska separeras på vår gata. Tyvärr vet de inte när det ska göras, för att i dagsläget kan de enbart se 3 år fram i tiden.
Jag har därför förberett för att släppa ut allt dagvatten i den befintliga stammen, fram tills separeringen. Det för att jag kommer inte vara sugen på att öppna upp igen om några år, för att lösa det då. Jag kommer då att plugga röret till den befintliga stammen, när så är dags.

Efter att ha extrakollat med erfarna personer inom bygg och vvs, så har jag blivit mer kluven än jag var innan. Är risken stor att fastigheten blir underminerad om jag lägger en stenkista så nära byggnaden?
Innan det renoveringen fanns här ett trädgårdsland och en gräsmatta, som naturligtvis släpper igenom vatten. Skulle risken för underminering, nu plötsligt öka för att jag lägger en stenkista 1,7 meter ifrån huset (fuktigt har det alltid varit där)?

Det gäller - två brunnar (terrassen 12 kvm och garageuppfart 35 kvm) + ett stuprör (60 kvm tak) kommer att vara kopplad till stenkistan, efter separeringen.

Stenkista 4000-700 mm och 1000mm djup
1700 mm från huset

Sidan mot huset och de två kortsidorna av stenkistan, slår jag ner fiber cementskivor 500 mm djupare än kistan för att bilda en vattentät vägg.


Finns det någon här ute med direkt erfarenhet från något liknande, eller vill dela med sig om vad Ni tycker?
 
  • wallbergsgatan-renovation-remoddeling (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dagvattenKistaFloorPlan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en stenkista belägen typ 2 meter från huset - den tar hand om allt
vatten från ett helt platt hustak - det klarar den utmärkt förutom att man får
gräva sig ner till den o rensa bort skit kanske var 10:e år eller så - kistan är
mkt liten - kanske 0,5 m diameter o 1 meter djup - den får väl god hjälp av
att marken är mkt sandig o vattengenomsläpplig - jag har en (enda) granne
(vad jag vet) som skickar sitt regnvatten till kommunala avloppet - det är
LTA-system och lär väl gå åt en del el därmed skulle jag tro för bli av med
det ... .
 
khunMato skrev:
Stenkista 4000-700 mm och 1000mm djup
1700 mm från huset
20130806_103849[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit - som ni kan se är marken av väldigt fin sand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.