Huset vi tittar på har bara carport och vi skulle gärna vilja ha ett garage istället. Har förstått att det är fullt möjligt att bygga om carporten till ett garage men jag funderar över hur mycket billigare denna lösning är jämfört med att bygga ett helt nytt garage bakom istället?

Nu blir vi ju begränsade till den yta som carporten är men det kan det ju vara värt om det är en billigare lösning. Någon som gjort så och kan berätta? Carporten har förråd bakom så jag tänker mig att det handlar om 3 väggar som måste upp + en betongplatta förstås.
 
Mikael_L
Har man redan i förväg bestämt att det ska bli garage så bör man väl gjuta platta för garage direkt, redan innan carporten reses ...

ehh ... jag inser just att du pratar nog om ett befintligt hus ni funderar på att köpa begagnat.

Ja isåfall är nog den dyraste åtgärden för att omvandla carport till garage att gjuta den där plattan samt ordna en anslutning mot gamla och nya väggar.
Själv skulle jag nog överväga att göra om allt om carporten t.ex. inte har "perfekta" mått eller om den är i renoveringsskick.
 
Mikael_L skrev:
Har man redan i förväg bestämt att det ska bli garage så bör man väl gjuta platta för garage direkt, redan innan carporten reses ...

ehh ... jag inser just att du pratar nog om ett befintligt hus ni funderar på att köpa begagnat.

Ja isåfall är nog den dyraste åtgärden för att omvandla carport till garage att gjuta den där plattan samt ordna en anslutning mot gamla och nya väggar.
Själv skulle jag nog överväga att göra om allt om carporten t.ex. inte har "perfekta" mått eller om den är i renoveringsskick.
Det är ett hus byggt 2006 så carporten är i bra skick. Därför känns det som ett alternativ att bygga om den även om vi får ta det befintliga måttet. Förutsatt att det blir hyfsat mycket billigare :)
 
Mikael_L
Hur är carporten grundlagd?
Jag tror att kostnaden för ombygget beror en del på hur lätt det är att ansluta mot väggar med en ny betongplatta.

Våra grannar här har en carport som står uppstolpad på en gjuten kantbalk runt om den grusade ytan man kör in bilen på. Där misstänker jag att dom skulle kunna gjuta en betongplatta, flytande innanför kantbalkarna, om dom ville omvandla carporten till garage. Och sen på något vis försöka lösa en tät anslutning av befintlig vägg mot grunden.

Men står er ev blivande carport bara på stolpar lite här och var rakt ner i marken blir nog jobbet med plattan betydligt krångligare.

Lite bilder skulle vara bra ... ;)
 
Måste även inflika att en carport är riktigt skönt att ha. Så enkelt att parkera bilen där att man alltid gör det och eftersom bilen jämt står där fylls i te utrymmet med en massa annat.

Är kostnadsskillnaden inte jättestor skulle jag satsa på att bygga ett nytt garage och behålla carporten, om möjlighet finns
 
Jag har gjort en liknande byggnation förra sommaren.

Jag har för mig att jag gjorde någon beräkning i efterhand och att det landade på cirkus 70.000:-.

Men då har jag gjort allt själv, traktor för att gräva ur den gamla carporten hade jag och diverse vvs och elgrejer också. Tillbyggnaden var ca 20m2, något mindre har jag för mig. Plattan är isolerad med 15cm cellplats utan golvärme. Väggarna är 145+45 isolering. Tror att jag räknade med kostnaderna för 3 småfönster och en takskjutsport från Lakkapää för 6995 också.
 
Gjorde om min carport till garage för två år sedan. Gjorde allt utom att blanda betongen. Plattan gick på ca 15 inkl rör för golvvärme. Väggar mm ca 10 och porten 10. Köpte nästan ingen panel då jag kunde ta den som satt uppe och isoleringen köpte jag på Blocket. Har inte summerat exakt men under 50 är jag rätt säker på att jag klarade mig på. Då gjorde jag allt själv, även grävning, el och VVS. Porten hämtade jag från Tyskland, sido dörr från Byggmax och fönster från Kronfönster. Plattan byggd med L-stöd och 20cm isolering, väggarna 145+45+45.
 
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Gjorde om min carport till garage för två år sedan. Gjorde allt utom att blanda betongen. Plattan gick på ca 15 inkl rör för golvvärme. Väggar mm ca 10 och porten 10. Köpte nästan ingen panel då jag kunde ta den som satt uppe och isoleringen köpte jag på Blocket. Har inte summerat exakt men under 50 är jag rätt säker på att jag klarade mig på. Då gjorde jag allt själv, även grävning, el och VVS. Porten hämtade jag från Tyskland, sido dörr från Byggmax och fönster från Kronfönster. Plattan byggd med L-stöd och 20cm isolering, väggarna 145+45+45.
Det finns väl en tråd om det? Länk ! :)
 
Det gör det kanske... ;) Skall se om jag hittar den!
 
Hittade iaf vad det kostat att bygga. Rätt exakt 45 000+moms gick allt på. Det inkluderar 2700 för hyra av grävare, padda och vibrator samt vinge.
 
Robert-san: Vad är en vinge?
 
Vingen tror jag avser nån form av glättare, ev en sloda.
 
Jepp, det kallas även sloda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.