Mikael_L
Nu har jag kompisens installationsprovare här.
Så nu ska all elektronik i huset brännas - jag hör alltså av mig igen när jag köpt ny dator och router . :D


Nä, men jag började tänka att det var dags att märka upp alla prylar som ska märkas.
Men hur?

Här finns det ett fasadmätarskåp, innehållandes huvudsäkringar, elmätare, HB, 3 st 10A säkringar + 4-pol JFB som matar 3 st enfasgrupper i friggeboden.

Sen finns det en gruppcentral i garaget som har en JFB och ett antal säkringsgrupper.
Det ska också monteras ett tidrelä för motorvärmarstyrning där.

Och så har vi husets gruppcentral, med 2 st 4pol JFB, en massa säkringar, en ringledningstrafo, en ringklocka och tidur.


Vad tycker de kunniga här kan vara lämpligt att märka.
Centralen i garaget är begagnad, så den råkar redan heta A1 (det står A1 230/400V där på en sån där fin plastskylt, det blir nog dymoremsa på allt annat).
Så den tycker jag kan fortsätta heta A1, så får den i huset heta A2 ?

Vad kan fasadmätarskåpet ev heta? Och JFB och säkringar däri?

Vad ska resten heta?

Jag tänker mig att säkringar bara har löpnummer, 1, 2, 3, ... 12, 13 osv
JFB kan heta JFB1, JFB2 i centralerna.

Så en unik identifiering blir alltså typ "A2 / JFB2" eller "A2 / 12" ... bra tänkt ?
 
Normalt sett heter första centralen A1, finns det undercentraler så blir det A1a, A1b, A1c osv.
Sen är det ju lämpligt att märka komponenterna i centralen som du tänkt. Vill man kan man döpa en säkring till F1, F2, F3...

Vi brukar på firman om man har fler jfb döpa säkringarna under F100, F101, säkringarna under nästa jfb blir F200, F201 osv.
 
Om centralen inne i huset matas från A1 ska den heta A1A1 matas fler centraler från samma A1 ska dom heta A1B1, A1C1 osv man ska när man tittar på centralens märkning kunna utläsa vad föregående central heter. Den första centralen ska heta A1 (den i mätarskåpet). Ligger centralen i mätarskåpet parallellt med A1 ska den heta B1. Kabeln som går från A1 till nästa central ska heta A1a osv.
Det här sättet att märka är den g:a normen, den "nya" (sedan många år som ytterst sällan används, undrar varför???) tycker jag du ska skippa.
Här kan du titta. http://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/5310-doepning-av-centraler.html
 
  • Gilla
Darbie
  • Laddar…
Mikael_L
Så mätarskåpet borde alltså heta A1.
Sen matas både garagets som husets central från mätarskåpet (parallellt), och borde alltså heta A1 båda två?
Borde alltså heta A1 och sen B1 ...?

Så båda gruppcentralernas fulla namn blir egentligen A1A1 då?
A1.A1 resp A1.B1 ?

Och sen en JFB tex A1.B1.JFB1
Och en säkring A1.B1.F05
t.ex.
 
Redigerat:
Och inga punkter, samt F kan du utelämna det är ju rätt klart att det gäller en säkring. Har du någon annan "apparat" tex en brytare på dinskenan så skriv i klartext vad det är tex "omkopplare ytterbelysning hand från aut"
 
Mikael_L
elmont skrev:
Och inga punkter, samt F kan du utelämna det är ju rätt klart att det gäller en säkring.
Och även om jag nu har två JFB så kan jag väl ändå bara märka precis alla säkringar med stigande löpnummer.
Jag tänker att det troligen bara förvirrar en lekman om det finns två säkringar som heter t.ex. 01, men dom går till varsin JFB.

Sen lärde jag mig i en tråd, där Patrik tyckte att han gjort en stor miss, att efter en trepolig säkring kan jag hoppa över två siffror i säkringsnumreringen.
Och så borde jag nog även kunna göra med alla tomma DIN-platser, hoppa över numreringen så att om man i framtiden lägger in fler säkringar så kommer dom kunna följa en logisk ordning?
 
Jag brukar numrera alla platserna på kapslingen med ett unikt nr för just den centralen från 1 och till 1xxx00 om det behövs, på gruppschemat skriver vad det är som finns på varje plats. Är det tex en trefasgrupp skriver jag 1-2-3 Spis tex 4-5-6-7 Jordfelsbrytare osv. jag brukar även sätta en text på centralen som i klartext talar om vad det är om det inte är en säkring. Dom platser som inte använd skriver jag ledig på och där jag har reservsäkringar skriver jag reserv.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
ullberg
Jag förordar positionsmärkning (varje modulenhet får ett stigande löpnummer, exv. en HB tar altså typiskt två nummer i anspråk, och använda såväl som oanvända platser tilldelas nummer), vilket också är vad jag tolkar elmonts text till att betyda. Jag tycker det känns som den mest "hållbara" märkningen sett över tid, det ska mycket till för att den numreringen ska falla... (känns väldigt deja vu, har vi diskuterat just detta någon gång nyligen?)

