KnockOnWood skrev:
Trean ser trevlig ut!

Väderstrecken är rätt, stor och bra layout.
Jag måste hålla med dig. Ni kommer att få bra med sol under hela dagen och kvällen på altanen.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Östlund skrev:
Jag måste hålla med dig. Ni kommer att få bra med sol under hela dagen och kvällen på altanen.
Se där, äntligen en vettig röst till!

Välkommen i tvåmans-gänget :)



Ord att ta med sig:
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

//Mahatma Gandhi
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Se där, äntligen en vettig röst till!

Välkommen i tvåmans-gänget :)



Ord att ta med sig:
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

//Mahatma Gandhi
Tackar ;)

OT--> Har själv tänkt på allt nu när vi har bokat en tomt som vi ska bygga på till våren.
Den ligger ungefär i samma position..
Det är mycket att tänka på.
Hur huset ska se ut kan man påverka, men inte väderstrecken :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Östlund skrev:
Tackar ;)

OT--> Har själv tänkt på allt nu när vi har bokat en tomt som vi ska bygga på till våren.
Den ligger ungefär i samma position..
Det är mycket att tänka på.
Hur huset ska se ut kan man påverka, men inte väderstrecken :)
Då får jag säga grattis och lycka till!

Det är en rolig, men jobbig, resa ni har framför er.

Det fina med att få välja och bestämma allt själv är att man inte har någon annan att skylla misstagen på.
Det är bara att gilla läget. Enkelt och bra :)
 
Hemmakatten
Som någon klokt skrev så går det inte att påverka väderläget. Det är bara att tänka på förra solfattiga året så inser man att de få, futtiga dagar som det möjligtvis är för varmt lätt går att åtgärda med ett par parasoller.

Att ha sin huvudsakliga uteplats på framsidan av huset mot gatan är ingen höjdare.

Hörntomt ute vid gatan skulle jag undvika. Kan med tiden eventuellt bli en all för trafikerad genomfartsled.

Så med tanke på de tomter som är bokade och sålda sällar jag mig till de som tycker att tomt 3 verkar bra.

Men ta gärna en vända till området nu efter alla kommentarer och försök se tomterna med nya ögon. Titta gärna lite extra noga hur skogen eventuellt skuggar tomterna 3 och 4(som nog skulle vara mitt andrahandsval).
 
Tycker att tomt 8 skulle vara trevlig om man fick placera huset längre in på tomten. Då får man en solig framsida mot grannarna. Jag skulle även titta på höjderna, den tomt som ligger högst skulle jag helst vilja ha, för då får man lite bättre utsikt.
Dom tomterna som ligger på västra sidan kan i framtiden bli väldigt skuggiga om skogen väster om husen växer upp och blir hög. De hus som ligger på östra sidan kommer troligen alltid få relativt ljust, för villorna väster om vägen lär ju knappast börja odla höga granar på tomten...
 
Hobbymekk skrev:
Tycker att tomt 8 skulle vara trevlig om man fick placera huset längre in på tomten. Då får man en solig framsida mot grannarna. Jag skulle även titta på höjderna, den tomt som ligger högst skulle jag helst vilja ha, för då får man lite bättre utsikt.
Dom tomterna som ligger på västra sidan kan i framtiden bli väldigt skuggiga om skogen väster om husen växer upp och blir hög. De hus som ligger på östra sidan kommer troligen alltid få relativt ljust, för villorna väster om vägen lär ju knappast börja odla höga granar på tomten...
Det finns något som heter thuja, insynsskyddens Rolls-Royce och grannfejdernas främsta vapen :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Det finns något som heter thuja, insynsskyddens Rolls-Royce och grannfejdernas främsta vapen :cool:
Min jobbarkompis köpte Tuja till sitt nybyggda radhus, tror det blir en radda på 25-30 meter totalt.
Tomten går mot en väg, men även mot en granne. Och denna granne var inte alls förtjust i att han planterade tuja.. När han berättade det för mig så fattade jag inte riktigt varför, kanske för att jag jämförde tujan med Ölandstok eller någon liknande låg växt :p
Men nu när jag har läst lite om Tuja här på forumet så förstår jag. Ungefär som att förklara krig :)
 
KnockOnWood skrev:
Då får jag säga grattis och lycka till!

Det är en rolig, men jobbig, resa ni har framför er.

Det fina med att få välja och bestämma allt själv är att man inte har någon annan att skylla misstagen på.
Det är bara att gilla läget. Enkelt och bra :)
Man får tacka :)
 
Femman verkar inte dålig, men trean får min röst. Även om de säger nu att det inte ska bebyggas mer, så vet man aldrig helt säkert, och då har trean minst tomgräns mot "terra incognito". Påminner rätt mycket om min egen tomt, som dock bara är 15 meter bred, totalt 550 kvm.

Är mycket glad att det flyttat in en italienare på "skogfastigheten" bakom, för hos oss går just nu solen ner kl 17, året runt, pga de höga träden högst upp på hans tomt. Hos dem går den upp kl 15, pga samma skog, och han vill ha sol så många timmar som möjligt.
 
Hobbymekk skrev:
Tycker att tomt 8 skulle vara trevlig om man fick placera huset längre in på tomten. Då får man en solig framsida mot grannarna...
Är det inte ofta så att husets placering på tomten är ganska låst?

Någon lantmätare/planförfattare har bestämt att husen skall ligga på ett visst avstånd från gatan för att ge en enhetlig "rumskänsla", och då faller hela sceneriet om man börjar flytta husen fram och tillbaka på eget bevåg.
"Helheten" är kanske viktigast för en planarkitekt :confused:


Men en sak som är intressant att notera är att alla hus på västra sidan av gatan ligger med långsidan mot gatan, medan alla hus på östsidan har ritats med gaveln mot gatan.
Varför är det så? Någon har tänkt, men tänkt vad?
 
Tomt 3 ser bäst ut, men ni kanske kommer vilja ha häckar längs de långa tomtgränserna mot grannarna. Sedan kan det bli så att tomt 4 bygger ett högt 2-våningshus snett framför ert, då kan kvällssolen efter kl 19 försvinna. Ni är ju fri rakt åt väster, men sommarsolen går ju liksom ner mot nordväst. Nåväl, ni kommer ändå ha så mycket sol morgon-kväll att det räcker. Det kan ibland vara finare att blicka ut från sitt hus på ett kvällssolbelyst hus/skog mitt emot, än att ha solen i ansiktet och blicka ut på ett skuggat område.
Annars är tomt 5 inte dålig heller.
 
För att återkoppla, så blir det tomt 5!

Sitter i nuläget och planerar husets placering på tomten, vilket är fritt att placera om man håller sig till de 4.5 m till tomtgräns för bostadshus och 3 m för garaget.

Huset, ett enplans med måtten cirka 8 x 17 m. Velar fram och tillbaka på enbils/dubbelgarage, i denna första skiss är garaget ett enbilsgarage med måttet 4,9x9,7 m.

Gärna lite synpunkter på det första utkastet och garagefrågan/placering

. plan1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg inte garaget för långt från infarten. Skotta snö är inte roligt.
 
Gratulerar!

Och bry dig inte om prat om snö.
En snöslunga är lika häftigt som sällsynt på östgötaslätten!
721229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.