Vi bor i ett enplanshus med inredd källare. Källaren har som mest haft en fuktighet på 65% under sensommaren, vilket snabbt tagits ned till under 60% med hjälp av avfuktare. I övrigt verkar källaren vara torr och fin och inga tecken på fuktproblem. Nu till min fundering. Runt vårt hus och i trädgården frodas gråsuggorna. De finns bland annat i vår betongtrappa vid entrén, detta beroende på att trappan är fuktskadad efter frostsprängningar under vintrarna. Den ger en massa trevliga skrymslen åt gråsuggorna att leva i. Vad är nu problemet med detta?

Jo - då och då hittar vi gråsuggor inomhus. Döda och torra. Kanske 3-5 st i månaden max. Vi har aldrig sett någon levande, bara döda. Vad tror ni om detta, kan det vara ett tecken på fukt, eller är det mest troligt att de tar sig in genom håligheter i huset och att de helt enkelt dör inomhus eftersom klimatet är för torrt? Eller bör man ta detta på mer allvar än så tro?
 
Lägg ut några hopknycklade tidningar. De borde dra till sig eventuella levande gråsuggor så att ni får koll på skalan på problemet.
 
Bara vanliga torra hopknycklade tidningar?
 
Japp. De brukar gilla skrymslen. Funkar bra på tvestjärtar också.
 
En fundering som jag kom att tänka på då. För någon månad sedan var hela golvet täckt med täckpapp då jag målade taket och väggarna. Denna papp låg kvar någon vecka på golvet. När jag sedan tog bort den fann jag inte minsta kryp under. Om vi har ett problem med gråsuggor, borde de då inte funnits även under en täckpapp, jag tänker att det är trångt, mörkt och mysigt även under sådana? :)
 
Nytt år, samma utmaningar. Förra sommaren och hösten kunde man som sagt finna torra, döda gråsuggor emellanåt i vår gillestuga. Fuktnivån i gillestugan inte på något vis alarmerande. Förvisso uppreglade väggar, dock utan organiskt material i kontakt med källarens yttervägg. Riskkonstruktion ja, men skulle verkligen gråsuggorna leva mellan yttervägg och innervägg i källaren, eller tar de sig in på något annat vis?

Under hela vintern har man inte sett en enda levande eller död gråsugga. Nu när det har blivit varmare ute har jag sett 2-3 döda gråsuggor i gillestugan. Idag alldeles nyss såg jag den första levande. Den verkade rejält slö och var väl förmodligen på väg att dö. Men hur tusan tar de sig in? Jag har satt nya väldigt täta nät i de ventilationsdon som finns i källaren så där kommer de inte in. Kan man tänka sig att de helt enkelt bara förvirrar sig in genom någon hålighet i huset, eller bör man misstänka att de trots relativt torr källare ändå bor där? T ex alltså mellan ytterkällarväggen och den uppreglade innerväggen? Kan å andra sidan inte se vad de skulle hitta att leva på där... Och borde jag då inte sett döda individer av dem även på vintern?

Tacksam för spekulationer! :)
 
Eftersom väldigt få människor uppdaterar gamla trådar när något nytt hänt, känner jag mig nödgad att vara ett undantag som faktiskt uppdaterar. Kan alltid vara bra om någon annan någon gång har samma funderingar.
I mitt fall insåg jag att den vackra stenläggningen bestående av en rad kullersten närmast husväggen medförde en fantastiskt trevlig miljö för gråsuggor. Av en slump insåg jag detta när jag skulle rensa ogräs i våras. Flyttade stenarna och upptäckte massor av gråsuggor överallt. Efter att ha tagit bort dessa stenar och dessutom sprejat insektsdördarmedel under fönsterblecken på källarfönstren, är problemet borta. Vet fortfarande inte hur de tog sig in, men inser att det inte är lönt att leta i någon större omfattning då de förmodligen tar sig in i mikroskopiska sprickor och håligheter. Nu är jag åtminstone nöjd som slipper dem.
 
  • Gilla
grapper och 1 till
  • Laddar…
Släpp in svartmyrorna. De tar hand om gråsuggorna ;-).
 
EndZone
Bra, fler borde uppdatera gamla trådar!
 
Så bra att problemet är löst. Dock undrar jag hur insektsmedel fungerar på gråsuggor. Brukar inte insektsgift sätta igen insekternas trakéer så att de kvävs? Gråsuggor är kräftdjur och inga insekter och andas med gälar och inte trakéer. Det är därför de är så känsliga för uttorkning.
 
Användningsfärdig spray för bekämpning av kackerlackor, silverfiskar, gråsuggor och andra krypande insekter
De om några borde veta att gråsuggor inte är insekter. Fast huvudsaken är att giftet fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.