Roligt att få se fler av dina fina bilder:).
 
I morgon gäller det. Ska träffa min läkare om caprelsa. Nu kommer korten läggas på bordet. Är livrädd. Usch.

Nästa vecka ska vi till Gotland. Alla tre. Vi hade massa planerat denna semestern. Men operationen pajjade allt. Hoppas nu bara vi kommer iväg till Gotland. Allt talar mot det. Har hämtat två stora kartonger med utrustning för att klara av att sköta tracken. Och de har beställt fel. 9 saker som är helt nödvändiga saknades helt. Behöver hundratals av vissa av dessa. Och avdelningen på sjukan försökte få det till att de inte gjort något fel. Men efter mycket resonerande, var helt slut för övrigt, så beställde de mer. Leveranstid? 1v. Då är vi redan på Gotland. Nu får min goda far åka till avdelningen där jag låg för att hämta saker så det räcker. Tur att jag är tillräckligt frisk i skallen för att klara av att vara sjuk.

Fick reda på att en väldigt nära och god vän åkt in akut idag. Har haft cancer i magen/tarmarna ett tag. Kan ha blivit värre. Det går tyvärr snabbt när sjukdomen bestämmer sig för att bli elak.
Är så orolig för henne. En annan god vän gick bort för 1mån sedan. Svårt att släppa det.

Mvh Stefan
 
D09
Stew skrev:
Kolla in detta. En natt varje år svärmar flygmyror på vårt altantält. Säkert tusen stycken. Dras nog till det vita. En natt bara. Har aldrig sett det innan men jag gissar på att det är vanligt? Ngn som har den vetenskapliga förklaringen?

Ursäkta kvalitén. iPhone är bra på mycket. Men att ta bilder är inte dess starka sida.

[bild]
[bild]
Sker varje år, när det varit rätt temp ute. Spindlarna jublar nog för myrorna är kassa flygare men dom behåller inte vingarna ändå utan är bara ute och roar sig för en natt ;)

Har inte haft någon myrinvasion hemma än, förra året var det helt tokigt mycket myror som flög omkring :)
 
Lycka till imorgon!
För att fortsätta på fototemat bifogar jag en av mina egna bilder som extra energi inför morgondagen. Jag tycker själv att den är en så bra symbol för energi (solen) som förmår skingra tjocka dimmor och sprida värme och glädje när allt varit som mörkast. Jag har ett ex av bilden uppsatt på väggen på jobbet och brukar ta en titt ibland för lite energipåfyllning. Hoppas att du kan känna lite sådan energi imorn och att det blir positiva besked.

Besökare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tippen och 2 till
  • Laddar…
Åkte till sjukan vid 12:30 idag. Och nu kom jag just hem. Kl 21:00. Är hungrig, trött, febrig och har ont. Pust vilken dag.
Ganska goda nyheter om caprelsa. Berättar i morgon.
Väldigt vacker bild BiFuel. Är den orginal eller har du ändrat om kontrast, mättnad osv? Helt otroligt fin! Förstår jag att du har som "goto-bild".

Nu äta, göra rent tracken, sova.

Hörs i morgon.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Stew skrev:
Väldigt vacker bild BiFuel. Är den orginal eller har du ändrat om kontrast, mättnad osv?
Jag piffar ibland till kontrast och mättnad men den här är faktiskt helt orörd. Vitbalans "dagsljus" och Picture Style "Landscape". Den bildstilen förstärker mättnad för vissa färgområden, ungefär som vissa diafilmer gjorde.
 
