Snart är det Jul och i år blir det en väldigt dyr.....julklapp.

Den huslev. vi tänkt skriva med har som en del andra grundmålning linoljebaserad alkydfärg. Om allt går som det skall har vi tänkt flytta in om c:a 1 år. Hur klarar huset en vinter med enbart grundmålning ???
Nå't speciellt att tänka på ???

ALLA råd/kommentarer välkomnas
 
De bekanta jag har, har utan problem lämnat sina hus leverans/grundmålade över vintern.
 
Vi har lämnat både garage och hus grundmålade över vintern. No problem!
 
Det verkar ju som det är ok att lämna huset grundmålat under vintern.

Tack.
 
Bygger man hus i slutet av hösten eller på vintern så har man väl inte så mycket val... Det är ju klart, man skulle ju kunna begära att huslevenrantörerna lägger på riktig grundfärg.
 
Valet som vi har är att skjuta på bygget 1/2 år och på så sätt hinna måla innan höstmörkret lägger sig.
Skall man även tänka på de som skall utföra jobbet med grund, montering etc kanske det bara är positivt. Det kan faktiskt...regna småspik vid vårt "Insjöhav"
 
:(

Pelle!
Det är nog inte en onödig information att fabrikantens grundmålning inte räknas som riktig grundmålning.

"Transportgrundning" kallar färghandlarna den och jag fick just i veckan detta besked och att jag i princip skulle behandla huset som om det var ogrundat. Det var endast deras typ av färgval man behövde ta hänsyn till!

Då  förstår jag ju helt plötsligt varför det var så dåligt gjort !!!

Med andra ord har man fått ett stort arbete till som man inte räknat med... tack, ni omtänksamma fabrikanter, nu förstår jag varför man inte får några anvisningar om detta !

Helena med den......
Sverige Stugan
 
:(

Nej, verkligen inte! "Transportfärgning" uttryckte sig nästa färghandlare häromdagen när jag visade medtagna foder- och panelbitar!

Nu är det en del som är alkydoljegrundat i alla fall och jag har "gått på" den miljövänliga idén igen, säger mina vänner, för jag valde vattenbaserad fasadfärg!
Du skulle ha valt linoljefärg, sa dom!

ALDRIG får man vara glad, jag gömmer mig någonstans och äter en Magnumglass i några minuter som tröst
hälsar
8)

Helena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.