Jag har tänkt hyra ut mitt fritidshus på veckobasis och funderar lite på hur jag ska gå tillväga. Är det värt att anlita en stugförmedling som kan ta upp till 25% av intäkten?
Erfarenheter någon?
 
D09
Blocket?
 
Är det attraktivt (modern standard, sjötomt etc.) så finns väl ingen anledning att anlita en förmedling?
 
Jo, fast fördelen är ju att man syns för flera och särskilt ev utländska hyresgäster. Samtidigt känns det som det kanske är enda fördelen, de verkar noga med att friskriva sig från allt ansvar ifall något händer. Men som sagt jag vill gärna höra andras erfarenheter och gärna tips om vilka förmedlingar som fungerar bra.
 
  • Gilla
jerpei
  • Laddar…
Dublin skrev:
Jo, fast fördelen är ju att man syns för flera och särskilt ev utländska hyresgäster.
Ja, det är ju lite så. Om man inte har några problem att fylla kalendern så finns väl där inga andra fördelar.
 
Jag kan tycka att 25% känns mycket för det lilla man får. När jag själv hyrt via förmedling i Danmark har man ju hämtat nyckel hos förmedlingen, de har även erbjudit städning och jourservice (mot extra betalning så klart). Nu vet jag ju inte vad de tar där. Men motsvarande verkar inte erbjudas här. Mitt ställe ligger i närheten av Norrtälje och med tanke på utbudet borde ju motsvarande tjänst kunna erbjudas.
Jag skulle nog vara beredd att betala en slant ifall det fanns en förmedling som kunde titta till huset när det ska bytas hyresgäst.
 
Vi hyr ut veckovis, annons på Blocket och Stugknuten. 80% av gästerna kommer via Blocket, 20 via Stugknuten. Många bilder och bra beskrivning är ett tips, likaså att skriva på flera språk på Stugknuten. Tyskar och danskar kollar mer på Stugknuten. Vi hyr ut i ett attraktivt område i Skåne, och har nära nog 100% beläggning mitten maj- slutet augusti.
 
Hört av folk runt om som hyr ut att det är bra att vara med i någon form av stugförmedling i början, man skall se till att man kan boka upp stugan själv utan avgift, på så sätt kan man hyra ut utan inblandning av stugförmedlingen, efter ett par år kan man få en hel del återkommande gäster som hyr direkt, och även vänner och bekanta till dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.