Vi har bytt soffa i vardagsrummet och eftersom den gamla är så himla skön att sitta i så tänkte vi försöka återanvända den på vår altan (som i dagsläget inte är inglasad). Soffan hamnar dock så att det inte kommer att regna in på den förutom vid en rejäl storm. Altanen är i söderläge och ganska soldränkt.

Stoppningen är i skum med något slags vitt "ludd" ovanpå. Tyget är förmodligen en bomullsblandning.

Frågan är vad vi behöver göra för att förlänga livslängden? Vi är inte typen som plockar in alla dynor varje kväll (säsongsförvaring är en annan fråga). Är öppen för att klä om soffan om det behövs / ha ett överdrag på den.
 
Den lär ju "tokmögla" på en altan.
 
Min skinnsoffa har stått torrt under min markis på min altan sen Maj. Supernajs!
 
Vi har en vanlig soffa ståendes på våran altan den har stått där i 3år nu och det är inga problem med mögel.
Vi har öppningsbart på hela framsidan och det brukar bara bara vara stängt på vintern eller om det blåser kraftigt.
Det ända jag skulle kunna tänka mig skydd för (förutom regn) är om en kärlekskrank katt kommer och märker på eran soffa.
 
Vi hade dynor utomhus en hel sommar under tag och inga väggar. De möglade. Därav mitt svar.
 
Tack för svaren. Det låter som att det är värt ett försök!
 
Är det inte lite "White trash" att ha en soffa på altanen? :sly:
 
  • Gilla
edlo
  • Laddar…
Vad menar du med White Trash ?? Ser då bättre ut än med pinnstolar..
Undrar även vad ska man ha på altanen då ??
 
  • Gilla
edlo
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Är det inte lite "White trash" att ha en soffa på altanen? :sly:
Missat hela indoor/outdoor trenden? Vardagsrummet flyttar ut på sommaren.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.