Vi har precis köpt ett ljuvligt litet 20-talshus m syrénhäck (såklart :)) Huset ligger i ett litet samhälle och trots häcken blir det en del insyn. Den är lite gles nertill. Vi funderar på om man ska:
a) Bygga ett litet staket utanför häcken, ca en meter där det är glest. ev en gärdsgård. Eller
b) Odla lite perenna blommor på samma ställe, tex lupiner.

Vad tycker ni? Kan man få problem om lupinerna sprider sig mot grannar o grusgångar? Behövs bygglov för staket, vågar man bygga staket så tätt på häcken?

Förutom detta problem är det så att häcken går runt halva tomten, hela är dock inte syren. efter ngra meter är det någon annan häck (kommer inte på namnet nu...). Kan man sätta ner lite syrenplantor längs med resten av häcken, låta dem växa till sig och sedan ta bort den "fula" buskarna?

tacksam för alla svar!
 
Är den gles nertill så såga ner den så kommer den med ny kraft.
 
  • Gilla
anthill
  • Laddar…
Vi hade en syrenberså samt ett annat parti med syrener i trädgåden, de var vildvuxna och glesa i botten. I våras så kapade vi dom ca 10 cm från marken, nu har de växt upp ca 1 meter, ser tätt och fint ut.

Alternativet är tydligen att ta var fjärde gren vart fjärde år för att få en tätare häck. Det kommer jag göra i fortsättningen.

Vad gäller planteringen så känns det lite overkill att köpa syrenplantor, min sprider sig som ogräs, det går säkert att föröka den.
 
Såga ner den så får du en finfin häck på något år. Sen gräver du upp rotskott på hösten som du flyttar dit du vill. Det tar lite längre tid att få dem till en tät och fin häck men låt dem växa ca 30 cm varje år så funkar det! Får de bara växa fritt utan klippning får du glesheten där också.
 
  • Gilla
anthill och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! :)
var fjärde gren + leta skott på hösten låter vettigt o lagom.

Ingen åsikt om gärdsgård?
 
Det låter drastiskt men att klippa/såga ner häcken och låta den komma på nytt kommer ge det bästa resultatet i långa loppet.
 
  • Gilla
Bowie och 1 till
  • Laddar…
Vad det gäller gärdsgård är jag personligen lite konservativ. Det beror helt på hur det ser ut hos dig! I ett rent villaområde eller ett samhälle som inte består av gamla jordbruksfastigheter med uthus som det uppenbarligen varit djur i har jag svårt för gärdsgård. Då passar nog ett klassiskt staket bättre!
 
Syrenhäckar blommar ju på fjolårsskotten, så de blir vackrast om man hela tiden glesar ur de äldsta grenarna. Hur stor andel beror på hur hög man vill ha den, hälften, en tredjedel eller en fjärdedel brukar vara lagom. Till skillnad från många andra buskar bryter de ju skott fint nerifrån. Vill man ha den riktigt tät tar man ner allt, hälften eller 2/3 första året, för att sedan ta en fjärdedel eller en tredjedel varje år.
 
Det finns nästan inga syrenhäckar som blommar, då måste man ju släppa upp dem orörda i två år
 
Ett annat alternativ till var 4:de gren är att kapa halvvägs in i häcken till ca 10 cm. Då får du halva häcken föryngrad. När den växt sig tät och fin kapar du resterande grenar. Glöm inte att kapa de nya skotten under första sommaren så de förgrenar sig.
 
Nu ska jag vara tvärtemot och föreslå att du gallrar ur dina buskar riktigt ordentligt och sparar bara den tjockaste stammen som du grenar av på nedre delen. Nu har du början på ett syrenträd!

Mkt finare än en häck och när du sen bygger ett vitt spjälstaket till så har du själva sinnebilden för sekelskiftesromantik :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.