Sixtenblixten skrev:
På bild nr 2: Vad är det som ser ut som en bult till höger nedanför kontaktorn? Någon hemgjord jordklämma eller ska det se ut sådär?
En samlingsklämma för jord, gulgrön.
 
Sixtenblixten skrev:
På bild nr 2: Vad är det som ser ut som en bult till höger nedanför
Linjeklämma, för att rymma alla jordtåtarna...
Sixtenblixten skrev:
kontaktorn? Någon hemgjord jordklämma eller ska det se ut sådär?
Sista bilden: Fint där med fem olika färger till den där konstiga PEN-skenkonstruktionen.
Är normalt med "regnbåge" i installationer från 60-talet, notera även den röda fasen nere till vänster, den jord/nollskenevarianten är ganska vettig, om man inte har fler nollor än det finns plintar...lådan ser ganska OK ut, möjligtvis med undantag av kabeln till höger som ligger lite trångt mot nästa låda coh yttermanteln går för långt in.
 
Hemgjord är den inte det är en "linjeklämma" som användes mycket förr i blanktrådsledningar med klenare areor, och numera ibland vid koppling av jordlinor och grövre RK vid skyddsutjämning osv. Så den är lite malplacerad i kontakorkapslingen men fyller sin funktion utmärkt kanske rent av riktigt bra med så många jordar däri.

Ser att Fotografen kan benämningarna. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
3-2013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2-2013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1-2013-6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man är utomlands hittar man många värstingar med svenska mått mätt.
Här Malta. När man sysslolös väntar på en buss som aldrig kommer försöker man roa sig :|.
 
  • Gilla
magnu och 3 till
  • Laddar…
Fina lösningar. Nu vet jag inte vad de kör för spänning där nere.Men oftast är det "ofarligt" ser mest ut som skit faktiskt. En Svenskelektriker skulle börja få hjärtproblem om våra installationer såg ut sådär. Manfår väl iaf ge det ett svagt plus för att man inte kommer åt skiten utan att använda stege.
 
Redigerat:
Sådana där dragningar tycker jag är ett mysterium.
Mest med tanke på den estetiska aspekten. De bygger ju husen med många detaljer och tankar på det estetiska så "det" verkar ju finnas där i deras kultur. Men något klickar när det ska dras kabel.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ett annat "mysterieum" är varför man i Kina (på bilden Shanghai) hänger upp hela kabellagret i luften. I Beijing såg jag ännu kompaktare "hängmattor" där montörerna gick på dessa mellan stolparna. Isolerade kablar verkade vara en förutsättning. 1-2008-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Jag minns när jag var i Marocko på skolresa i högstadiet. Jag var inte så insatt då, men även då reagerade jag på hur illa det såg ut med alla kablar som gick från fönster till fönster samt kablar somhängde som hängmattor..
 
Jag har av bekanta som bor/bott i asiatiska städer fått ett par rimliga förklaringar till varför man drar allt i luften:
1. Enklare att komma åt vid service och utökning av nätet, man behöver inte gräva upp halva gatan (som i storstäder ofta är full av trafik, gatuserveringar mm)
2. I trakter med jordbävningsrisk är det mindre risk att ledningar går av om de hänger i luften än om de ligger i marken.
3. I trakter med översvämningsrisk är det mindre risk att ledningar kortsluts om de hänger i luften än om de ligger nere i marken.

...men man tycker ju ändå att de kunde göra lite snyggare dragningar...
 
Redigerat:
ullberg
Sixtenblixten skrev:
Sådana där dragningar tycker jag är ett mysterium.
Mest med tanke på den estetiska aspekten. De bygger ju husen med många detaljer och tankar på det estetiska så "det" verkar ju finnas där i deras kultur. Men något klickar när det ska dras kabel.
Även i Sverige har vi ju historiskt haft sådana märkliga kabelmattor:
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/mitt-stockholm/telefontornet-ett-bortglomt-landmarke_7699014.svd
(förvisso ELV), borde inte någon redan då tyckt att det var lite trist att centrala stockholm bara fick begränsat solljus...

Det hade varit väldigt kul att se denna skapelse när det begav sig...

/U
 
En bild från semestern: en restaurang i ett gammalt hus i Wadköping har satt upp rep som stängsel runt en uteservering. Varför bemöda sig med att sätta upp ordentliga fästen när det finns elledningar att knyta i?
 
  • 1376201252406.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 12 till
  • Laddar…
Man tager vad man haver...ett uttag för infravärmare på en altan uppe i skämtland. Finns framdragen trefas i dosan i väggen bakom, de oavslutade bruna och vita ledarna som sticker fram är två oanvända, men spänningssatta faser.

IMG_1421r.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1414r.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Skoj läsning.
Blev tvungen att lägga upp en bild som jag dock inte minns vart jag har tagit. Jag tycks däremot minnas att kabeln matar en lyktstolpe och uttaget sitter inne i köket. :)
 
  • 1377121815064.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Broken arrow och 8 till
  • Laddar…
Otroligt snyggt!
 
Jordat och en rejäl kabel, är nog dragavlastat i det tighta hålet.
En riktig mönsteristallation.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.