Hej.

Det är så att vi ska bygga till våren, och vi håller just nu på att titta på olika varianter på planlösningar.

Kommer att bygga ett 1-planshus med ryggås genom hallen och vardagsrummet på ca: 165kvm.

Först var vi inne på denna variant, det finns många olika varianter av denna planlösning.
Men gemensamt är att köket ligger uppe till höger, med grovingången precis intill.
Och sovrummen ligger för sig själv i andra delen av huset.
Denna tycker vi bäst om:
http://hittahus.se/wp-content/uploads/hus-bilder/105/ekallen_p1.png
En annan skiljer sig lite.
http://www.a-hus.se/MediaBinaryLoad...e6-a24f-5b1e2626bdb0&FileName=Smygehamn_6.gif
(Ritningarna ska spegelvändas)

Efter timmar av sökande och skissande så hittade vi även denna planlösning:
http://www.a-hus.se/MediaBinaryLoad...73-8813-579110c4b5df&FileName=Smygehamn_7.gif
Denna med köket placerat i andra ändan, alltså mot uppfarten och vägen.
Även ett allrum istället för ett arbetsrum som i den andra planlösningen.

Det lutar alltså åt den sista planlösningen.
Lite ändringar ska givetvis göras. Bland annat så ska väggsnuttarna som avgränsar hallen mot vardagsrummet bort. Öppningen mellan hallen och köket ska göras större. En altandörr ut mot altanen ska dit i det stora sovrummet.
Klädkammaren i hallen ska göras om på något vis, så att det ser smidigare ut. kanske en variant med skjutdörrar.

Vad tycker ni? För och nackdelar tack..

MVH Erik

Edit:
En länk till husets placering på tomten: http://www.forumbilder.se/CF5QG/tomt-32
 
Redigerat:
Ni är säkra på att ni inte vill ha öppet mellan kök och vardagsrum. Vi har byggt med ryggåstak och har kök och vardagsrum där. Älskar det!

Vi har byggt ett Lbhus classic 140.
 
Jag skulle ha öppet mellan kök och v-rum , förslag 2 tycker jag är alldeles för plottrig.
Det finns ingen annan typ av hus ni kan tänka er eller är ni låsta vid denna?
 
emde skrev:
Ni är säkra på att ni inte vill ha öppet mellan kök och vardagsrum. Vi har byggt med ryggåstak och har kök och vardagsrum där. Älskar det!

Vi har byggt ett Lbhus classic 140.
Säkra är vi inte, men jag håller med, dom två första ritningarna jag postade är ju vardagsrum och kök sammansatta. Medans sista förslaget så är köket intill hallen..
Fördelen är ju att man slipper gå igenom vardagsrummet för att komma till köket, och att man har matplatsen ut mot gatan, och kan äta frukost i morgonsolen i vårat fall.

Men som ni har byggt så är ju också köket mot gatan?
Typ såhär? http://www.vastkuststugan.se/UserRS...24-4792-aa23-f7849958845cTrubaduren130_08.jpg
Denna varian har vi också funderat på.
 
Redigerat:
Fruppe skrev:
Jag skulle ha öppet mellan kök och v-rum , förslag 2 tycker jag är alldeles för plottrig.
Det finns ingen annan typ av hus ni kan tänka er eller är ni låsta vid denna?
Enplanshus med ryggåstak är ganska spikat. Vi har iofs tittat på vinklat enplanshus också.
men ena flygeln med ryggås. Och denna skulle då innehålla vardagsrum och kök.
 
Östlund skrev:
Säkra är vi inte, men jag håller med, dom två första ritningarna jag postade är ju vardagsrum och kök sammansatta. Medans sista förslaget så är köket intill hallen..
Fördelen är ju att man slipper gå igenom vardagsrummet för att komma till köket, och att man har matplatsen ut mot gatan, och kan äta frukost i morgonsolen i vårat fall.

Men som ni har byggt så är ju också köket mot gatan?
Typ såhär? [länk]
Denna varian har vi också funderat på.
Så här ser våran planlösning ut.
http://db.tt/sqTd0Div
Gillar verkligen att ha öppet mellan kök och vardagsrum och dessutom ha ryggåstaket i båda rummen. Det tillsammans med spottar i taket är underbart. Satsa på vanlig takhöjd i vanliga rummen. Det är i kök och vardagsrum man uppskattar ryggåstaket enligt min mening.
 
Redigerat:
Eran planlösning ser fin ut. Vi ska kolla vidare på denna variant, och rita lite :)

Den högra delen vill vi ha som "barnens" Där dom kan ha varsitt rum, och ett gemensamt allrum. Och gärna en toalett med dusch i anslutning. Precis som på din planlösning.

