Hjälper mina föräldrar att göra deras pool riktigt ren eftersom en av mina söner vägrade bada i den. Poolen är gjord av aluminium och ytan är rostfri. Har tömt poolen på vatten och reglat upp. Hur får vi bort vit beläggning på botten på enklast sätt? Den försvinner om man gnider supermegamycket med scotchbrite men det tar alldeles för lång tid. Högtycksprutaren råder inte heller på ytan. Några tips på medel eller arbetssätt? ImageUploadedByByggahus.se1375605408.004544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Autosol och polermaskin?
 
Några ideer om vad det vita är? Borde ju inte vara något bio-material och då tror jag också på autosol. Det är nog värt att lägga lite tid på att få det helt blankt för då blir det rostfria så enkelt att underhålla som det är tänkt att vara....
 
Kan det vara kalkavlagringar?
Häll på 24% ättika och se om det börjar bubbla och fräsa. I så fall kan man gå på med lite starkare syror typ fosforsyra med Hessa Kalkbort:
http://www.hessa.se/product.html/kalkbort-12x1-l

Annars är beläggningen förmodligen aluminiumrost och måste tas bort mekaniskt.
 
Jag tror det vita är kalk och klor eller bara kalk. Vattnet där mina föräldrar bor är väldigt kalkrikt.
 
Per Eskilsson skrev:
Jag tror det vita är kalk och klor eller bara kalk. Vattnet där mina föräldrar bor är väldigt kalkrikt.
Då är det definitivt syror du skall använda, dock inte saltsyra som löser aluminium. Om du vill använda ett mer miljövänligt alternativ går det även bra med citronsyra. ÖoB har stora 1,2 kilosburkar som brukar kosta under hundralappen. Strö ut ett par brukar och vattna så att det står runt en halv centimeter vatten på ytan och lämna över natten. Nästa morgon bör du bara kunna borsta bort kalken Skulle den ändå inte släppa så lämna det 1 dag till.
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Autosol funkade inget vidare, avkalkningsmedlet som innehåller fosfatsyra funkade bättre.
ImageUploadedByByggahus.se1375626107.080730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon ska jag försöka med citronsyra (det var slut på ÖoB). Hoppas det finns på någon färghandel.
 
ullberg
Det brukar finnas på färghandeln, åtminstone småpack (ofta 600g) att ha 25kg säck på lager har nog inte så många. Sist jag skulle köpa var det dock mycket dyrare än ÖoB:s pris (även säcken var dyrare per kg jmf med ÖoB), fast det kanske är annorlunda nere i söder...
 
Hemmakatten
Vi använder ett medel som heter "kalkkontroll" från Nitor för att förhindra att de aluminiumlister vi har i vårt spa (mosaikklätt) inte får vita utfällningar eller små vassa "kristallbildningar".
 
Kan pH värdet legat för högt i poolen?
Som poolägare så har man ju alltid pH- resp pH+ hemma, pH- funkar utmärkt som kalkborttagare i hemmet och ibland hittar man det riktigt billigt (köpt tex 5kg pulver för 99kr)
 
  • Gilla
Svartsmen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.