Hej!

Ska ta upp friskluftsintag i vardagsrum och sovrum på bottenplan i vår 1½-plansvilla från '43. Friskluften kommer idag enbart in i källaren, där kombipannan som går på pellets dricker upp det mesta. Huset är tilläggsisolerat och har kassettfönster så det är påtagligt att det behövs mer friskluft - när köksfläkten går på lägsta varv samtidigt som pannan utan att något fönster är öppet så blir det baksug och ryker in genom frånluftsventilerna.

Har någon gammal ritning på huset, tror det står att reglarna är cc60. När jag mäter med supermagneter på väggarna verkar det som det sitter spikad råspont ovan på reglarna (vilket det gör i alla innerväggar som jag kikat i hittills också), innan tretexskivorna och masoniten. Vad ska jag tänka på när jag kör igenom det här med hålsågen? Ska jag chansa på att cc60 stämmer och ignorera råsponten? Några andra tips för hur jag lättast tar upp hål i såna här träväggar från helvetet?
 
Var försiktig och försäkra dig om att ingen el är i vägen för de tilltänkta hålen. ;)
 
D09
Ha en svag lutning utåt.. Mycket svag annars blir det en skum vinkel på insidan när röret ska på tallriken

Glöm inte nätat galler på utsidan för krypens skull.

Bra om du kör med långt borr igenom och håll tummarna för el etc

Jag hade otur och träffade både regel och elslingan till utebelysningen på 1 av hålen ha ha

Hade iofs inte spacklat / målat på insidan då så det var snabbt fixat.
 
D09
Fredrik Å skrev:
Sätt sådana här ventiler så slipper du kallraset.
Tallriksventiler är inget vidare
[länk]
Absolut värt att ha självreglerande beroende på temp. Har liknande :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.