Dock så blir det inget arbetsrum, om det blir ett allrum, då vi gärna vill att dom små sovrummen ska ligga på minst 12kvm.
 
Östlund skrev:
Eran planlösning ser fin ut. Vi ska kolla vidare på denna variant, och rita lite :)

Den högra delen vill vi ha som "barnens" Där dom kan ha varsitt rum, och ett gemensamt allrum. Och gärna en toalett med dusch i anslutning. Precis som på din planlösning.

Dock så blir det inget arbetsrum, om det blir ett allrum, då vi gärna vill att dom små sovrummen ska ligga på minst 12kvm.
Ni kollade ju på 160 m2 såg jag. Vi har bara 140m2. Så då har ni ju utrymme att öka på barndelen lite. Det här var vad vi hade råd med. Hade gärna tagit större barnrum om det hade gått.
 
M
Vilka är era behov, egentligen? Det vore kanske bra att stapla upp och prioritera era behov; arbetsrum, eget tv-rum, antal sovrum, kök med eller utan matplats, förvaring, väggutrymme, osv.

På första layouten är matplatsen lite avdelad från vardagsrummet. Det skapar mer väggyta i vardagsrummet och separerar oljuden från köket från vardagsrummet. En variant är att flytta väggen mellan matplats och vardagsrum till mellan matplats och kök, samt eventuellt sätta in ett mindre köksbord i köket för frukost osv. Det kan vara trevligt att slippa köksstöket om ni bjuder folk på middag osv.
 
ImageUploadedByByggahus.se1375684506.305390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta har vi tänkt att bygga nångång framöver, planlösningen är i stort spikade. Men inte utformning av kök samt förvaring i hall m,m
Sen har vi ritat in en farstukvist.
 
Visa bilaga 89898

Detta har vi tänkt att bygga nångång framöver, planlösningen är i stort spikade. Men inte utformning av kök samt förvaring i hall m,m
Sen har vi ritat in en farstukvist.
 
Fruppe skrev:
[bild]

Detta har vi tänkt att bygga nångång framöver, planlösningen är i stort spikade. Men inte utformning av kök samt förvaring i hall m,m
Sen har vi ritat in en farstukvist.
TS efterfrågade tips på planlösning med ryggåstak. Jag ser inte vart man ska få in ett sådant i denna ritning.
 
Vi har funderingar på att ha det i kök och v-rum
 
Micke64 skrev:
Vilka är era behov, egentligen? Det vore kanske bra att stapla upp och prioritera era behov; arbetsrum, eget tv-rum, antal sovrum, kök med eller utan matplats, förvaring, väggutrymme, osv.

På första layouten är matplatsen lite avdelad från vardagsrummet. Det skapar mer väggyta i vardagsrummet och separerar oljuden från köket från vardagsrummet. En variant är att flytta väggen mellan matplats och vardagsrum till mellan matplats och kök, samt eventuellt sätta in ett mindre köksbord i köket för frukost osv. Det kan vara trevligt att slippa köksstöket om ni bjuder folk på middag osv.
Vi hade tänkt oss 3 sovrum, ett större och två lite mindre till barnen. Utanför barnens sovrum ska det finnas ett allrum. Lite avskiljt från vardagsrummet. Samt det mindre badrummet som ska inrymma dusch..

Köket och matplatsen vill vi gärna ha ihop, alltid trevligt om någon sitter och pysslar eller syr vid matbordet, och samtidigt kan prata med personen som lagar storkok :)

I vardagsrummet ska det finnas plats för en vägghängd tv, ett par bokhyllor och en braskamin. Säkert andra saker också som jag inte kommer på nu.

Förvaringen för respektives kläder ska finnas i sovrummen. Tänkte bygga ut en väggsnutt och ha skjutdörrsgarderober i varje rum.. Förvaring för icke säsongsaktuella kläder ska finnas i tvättstugan.
Som jag gärna har i anslutning till hallen eller köket.

Allrummet kan man i framtiden om behov skulle finnas göra om till ett till sovrum eller gästrum.
Men tror inte att det behövs, då vi ska bygga ett gästrum i framkant på garaget.
 
Fruppe skrev:
[bild]

Detta har vi tänkt att bygga nångång framöver, planlösningen är i stort spikade. Men inte utformning av kök samt förvaring i hall m,m
Sen har vi ritat in en farstukvist.
Det hade varit bra om ni hade angett hur stora alla rummen är.. Men det ser fint ut..
Dock är det ett vinkelhus, Vi hade tänkt oss ett där ryggåsen i mitten. Alltså som ett plus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.