Är hemma hos mina föräldrar. Kokar gröt på deras nyinskaffade induktionsspis, en Whirlpool någonting. Min mor säger att plattorna är varma även efter plattan stängs av (ganska rejält dessutom) - ska det vara så?
 
Det är normalt, även om själva plattan svalnar snabbt då får du ju en uppvärmning av glaset av stekpannan eller kastrullen.
 
Så är det. Värmen kommer från kärlet.

Sen är det ju inte speciellt varmt, men människor har väl en smärttröskel på 50-60 grader.
 
Tack för svar. Trodde själva grejen med induktionsspis var att man inte kunde bränna sig. Jag har inte hunnit testa hur varmt det är men det är varmare än luften i bastun.
 
Min har i vart fall fläktar som ventilerar luften under men lite varmt blir det ju i alla fall. Stora fördelen är ju att man inte kan sätta på en platta utan att ha ett kärl på så man kan inte bränna sig direkt på en varm platta.
 
ullberg
Precis som klargjorts ovan, den indirekta värmen från kärlet kommer man inte ifrån (men den kanske kan ventileras bort olika bra).

Jag har vid flera tillfällen råkat lägga handen på en ganska nyligen avstängd platta (vi har Siemens om det nu är någon skillnad), och baserat på dessa ofrivilliga experiment skulle jag säga att det är varmt nog för att aktivera reflexen i handen, men inte varmt nog för att faktiskt göra någon fysisk skada.

/U
 
Enligt mig så är den absolut största fördelen att det är så snabb respons. Att koka vatten går på ett kick och om något kokar över så vrider man ner värmen och en halv sekund senare så kokar det lagom.

Sen kan man ju inte heller som Stefan skriver slå på en platta utan kärl på. Det händer liksom ingenting. Man behöver inte vara rädd för att ställa kastrullen på en platta och sätta på värmen på en annan.
 
Koka vatten i en kastrull, ställ sedan nämnda kastrull på valfritt underlag en stund. Ta bort kastrullen och känn efter, jag garanterar dig att underlaget är uppvärmt av kastrullens närvaro.

Dvs, oundvikligt att du får en varm yta på hällen. Dock kommer den inte att generera omedelbara brännskador jämfört motsvarande en konventionell häll.
 
Man kanske kan lägga ett grytunderlägg mellan platta och kastrull. Risken att bränna sig minskar med induktion, men den kan knappast helt elimineras så länge vi vill ha varm mat.
 
Jämför med en mikro även om tekniken skiljer. Mikrovågorna värmer maten, maten värmer kärlet.
 
Koka upp en lite vatten i an kastrull på full sula, när vattnat kokar kan du ta bort kastrullen och lägga handen på... lite varmt men inte så farligt.
Gör du samma efter ett långkok och du bränner dig....
 
Förlusteffekten i en induktionshäll borde ju vara några procent av inmatad effekt. Så vid långvarig kokning bör även spisen få en del värme i sig eller? Någon som vet verkningsgraden på en häll?
 
Verkningsgraden är 100%, dvs all inmatad elenergi omvandlas till värme.

Hur mycket av denna värme som kommer potatisen eller fläskkotletten till del beror säkert till största delen på kokkärlets utformning.
 
KnockOnWood skrev:
Verkningsgraden är 100%, dvs all inmatad elenergi omvandlas till värme.

Hur mycket av denna värme som kommer potatisen eller fläskkotletten till del beror säkert till största delen på kokkärlets utformning.
Finns ingen elektrisk apparatur med 100% verkningsgrad. Efter lite googling så verkar totalverkningsgraden på en induktionshäll ligga någonstans mellan 84-90%.
Tittar man på den här bilden http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Induktionskochfeld_Spule.jpg så finns där till och med en inbyggd kylfläkt för att hantera de interna förlusterna i elektroniken och spolen.

Så med ett par kW totaleffekt och några procent förlust kommer det bildas värme.
 
Redigerat:
ullberg
cem77 skrev:
Finns ingen elektrisk apparatur med 100% verkningsgrad.
Så du menar att ett direktverkande element inte har en en verkningsgrad på 100%? vart tar den överblivna energin vägen?

cem77 skrev:
Så med ett par kW totaleffekt och några procent förlust kommer det bildas värme.
Och bilda värme var inte det man ville?

Jag skulle påstå att all "elektrisk apparatur" som är till för att värma har just 100% verkningsgrad, sen kan man vilja ha värmen riktad åt något håll (i ex. en häll, men egentligen inte i ett element) och då kan man prata om förluster, så det är riktigt att en induktionshäll inte har 100% verkningsgrad map. värma innehållet i kokkärlet, men väl 100% verkningsgrad map att skapa värme (vilket var vad KoW skrev)

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.