D09
espace skrev:
Men en ren reparation, omtapetsering, köksrenovering eller badrumsrenovering är inte självklart avdragsgill såvida den inte medför förändrad standard - som jag tolkar det.
Så tolkar jag det också, vanligt underhåll/ småfix är som jag fattade det inte avdragsgillt.
 
Precis, det är reparation- om- och tillbyggnad som är avdragsgillt - att slänga upp lite färg på väggarna var 10:e år är ju normalt underhåll.
Byta golv är avdragsgillt men tidsbegränsat, gäller för arbete de senaste 6 åren.
Vi blåste ut kök och badrum i samband med stambyte och detta blev avdragsgillt. Var original (60-talsstandard) innan. Glasade in en balkong samt la in trägolv i 3 rum, det gick också att dra av. Då kom vi upp i 300 000.
 
Fotografen skrev:
Kör kvittor i kopiatorn och häfta fast det på kopian, fotostatkopior håller längre än 10 år.
Så gör jag med alla sladdriga termo-kvitton som ska bokföras ordenligt. Förutom att man får beständigheten så blir det mycket lättare att sätta in dem i en pärm. Förut hamnade kvittona först huller om buller i en låda och kopierades sedan batchvis, men nu har jag fått in en rutin att fixa det direkt. Jag har en bläckstråle-multifunktions-maskin, den kräver ingen uppvärmningstid. Laser kanske är ännu mer beständigt, men det är nog bara i direkt solsken man behöver bekymra sig för bläckstråle-utskrifter.

PS
Jag har en Brother MFC-6910DW, och det är en fantastisk maskin. Den klarar allt upp till A3, i färg och dubbelsidigt! Den enda begränsningen är att sensorn som läser originalets baksida är inbyggd i arkmataren och bara är bred som A4 (arkmataren klarar originalets framsida i A3). Ska man scanna/kopiera A3 dubbelsidigt får man alltså vända originalet själv.

Den kostar bara 3000:- inkl moms!
DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.