Hej!

ska bygga ut garaget ca 100 m2 och kommer gjuta en platta på ca 12-13 cm

jag håller nu på gräver där garaget ska stå och det är endast sand och sten i backen

hur mycket grus och vilka dimensioner på grus ska man fylla upp med? antar att man ska ha ett lite grövre lager underst, och ett lager med finare material närmast isoleringen?

ska man ha någon sorts duk mellan lagren?

jag kommer sedan isolera med 27cm frigolit som jag fick hem häromdagen...

vilken grovlek på armeringen rekommenderar ni? byggmax hr ju 5200 funkar det? jag hade gärna velat ha 5150 eftersom jag ska gjuta in golvvärmeslang och då har måtten på cc300 men det går ju ändå=)

samt hur många och grova armeringsjärn ska det vara i kantbalken?

det finns säkert mycket information i forumet redan men tiden är knapp för mig idag

tacksam för svar

MVH/Thestrut

jo förresten, kömmer göra egna L-element eller vad man ska kalla det... snickra en gjutform och ställa en skiva frigolit ytterst och sedan gjuta mot... några synpunkter på detta?

det kommer vara budget som styr hela bygget... därav handblandningen av betongen...
 
Jag grävde ur ca 30cm till min garageplatta. Markduk, 15-20cm 8-16, 10cm cellplast och 12 cm armerad betong på ett ungefär.

Ramen körde jag med 3 armeringsjärn på 10mm. Har funkat fint för mig.

Har fått för mig att betongen vid dessa tjocklekar är "självbärande" då jag vet inte om något "bärlager" är nödvändigt.
 
Redigerat:
Tror ja grävet ur, paddar, kör på 15-20cm grus storlek 8-16 paddar igen.. Och sedan isolering.

Ska ju dit med avlopp å, kan man använda byggmax 75 mm. Och deras tillhörande golvbrunnar?
 
Kör med grövre grus i botten och ett mindre lager med 8-16, jag körde med 10cm 0-30 och 10cm 8-16, padda innan 8-16, att padda på makadam (8-16) gör varken till eller ifrån, det sjunker knappt ihop och du kommer ändå springa runt en massa i det innan du ska till och gjuta.

Byggmax brunnar funkar säkert till garage, kollat in vilka regler som gäller för dett i din kommun?

Jag har kört med byggmax armeringsmatta till min platta som jag gjöt igår.
sen har jag 4st Ø10 armering i kantbalken, 3st längst ner sen har jag fäst en i ytterkant av armeringsnätet runt om hela då jag fick några pinnar över.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.