/U

EDIT: hittade den tidigare tråden (var visst närmre ett år sedan) där jag tydligen tyckte att positionsmärkning egentligen var bäst men föredrog gruppmärkning, jag har tydligen utvecklats, för nu känner jag nog att det logiska med positionerna nog ändå är det bästa...
 
Redigerat:
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Så mätarskåpet borde alltså heta A1.
Sen matas både garagets som husets central från mätarskåpet (parallellt), och borde alltså heta A1 båda två?
Borde alltså heta A1 och sen B1 ...?

Så båda gruppcentralernas fulla namn blir egentligen A1A1 då?
A1.A1 resp A1.B1 ?

Och sen en JFB tex A1.B1.JFB1
Och en säkring A1.B1.F05
t.ex.
Jag ändrar mig lite igen.
Om nu mätarskåpet heter A... (Ty A1 behöver det väl inte heta?)
Så ska efterföljande centraler som matas från detta heta AA och AB.
(Eller möjligen AB och AC?)
Om det blir flera centraler ihopbyggda bredvid varandra, tex vid centralplats AB, så ska dom isåfall heta AB1 och AB2?

Har jag uppfattat det rätt nu? Siffror behöver jag inte så länge det bara handlar om en enda "låda" på varje ställe?

Jag letade efter min bok "Elinstallation yrkesmannaskap, montörshandbok" men den har hittat något svart hål att gömma sig i :). Jag fann bara faktaboken, som trots sitt namn inte innehöll den fakta jag eftersökte ... ;)
 
A1A A1AB A1ABA =beskriver 3 centraler efter varandra. Alla stora bokstäver
 
Redigerat:
Mikael_L
el_richard skrev:
A1A A1AB A1ABA =beskriver 3 centraler efter varandra. Alla stora bokstäver
Just så.
A1A är en central, följt av B sen ytterligare en nivå, nu med A. = A1ABA
(A1A/B/A som förtydligande)

Men varför siffran 1 i den första (A1A)?
Är det för att det på "samma ställe" även finns en A2A ?
 
Säkert många som tycker det är intressant om hur man märker centraler, men är det inte lite onödigt att märka centraler hemma? man har ett mätarskåp och sen kanske två centraler, inte så svårt att veta vart dom är... Skillnad är det på en industri där det finns massa centraler.

Sen är det helt onödigt att märka säkringar med centralens namn... däremot yttre apparater kan man märka så, om man har flera centraler inom samma fastighet, men hemma, helt onödigt enligt mig. Möjligtvis vilken säkring om man vill.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A = fastighetens elservis
1= första mätaren.

På din räkning från vattenfall/e.on eller lik. Står det säkert A1 om du bor i en villa.
 
Mikael_L
Eyeball skrev:
Säkert många som tycker det är intressant om hur man märker centraler, men är det inte lite onödigt att märka centraler hemma? man har ett mätarskåp och sen kanske två centraler, inte så svårt att veta vart dom är... Skillnad är det på en industri där det finns massa centraler.

Sen är det helt onödigt att märka säkringar med centralens namn... däremot yttre apparater kan man märka så, om man har flera centraler inom samma fastighet, men hemma, helt onödigt enligt mig. Möjligtvis vilken säkring om man vill.
Ja just nu skulle det vara bra för att få ett snyggt testprotkoll.
Jag har en Gossen profitest 0100S-II att mäta med. Och där kan man ange 3 tecken för elcentral och tre tecken för JFB, så det blir lite svårt att mata in "JFB'n i fasadmätarskåpet".

Min elektrikerkompis är mig inte speciellt mycket till hjälp nu. Han kan knappt använda sitt eget instrument. ;)
Han har tydligen aldrig använt funktionerna för namngivning, använda mätminnet för att lägga in alla fastighetens mätningar, eller protokollmjukvaran.
Han har endast gjort mätningar för att kolla resultatet på displayen. Inte dokumenterat något.

Själv är jag intresserad av ett ordentligt protokoll att lägga i huspärmen. :)

Bara jobbigt att man öht bryr sig. :x Eller hur ... ;)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Det är ju upp till var och en hur man vill göra.
Men man har ju egentligen ingen nytta med att märka centraler i en villa, det är vad jag menar.
Du får gärna märka dina centraler... Jag kan också överarbeta vissa saker bara för att det ska se proffsigt ut :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.