Jag har inte ägt ett bubbelbadkar men legat i andras. Det är himmelskt om man har ont i rygg, axlar etc. Men har man det så orkar man inte rengöra karet efter sig. Mitt råd: Köp endast om du har fysiskt behov av massagen och en maka/make som orkar rengöra. Annars är det varken värt besväret att rengöra eller pengarna det kostar.
 
JLT skrev:
Varför skulle ett hörnbadkar med bubblor  kräva en större varmvattenberedare än ett vanligt hörnbadkar?
Om du kör "bubblet" så blir försvinner värmen mycket fortare än i ett vanligt kar. Ska man ha bubbel bör man ha en värmepatron i karet - annars blir det fort kallt och njutningsnivån sjunker...  :)
 
Jag håller med om att oljudet förstör njutningen. Har bara badat med bubbel på hotell, men då var största njutningen när man stängde av bubblet och det blev tyst.

Billiga hörnbadkar utan bubbel finns på Bauhaus.
2500 för karet, 1000 för fronten, ca 500 för bottenventil/överfyllnadsskydd.
Totalt ca 4000 komplett alltså.
 
MrBollo skrev:
Om du kör "bubblet" så blir försvinner värmen mycket fortare än i ett vanligt kar. Ska man ha bubbel bör man ha en värmepatron i karet - annars blir det fort kallt och njutningsnivån sjunker...  :)
Jag håller inte med. Jag blir så skrynkligt och upplöst att jag måste gå upp långt innan vattnet blir kallt av bubblandet. Kanske är detta ett större problem i stora badkar - i vårat minibad är det iaf inte det.
 
MrBollo skrev:
Om du kör "bubblet" så blir försvinner värmen mycket fortare än i ett vanligt kar. Ska man ha bubbel bör man ha en värmepatron i karet - annars blir det fort kallt och njutningsnivån sjunker...  :)
Håller inte heller med. Vi startar bubblandet när vi badat ett tag och vill ha varmare vatten !!!!!
Vet ej vad det beror på men det känns varmare ???
 
Bubblor gör susen för stela axlar, rygg & nacke.
Tror det är ett måste om man skall få ut något att av bubbelbad att man beställer extra munstycken för just ryggen (om detta inte är standard). Bara sidomunstycken ger ingen effekt tycker jag.
Efter en dags kroppsarbete är det en befrielse att bubbla en stund. Synd bara att det låter så mycket. Har dock en bekant som modifierat sitt bubbelbad och flyttat ut pumpen i ett förråd intill badrummet. Kanon! Om man nu har dom möjligheterna.
Vårat är av glasfiber av samma typ som "plastbåtar" så vi vaxar det invändigt med vanligt båtvax 3-4 gånger per år. Det blir mycket lättare att göra rent då.
Glöm inte göra rent bubbelutrustningen. Vi använder chockklor för utomhuspooler och beräknar bara om doseringen till vår vattenmängd. Funkar kanon.
 
Benno_ skrev:
Allvarligt, hur många använder sina bubbelbadkar regelbundet  egentligen?
De kräver en enorm varmvattenberedare, kostar och tar tid att fylla, låter illa och är riktigt snuskiga om man inte minituöst rengör alla vindlande rör, pumpar  och små munstycken. Legionella -tvi!:(
Vi badar ett par ggr i veckan. Vi har ett kar på 300 liter och en std IVT 490 ( 163 liter) som vi kör spetsvärme på.
Där är gott om varmvatten till dusch efter för 3 pers.
Ang rengöring så har vi inte märkt något merarbete än för ett std badkar. Vi har inte 3000 hål i botten utan endast 7 st roterande munstycken.

Ett av våra bättre köp i bygget faktiskt.
 
Vilken modell av bubbel är det ni har?
 
Vi har sen 5 år tillbaka ett sk massagekar. Det ÄR en hel del rengöring och det ÄR nyhetens behag - men det är oslagbart om man, som ngn tidigare skrev, har ryggont el liknande.
För egen del kan jag dock säga att det är tveksamt om vi skaffar oss ett nytt massagekar nu när vi flyttar, men hörnbadkar - det blir det iaf.

 
Funkar mycket bra med:
1 man 186cm/95kg ;D
1 kvinna 165/62
1 dotter 116/18

Vi köpte det för ett par år sen och de fördelar som vi tog fasta på var:
Rostfritt stativ (är galvat idag)
Stabilare byggt så det inte sviktar
Tjockare material i gjutgodset än konkurrenterna

Mitt råd att stå i karet och känn efter så att det inte sviktar i någon hörna. Det skall ju tåla 300 kg vatten och 200 kg fläsk.
 
I samband med vår totalrenovering ska vi sätta in badkar men om det ska kunna bubbla eller ej kan jag inte bestämma mig för. Primärt vill vi ju ha badkaret för barnens skull och barnen är väl inte så där överdrivet intresserad av bubblorna. Rengöringen skrämmer mig fast det där med att chockklorera lät ju smidigt. Om man har ett jättekar med plats för hela familjen räcker en normal varmvattenberedare verkligen till att fylla karet då? Vilka fördelar finns med hörnbadkar resp runt resp avlångt om det mest är tre skitiga ungar som ska utnyttja det?
 
Ju mer folk i karet desto mindre vatten.
Bubblor skapar skum och det tycker barn är kul, dvs de badar längre och blir renare utan skrubbning.
 
Jag har en fundering till alla er som har hörnbadkar utan bubbel.
Vi har letat med ljus och lykta efter ett bra, prisvärt, hörnbadkar utan bubbel.

Tänkte försöka hålla sig under 10.000:-. Någon som vet något bra kar för den prislappen?
 
Vet inte om det är bra, men i senaste reklambladet från Bauhaus fanns följande:

"Hörnbadkar Camargue Avignon 1795:- I sanitetsakryl. 140cm x 140cm
Vit. Exkl. front. Front. Vit 1495:-"

Så teoretiskt ifall karet är något att ha så kostar det med front 3290 kr.

Ladda ned reklambladet från http://www.bauhaus.se

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.