För tre år sedan ärvde jag och min bror vår mammas sommarstuga, efter hennes hastiga bortgång. Tyvärr hade hon varken haft kunskap eller ekonomi för att underhålla huset på länge. Vi håller därför på med ett flerårsprojekt för att rusta upp, fräscha till och modernisera husen. Det gäller både invändigt och utvändigt. Vi har försökt att behålla vissa delar av inredningen pga av nostalgi. Huset är byggt 1972 och ALLT var verkligen i furu; golv, väggar, tak, inredning, möbler.
Vi har målat det mesta vitt, men behållit golvet samt vissa detaljer.
Bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket var tidigare ett arbetskök, där i princip bara EN person kunde stå och laga mat eller diska. Det var trångt och opraktiskt. Vi öppnade upp köket när vi gjorde om, samt satte in ett mer funktionellt kök. Överst har vi till höger hur det såg ut innan. Två enkelsängar på varsin sida av rummet. Vet inte varför det var så??
Vi satte in en dubbelsäng med lådor under, för att få plats med förvaring. Där kan vi ha dammsugare, flytvästar, sängkläder mm.
Fasaden behövde målas om. Efter 40 år som brunt, så var vi sugna på något lite mer modernt. Efter lite velande valde vi svart fasad med ockragult runt fönster. Det känns lite mer modernt och stilrent, men smälter ändå bra in i området. Nederst är bilder från det andra huset på tomten. Det var också enbart furu. Nu är det ommålat och även här valde vi en dubbelsäng med förvaring under. Bild4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är vi som kämpar med projektet.
I år håller vi på med förvandling av hus nr 2 på fasaden. Även det går från brunt till svart.
På önskelistan står sedan bastu och badtunna samt uppfräschning av badrum...
Här är mitt blogginlägg: http://wila.nu/2013/january/fran-ful-furu-till-vitt-2.html
 
  • Gilla
Skylarken och 1 till
  • Laddar…
Fin fint lyft!
 
Vilken typ av färg målade ni fasaden med? Många som nymålar väljer en svart slamfärg, men här var det ju målat med lasyr innan.
 
Vi frågade i färgaffären och de rekommenderade att vi använde strukturlasyr (Jotun Demidekk). Eftersom vi hastigt ärvt sommarstugan visste vi inte vad huset var målat med för färg. Det hade inte målats sedan det byggdes för 40 år (!!) sedan. Vi fotade av lite färgburkar i ett förråd och vi fick som sagt var hjälp i färgbutiken. Först körde vi med någon fasadtvätt och vatten. Det rann av mängder med både smuts och till viss del färg. Det ena huset målade vi med strukturlasyren förra året och det andra i år. Det blir bra!
 
Nu har vi huggit in på det mormors hus, som är hus 2 på tomten. Även det huset var väldigt eftersatt när det gäller underhåll. Kolla hur färgen rann av när vi körde med fasadtvätt! Bränntorp mormors hus före.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränntorp mormors hus målartvätt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brännorp mormors hus efter målning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tog bort snickarglädjen och har nu målat 1 gång på fasad och runt fönster. En målning till och sen får vi ta tag i dörrar, veranda och hängrännor...
 
Hej! Har under sommaren börjat resan mot vitt isf furu inomhus. Frågan är givetvis vad ni använt för innefärg , fick måla 6 ggr innan jag blev nöjd med innertaket. Beckers panellack har jag använt men den täcker väldigt dåligt enligt mig, finns ju trådar här på forumet men delar ni med er av egen erfarenhet är det ju bara + .
Snyggt jobb har ni gjort !
 
Härligt lyft med enkla medel för en klassisk "sportstuga"!

Vad gäller färg har jag liknande erfarenheter. De "lovade" i färgaffären att 25 år gammal panel inte skulle behövs kvistlackas eller behandlas, utan att det skulle funka med vanlig vit grundfärg. 5 lager blev det i köket.

Vis av erfarenheten köpte vi dyrare färg till sovrummet - och klarade oss med tre lager. Till vardagsrummet köpte jag därför spärrgrund, specialfärg för svåra miljöer, tex inrökta lägenheter som behöver luktsaneras. Då räckte det med två lager. Viktigt att det torkar och härdar minst 24 timmar efter första lagret. Första lagret blir då rejält gult, men det stannar där.
 
berntaka skrev:
Hej! Har under sommaren börjat resan mot vitt isf furu inomhus. Frågan är givetvis vad ni använt för innefärg , fick måla 6 ggr innan jag blev nöjd med innertaket. Beckers panellack har jag använt men den täcker väldigt dåligt enligt mig, finns ju trådar här på forumet men delar ni med er av egen erfarenhet är det ju bara + .
Snyggt jobb har ni gjort !
Aha, inne var frågan:)
Vi gick till färgaffären och köpte Herdins Tak- och Panelvitt. Det är en vattenburen lasyr för obehandlat eller tidigare lackerat barrträ inomhus. Den ska enligt burken förebygga och bromsa sk gulning. Det är 2 år sen vi målade. Furupanelen var ca 40 år gammal. Vi tvättade först av den och sen är den struken 2 gånger. Funkade bra! Dock kan man säga att det hade inte varit fel att slipa furupanelen lite innan. På några ställen har det gula slagit igenom, men förvånansvärt lite. Väggen där spisen tidigare stått och stekos förmodligen satt sig i träet, där slipade vi och då täckte det jättebra sedan och inget gult har slagit igenom.
Vi valde som sagt var lasyr och inte täckande färg, eftersom vi ville ha kvar lite ådring och liv. Vi ville ha kvar lite känsla av fjällstuga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.