Jo. Vad har hänt.
Igår lämnade vi hemmet vid 13. På vägen ringde jag borås sjukhus och bad dem fixa så att jag kunde träffa en läkare på SU efter jag pratat med min läkare på Endokrina avdelningen. Infektionen i tracken har kommit tillbaka. (slemmar igen, luktar, feber, trött, röd, ont). De ringde upp efter en kvart och jag skulle prata med en "hasse" på Öron näsa hals efter jag var klar på endo.
Först lämna av Lillen hos svärmor svärfar.
Sedan pratade vi med min läkare Per. Som berättade att han kanske skulle flytta till Lidköping. Vi skämtade lite om det, och det verkade inte vara så aktuellt. Men jag kunde följa med honom som patient dit. Blir lite längre att åka. Men det kan det vara värt Han är grym.
Sedan var det mycket om caprelsa. För första gången fick jag se asken, känna på tabletterna. Små små runda tabletter. 100mg styck. Ska ta 3 stycken per dag helst. Att så små tabletter kan göra så mycket. Både gott och ont.
Efter mycket dividerande bestämde vi att jag skall gå vidare med operationen i slutet av aug, där de drar isär mina stämband med små gummisnören. Fick reda på att operationen var reverserbar, vilket de läkare jag pratat med innan inte lyckats förklara då de inte förstått min fråga. Inte lätt att inte kunna prata ordentligt på en avdelning där typ ingen läkare kan svenska (uppfatta mig inte som rasist, det är jag inte. Det är sanningen tyvärr. Jättefrustrerande. Nästan så jag gråter ibland när läkaren går ifrån mig mitt i samtalet för de tror att de är klara, bara för att jag inte kan göra mig förstådd... Linnea får börja följa med, och vara min tolk)
Efter den operationen så slipper jag som sagt tracken. Och det ska bli SÅÅÅÅ skönt... Kan ju inte göra något nu. Kramas, leka osv. Och hela tiden fukta och suga. Känner mig mycket sjukare när jag har den. Hoppas att operationen inte försämrar rösten för mycket.
När den operationen är gjord så kan jag ta bort tracken. Och efter det börja med Caprelsa. Så det är start i slutet av aug/början av sep.
Igår tog jag massa prover och ekg. Då en risk med caprelsa är hjärt-problem / hjärstopp så kommer jag första perioden åka in varje vecka för ekg. När jag tagit det en period blir det varje månad, sedan varje kvartal.
Vi pratade mycket om bieffekter. Vanligast är huvudvärk, dålig mage och utslag/eksem på konstiga ställen (typ inne i näsan, handflatorna)
Det är en lurig kinashämare detta, men igår fick jag uppfattningen att den kunde göra nytta. Per, min läkare, lät mer optimistik, kanske för att han har hunnit läsa på mer. Blir ju först utanför stockholm att prova denna.
Det hade varit på håret att jag fick behandlingen. Per hade fajtats med styrelsen (sahlgrenskas) på sin semester, från sitt sommarställe i skövde.
Strålningsenheten (glömt vad de heter helt plötsligt) som egentligen ska ta kostnaden hade sagt nej, för de inte kände till drogen och tyckte den var dyr. Per hade blivit sur, satt ner foten och sagt att "då får väl vi på endokrin ta kostnaden tills vidare". Och det godkände styrelsen tillslut.
Jag äter ett smärstillande som fungerar bra som heter metadon. Måste tyvärrr sluta med det omedelbart då det minskar effekterna av caprelsa. Inte roligt att sluta med ett smärtstillande... Det blir en berg och dalbana ett tag innan jag förhoppningsvis hittar en ny smärtlindring som fungerar.

Sedan bar det av till öron näsa hals, där jag skulle fråga efter Hasse. Klockan var runt 4. Efter många samtal så kom vi dram till att borås som skulle ha fixat ett möte med en läkare där inte alls hade gjort det. (Tur att Linnea var där och kunde förklara läget). Så jag fick vänta på jourläkaren... Och då fick vi i samma veva reda på att de stängde motagningen och vi var tvunga att gå ner till akuten!!! Akuten!! Det sista stället jag ska vara på. Jag får inte åka på någon annan skit, och akuten är väl sista stället i världen jag ska vara på. Som tur var så gick det ganska snabbt tills vi kom fram och fick förklara allt igen. Hade som tur var med mig en portabel fuktare och genom att säga att mina lungor var torra och jag behöde ett rum med strömuttag lyckades vi komma in på ett eget rum. Fuktade och väntade. Kom ihåg att vi startade resan 1, nu var klockan 17.
Vi kom ifrån sahlgrenska vid 19.30. HELT slut. Kunde knappt prata. Ätit dåligt (kan ju inte äta normal mat, och hade bara med mig en näringsdryck).
Mellanlandade hos svärmor/far och hämtade lillen och fick ätit en halv tallrik köttfärsås/spagetti. Efter det kunde jag prata igen.
Kan inte säga att det var en av de värsta dagarna igår, gått igenom för mycket. Men den var tung. Som tur var tycker jag att samtalet/infon om caprelsa var bra så det lyfte dagen.
Skulle vilja ha varit en fluga på väggen i borås när de bokade ett möte med "hasse" på sahlgrenska. Som var på semester visade det sig... De ringde upp honom, på hans semester, och han hade aldrig hört talas om detta...

