Kulvert ca 16-25 meter.
Vilken dimension och antal rör?
Värme och varmvatten.

Ska man ha vvc eller hur fungerar det?
Eller bara köra värme och ha en extra tank i huset?
 
P
Hur stort är systemet som ska värmas upp? Skippa vvc och sätt en liten beredare i huset och plocka bort blandningsventil och säk ventil på den.
 
G
Att plocka bort säkerhetsventilen låter som ett utomordentligt dåligt råd. Varför?
 
75 kvm.

Om man har en liten beredare i huset. El eller vatten driven? Hur stor?
Räcker det med 3 rör i kulvert då?

Om man plockar bort blandning sventil, var blandar man vattend då?
 
Jag skulle då ha kört med VVC, du måste ju ha en 4-vägs kulvert i vilket fall.
Beredare blir ju dyrare, mindre driftsäkert och mer värmeförluster när det handlar om så kort kulvert.

Om du däremot vill kunna stänga av din värmekälla och bara köra elberedaren på sommaren så är det inte en så dålig ide.
 
Köp en fyrvägs kulvert av bra kvalité och börja med att köra utan vvc, blir det jobbigt att spola vatten ibland så koppla in vvc. Värmen håller rätt länge när man väl spolar fram det. Rent eneegimässigt är nog vvc bättre än att spola om man styr den vettigt.
Jag har fyrvägs och har förberett för vvc, men ej ännu kopplat in det. Ca25m lång kulvert.
 
P
Du har väl en vp eller panna i andra änden av kulvert?! Där sitter ju säk och blandningventil, 25-30 liter räcker alla ggr. Kör på 22 kulvertslang.
 
Pherra skrev:
Du har väl en vp eller panna i andra änden av kulvert?! Där sitter ju säk och blandningventil, 25-30 liter räcker alla ggr. Kör på 22 kulvertslang.
Det är väl ingen idé att ha blandningsventilen INNAN beredaren, den gör liksom inte så stor nytta där... Att skruva bort säkventilen är vansinne, hur kan du ens tänka tanken!?!?
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
P
Men lugna ner dig lär väl knappast behöva 2 säk ventiler och blandningsventiler.
 
Blandningsventilen ska väl ändå sitta på beredaren. Ingen idé att mata den med fisljummet vatten. Större risk för legionella. Har själv funderat på att ha elberedare som sista grej efter mitt vedsystem.
 
Alla tryckkärl där det finns risk för övertryck ska ha säkventil så, ja i detta fall blir det 2st. Vad gäller blandningsventiler bör det räcka med 1 förutsatt att det inte finns nått tappställe före elberedaren och då ska ventilen naturligtvis sitta efter elberedaren.

Själv hade jag valt VVC före dubbel beredning.
 
Blir en hel del förluster i en så pass lång kulvert jag skulle kört på en liten elberedare det kan vara bra på flera sätt beroende på värme källa men naturligtvis ska blandnings ventilen sitta efter beredaren.
 
En liten elberedare, hur många liter och hur mycket el drar dom?

Hur varmt vatten ska man mata kulvert med? Värme och tappvatten.

Ska man ha en shunt till värmen i huset eller i pannrum?

Om man kör med en el beredare då räcker det med 3 rör i kulvert?
 
smurfen72 skrev:
Blir en hel del förluster i en så pass lång kulvert jag skulle kört på en liten elberedare det kan vara bra på flera sätt beroende på värme källa men naturligtvis ska blandnings ventilen sitta efter beredaren.
Förlusterna har du ju ändå, eller hur!?
 
Men då har man förluster endast när och efter vv har tappats med vvc har man normalt förluster 24 tim per dygn hela året blir stor skillnad. En elberedare som matas med varmt vatten drar inte mycket men eftersom du har lång kulvert kommer den att få kallt vatten i början och kommer börja värma vattnet sen beror det på hur varmt vatten du matar den med kör du in 70 grader i beredaren kommer den inte värma lång stund om beredaren står på 60 grader. Shunten bör nog sitta i pannrummet så man kör så kallt som möjligt genom kulverten för att minska förlusterna men vilken typ av värme källa är det fråga om ? Det kan ju ev gå att ha en slavtank med beredare/slinga inne i huset och slippa vvc eller elberedare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.