tänkte beställa lite kataloger från olika husföretag för att börja med få inspiration.

Vilka är att rekommendera?
vi är inte ute efter något billigt budgetalternativ,budget är ca 4-5mkr ocg villiga betala för kvlitet.
Har kollat en del på 1plans hus med högt i tak och mycket glas för ljusinsläpp till kombinerat kök och vardagsrum som vi gillar.

Har tolkat som myresjöhus skall man försöka hålla sig borta ifrån.

Tar gärna tips om bra leverantörer beställa hem kataloger ifrån
 
hög kvalitet = Willa nordic, intressanta hus och sävsjö trähus.
4-5 miljoner för huset då kan du välja och vraka relativt fritt på marknaden . gäller det ink en tomt på 2miljoner så blir det andra premisser som jag tror du förstår

/Martin
 
Tack, det var exklusive moms.
Vi tänker att vi börjar kolla alla intressanta tillverkare innan man går till någon arkitekt
 
Jag har varit med och rest både Eksjöhus och Trivselhus och båda håller enligt mig hög kvalitet, dock så kräver det oftast att man har duktiga hantverkare som bygger också.
Rörvikshus kan jag inte uttala mig om längre då det var ett tag sedan vi reste ett sådant hus.
 
Jag har varit på Husmässan i Botkyrka flertalet gånger.
Som vanligt kollar jag alltid in detaljerna i alla hus, En yrkesskada :)
Socklingen, taklister, passbitar, fogar, plattsättningen, foder mm :)
Är inte det snyggt gjort på deras visningshus, hur f#n ser det då ut i verkligheten till kund?

Några hustillverkare som jag skulle kunna rekommendera att ni tittar närmare på är

Ditt Stenhus

http://dittstenhus.se/ Riktigt fin finish på allt, även fast själva visningshuset inte var helt klart.
Just detta hus är det: http://dittstenhus.se/?page_id=200

Mjöbäcksvillan har även ett riktigt fint hus på mässan. Just detta hus tror jag att det är http://www.mjobacks.se/index.php/vara-hus/14-vara-hus/1-plansvillor/81-sjoevalla

Tycker även att VästkustVillan/stugan verkar ha fina och gedigna hus..

Nu vet inte jag alls hur dessa hustillverkar är för övrigt. Men dom ger ett bra uttryck enligt mig.


 
Redigerat:
Problemet med rekommendationer av hustillverkare/leverantörer är att det är väldigt få personer som har erfarenhet från fler än 1-2st.
Det man kan börja leta efter är vilka företag man hör mycket problem om och se hur dessa blev avhjälpta.
Där kommr ju då tex myresjöhus som stämmer sina kunder när de håller inne pengar pga felaktigheter, det är tillräckligt jobbigt att hålla på emd ett nybygge och att sedan få sånt trams på sig, det vill man ju inte ha.

Med din budget så hade jag personligen valt att bygga lösvirke allt stenhus.

Jag byggde med byggtonvillan och jag är jättenöjd, kanske inte billigast men bygget känns gedigert i materialval och konstruktion.
 
Jag gjorde en egen ritning,skickade till 8st husföretag, slutade med att jag valde sävsjö trähus (fastän jag gillar stenhus bättre) då de hade bäst pris/prestanda av kvalitétshusföretagen och samtidigt är ett stort företag, blir lättare hos bank och kommun osv om det är ett stort företag. Sävsjö ritar även upp huset åt dig gratis med input från dig om du inte har en egen ritning eller bara en skiss. Har börjat bygga nu och det känns riktigt gediget.

Om du ska bygga enplanshus behöver det däremot inte vara lika gediget som ett hus med flera våningar, spelar mycket större roll om man har träbjällklag osv, när huset blir högt märks skillnaden mer.

Skulle jag bygga enplanshus i skåne skulle jag nog tittat mer på lättbetong.
 
Med den budgeten, och inställningen till kvalitet, är lättbetong/betong det enda rätta. Antingen lösvirke i lättbetong, eller färdig stomme av betongelement.
 
Alla kommer föreslå olika saker. Endel säger att lättbetong är det enda rätta, medan andra troligtvis inte alls håller med.

Men jag skulle rekommendera att prata med Rörvikshus, Sävsjö Trähus eller Willa Nordic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.