Suck. Mycket ska man vara med om.

Nu får jag snart antibiotikan. Det var en ganska kraftig version. Hoppas att den biter snabbt. Tanken är ju att vi ska åka till gotland på söndag. Måste bli så hel som möjligt innan dess.

Nu ska jag försöka äta lite :)

Simma lungt!
 
Vilken dag du hade Stew, jag blev trött bara av att läsa om det så jag kan tänka mig hur utmattad du blev. Det låter ju jättebra att du får operationen och sedan Caprelsa!

Hoppas nu också att allt ordnar sig till det bästa med antibiotika och Gotland. :)
 
Fick hem antibiotikan nu. Har lite problem att svälja stora tabletter.
Titta på detta.

Från vänster till höger:
Vanlig storlek. Stor storlek. Antibiotika-storlek (megastor).
Pust.

ImageUploadedByTapatalk1375363546.230314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj vilken dag... hade ju varit tuff även om du varit fullt frisk :)
 
MultiMan
Tack för att du delar med dig av dina upplevelser, det betyder mycket. Jag hoppas och önskar av hela mitt hjärta att du och din familj får ha det så bra som bara möjligt efter omständigheterna, och att din nya behandling ger dig ny styrka och möjlighet att få uppleva allt det du vill.
 
Stew du får dela den stora tabletten i mindre bitar med en dremmel. ;)
 
Hallo,

Första dagen på gotland.

Resan hit var inge vidare.. Allt gick i mot mig. Har väldigt svårt med värmen, för den för luftvägarna att svullna och torka snabbt. Hade hoppats på att vämeböljan skulle vara över men icke.
Så resan var i sig självt jobbig. Utöver det så pajjade den transformatorn jag har som konverterar 12v cigguttag till 220v. Har den för att koppla in min fuktare som jag är beroende av. Använder den var 3:e timme ungefär.... Lyckades få ut en halv fuktning sedan dog den. Så jag fick sitta på färjan bland alla andra och fukta. Jätteskoj med barn som pekade och stirrade... Sedan hälde jag ut min näringsdrink över mig, med blåbärsyoughurt som var omöjlig att få bort. När man har blivit äcklad av en smak så är det väldigt svårt att glömma av den, så nu kan jag knappt dricka den yoghurten längre. Glömde plånboken på färjan. Detta upptäckte vi precis innan vi skulle köra av den. Fick "springa" upp och leta rätt på den. Sprang åt fel håll först, så jag kom till aktern. Vi var i fören. Som tur var hittade jag den innan städarna. Men det var på gränsen. Linnea fick köra av och jag gick av med fotgängarna.
Helt slut efter dettta. Varit igång i 12 timmar.
Kommer fram till stugan. Och den är väl ok. Men tyvärr har den stora problem med fukt i markplan. Jättebra när man har ett rör direkt ner till lungorna.
Idag var tanken att vi skulle göra Visby. Men nu är klockan snart 11 och jag ligger i sängen. Jag lyckades göra mig färdig för avgång. Tog 2 timmar. Men jag orkade inte hänga med. Helt genomsvettig och feber. Så jag är lite ledsen.
Vet inte hur jag ska göra med maskinen. Om jag får lite ork sedan så ska jag plocka sär den och se om det är något enkelt som pajjat. Säkring kanske. Tyvärr luktade det bränt, och inte bränt säkrings bränt. Så jag tror det är någon komponent som gett sig. Och det finns ingen ny att köpa i Visby.
Vilar ett tag och hoppas att det inte blir allt för varmt i stugan och att linnea kan hämta upp mig sedan.

Här är ett par bilder på huset och utsikten.

Mvh

Stefan
 
  • IMG_0882.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0883.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0884.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt med så mycket motgångar! Kan du lösa fuktningen på annat sätt? Andas över en kastrull hett vatten eller så? Säkert en korkad fråga men jag kan inget om sånt :)

Hur menar du att stugan har problem med fukt? Mögel? Annars trodde jag fuktig luft var bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.