Jag har en Stiga TB 50 gräsklippare som haft problem att starta. För ett par veckor sedan upptäckte jag att den inte längre får gnista, så jag skruvade upp den och fann att brytarspetsarna var i rätt dåligt skick.

Brytarspetsarna slipade jag till och polerade och den har sedan dess gått som en klocka och startat på första försöket.

I dag stannade den plötsligt under klippningen och jag trodde först bensinen var slut. Det var den inte. Jag provade dra i startsnöret några gånger utan resultat.

Kollade sedan tändstiftet och ser att den inte får någon gnista nu.

Finns reservdelar att få tag i? Hittar inga såna delar på Stigas hemsida. Verkar finnas det mesta förutom brytarspetsar, tändspole, etc.

Motorn är en Briggs & Stratton.

Är det någon ide att göra om reparationen, eller kan det vara något annat den här gången? Tändspole eller kondensator?
 
Stiga har inte delarna till motorn så inte så konstigt du inte hittar den. Leta fram motornumret och hör med närmsta Briggs & Stratton åf. (de flesta handlare som säljer gräsklippare)
 
Började felsöka och upptäckte några saker..

1. Läste nånstans att resistansen mellan tändhatten och motorns gods ska vara 5-7 kohm (vet inte om det är samma på alla motorer dock). Jag mätte och det visade sig vara oändlig resistans = avbrott.

Det skulle tyda på fel på tändspole eller tändkabel. Stämmer det?

2. Jag upptäckte (då jag dubbelkollade i instruktionsboken) att jag sattit dit fel tändstift efter att jag repade brytarspetsarna. Testade med flera då jag kollade gnistan och satte tydligen dit fel stift. Vet dock inte vad som är skillnaden.

Kan fel tändstift göra att tändspolen går sönder?

Enligt manualen ska det vara ett Champion CJ8 (det anges förstås även alternativ för andra märken).
Stiftet jag satte i efter brytarrenoveringen var ett Champion CJ7Y.

Storleksmässigt ser dom väldigt lika ut, men det finns säkert andra skillnader?
 
Hittade Champions tabell över tändstiftsmodeller:
http://www.gsparkplug.com/shop/media/images/extras/code_champion.pdf

Där ser jag att Y:et betyder "Standard protected core nose".

Begrep först inte vad det betyder, men ser nu att det är en liten skillnad mellan stiften, nämligen att elektroden sticker ut ca 2 mm längre på det stiftet jag använde..

Vet inte om det är någon annan skillnad.

Det fungerade ju dock även med det stiftet så den kan inte ha tagit i kolven.
 
Tändspolen går inte sönder för att det är fel tändstift. Det är inte glapp någonstans? De kan ju ha varit felet även senast, men råkade bli kontakt när du hade det isär. Det låter inte som en ny motor du har. Brytarspetsar har väl inte använts sedan tidigt 80-tal?
 
Låter bra. Ska kolla glapp kring tändspole / tändkabel.

Gräsklipparen är rätt gammal. 80-tal låter troligt.
 
Det verkar vara tändspolen. Har plockat lös den och har ingen som helst kontakt mellan tändkabeln och kabeln ut i andra änden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.