Vi har varit och kollat på ett hus som vi är väldigt intresserade av..men det finns problem. Huset är från 1959 och har självdragsventilation. Det är ett enplans med källare, dock bara ena sidan under mark då det ligger i en liten backe. Betongplattan ligger på mark, stommen är av trä och fasaden tegel. 2011 installerades bergvärme, tidigare eldade man med olja. Problemen är i största delen ventilationen vad jag kan lista ut. Vi var där och kikade ca 30min och huvudvärken som inte fanns där när vi kom fanns där när vi gick. Ett till bevis finns i besikningspappren som gjordes 2012-12 där det påvisades en kraftig frostbildning mot underlagstaket där även mikrobiell påväxt finns. Även ett rum i källaren med väggen mot marken visade en relativ fuktkvot på 44,5% vid en temperatur av 11,3 grader. I källargolvet finns även där mögel (visat ur ett provhål med en fuktkvot på 25,7% :confused:). Någon radomätning är inte utförd vad jag vet men färgad lättbetong finns i byggnaden så det känns som om chansen är ganska stor? Sen har jag även en annan liten fråga; "Papperstapet dikt betongmur" betyder det att dom har satt tapeten direkt på muren?? :x
Det känns som om det kan sticka iväg ganska långt gällande ekonomin men vad tror ni? Där det redan finns mögel måste man väl åtgärda men kan resten lösa sig genom att bara fixa ventilationen?
 
Det där lät som ett problemhus med mycket jobb att få ordning på:sly:
 
Låter som ett rivningsobjekt om man inte är riktigt bra på hus eller är hantverkare. Man installerar inte bergvärme utan att göra vissa ändringar och installerar ventilation och ett stort element i pannrummet. Hur är det med radon ?

Även om huset är billigt så kan det bli riktigt dyrt i slutändan. Du får räkna med att blåsa om allt om du inte ska riva det. Räkna att inte kunna bo där samtidigt.
 
Har du någon länk på objeket?
 
Vad är underlagstaket? Och var hitta dom mögel i golvet? Är det ett mellanbjälklag av trä?
 
Ajdå. Det värsta är att jag bara nämnde de värsta punkterna..så det finns fler :/
Vi tittade på huset i förhand så det kommer inte ut förrän om en vecka. Gällande taket står det "sadeltak med betongpannor, läkt, underlagspapp och spontade brädor" vet inte om detta även inkluderar underlagstaket? Det nämns även att det ligger plast/plastmattor på isoleringen och att risk för mikrobiella skador kan ske. tror dock inte detta är den påväxten det pratar om som finns nu.
Kontrollen i golvet gjordes ungefär i mitten av huset i en garderob där det skriver; "Konstruktionen består vid mätpunkten av träregel dikt betong, mineralull, golvbrädor samt garderobsskiva. Fuktkvot uppmättes i träregel dikt betongplatta till 25,7%. ..... Ur provhål känns tydlig mikrobiell lukt." De rekommenderar med detta att fördjupad undersökning utförs för att ta reda på orsaken.
 
Leta vidare säger jag!
 
Jag håller precis på och gör iordning 1 rum som haft fuktskador!
Enormt med jobb.
Detta hus verkar ju ha fukt och mögel överallt! :eek:
 
Huvudvärk efter 30 min? Efter att ha sovit där en natt...?
Det där köper man för att ha nåt att snickra på om man har gott om fritid, inte för att bo i...glöm kåken!!
 
Jag tycker det beror på priset om ni skall köpa eller ej. Det behöver absolut inte vara något rivningsobjekt.
 
Jag förstår inte vilket tak dom menar det finns mögel i. Finns det mögel på vinden kan det gå att lösa rätt lätt. Har huset mögel i mellanbjälklaget så måste det rimligtvis finnas en vattenläcka.

Ligger det en träregel direkt på betongen i källaren är det inte konstigt det luktar mögel. Det är svårt att bilda sig en uppfattning om huset utifrån det du skriver. Det behöver definitivt inte vara så illa som vissa säger om att riva. Det kan däremot vara ett dåligt köp.
 
Vi tackade nej. Tack för all hjälp!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.