Som privat byggbil tycker jag en 90-tals Transit är perfekt. Hade en 89a tidigare med gavellyft och kapell, skitbra. Nu får man ju en 90-talare för under 25k. Försök hitta en med långt flak så underlättas virkestransporterna.
Medlem
· Stockholm
· 3 924 inlägg
VW Transporter -83 till -90.
Men jag är VWnörd och gillar dessa fantastiska vagnar hårt!
Bara flaket är världens bästa mobila arbetsbord.
Men jag är VWnörd och gillar dessa fantastiska vagnar hårt!
Bara flaket är världens bästa mobila arbetsbord.
Precis vad jag tänkt. Kollat på lite Vivaro och liknande men dom är dyra i skatt och reparationen bl.a. Blir nog en mindre tex caddy, berlingo och ett bra släp..carlbanan skrev:
Tycker det är överskattat med skåpbil, bättre att lägga pengarna på ett bra släp.
Farsan har en Berlingo som vi använt under vårt bygge en del, men vilken jävla skitbil?
Det är ju lättare att ta långa brädor i min Saab 9-5 än i berlingon.
Det är ju isf om man ska ta nått väldigt fyrkantigt och tungt som berlingon är bra, en lastpall lecablock passar ju tex bra.
Det går knappt åka långväga, då får man ju ha hörselskydd, var häromdagen och hämta 1,3 ton takpannor med Berlingon och släp, precis maxlast på släp och bilen, det var ju ingen höjdare att köra alls, 7 mil enkel resa, det är ungefär vad man mäktar med utan hörselskydd.
Satsa på en kombibil och ett bra släp istället.
Har för övrigt haft kopplingshaveri på berlingo, kostade rejält att laga det, bilen har bara gått 15'.
Farsan har en Berlingo som vi använt under vårt bygge en del, men vilken jävla skitbil?
Det är ju lättare att ta långa brädor i min Saab 9-5 än i berlingon.
Det är ju isf om man ska ta nått väldigt fyrkantigt och tungt som berlingon är bra, en lastpall lecablock passar ju tex bra.
Det går knappt åka långväga, då får man ju ha hörselskydd, var häromdagen och hämta 1,3 ton takpannor med Berlingon och släp, precis maxlast på släp och bilen, det var ju ingen höjdare att köra alls, 7 mil enkel resa, det är ungefär vad man mäktar med utan hörselskydd.
Satsa på en kombibil och ett bra släp istället.
Har för övrigt haft kopplingshaveri på berlingo, kostade rejält att laga det, bilen har bara gått 15'.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Dessutom är ju just 9-5 or billigare än skit sedan några år sedan, mer bil för pengarna är svårt att hitta, så svårt att jag sitter med två trots att en stor bil skulle räcka gott för oss...
Man åker bekvämt & säkert, får dra hyggligt mycket (kanske inte ur MathiasS Jeep-perspektiv, men väl ur ett berlingo-dito skulle jag gissa) och kan använda samma bil till semestern!
/U
PS: kvalitén är det inte fel på, det är inte världens bästa bil, men egentligen väldigt driftsäker om man sköter den. Min ålderman är en 9-5 SC -03 som har gått 31K mil, ägd inom familjen sen ny och fullservad. Vid 28K mil blåste jag turbon (10 mil efter en service så jag undrar om de struntade i att fylla filtret med olja, med följden att turbon var utan smörjning lite för länge), men det är också det enda som hänt den...
Man åker bekvämt & säkert, får dra hyggligt mycket (kanske inte ur MathiasS Jeep-perspektiv, men väl ur ett berlingo-dito skulle jag gissa) och kan använda samma bil till semestern!
/U
PS: kvalitén är det inte fel på, det är inte världens bästa bil, men egentligen väldigt driftsäker om man sköter den. Min ålderman är en 9-5 SC -03 som har gått 31K mil, ägd inom familjen sen ny och fullservad. Vid 28K mil blåste jag turbon (10 mil efter en service så jag undrar om de struntade i att fylla filtret med olja, med följden att turbon var utan smörjning lite för länge), men det är också det enda som hänt den...
Hade jag haft bättre med plats på tomten hade jag skaffat en stor gallervagn med 1,3 tons totalvikt (passar de flesta större bilar) och ett kapell. Gallervagn tycker jag är bäst för villaägaren eftersom en majoritet av släpkörningarna går till tippen med skräp. Ska man köra långa brädor viker man bara ner främre och bakre lemmen, och man kan även lätt lyfta av gallren om det behövs. Har man väderkänslig last kör man med kapell, och får då liknande funktion som ett släp med kåpa fast en helt annan flexibilitet och lägre pris.
En vagn med 1,3 kg totalvikt borde ha en lastvikt på ett drygt ton, och då kan man slänga på en rejäl skopa grus (~1 kubik) och troligen endast få böter för överlast om det blir poliskontroll.
En vagn med 1,3 kg totalvikt borde ha en lastvikt på ett drygt ton, och då kan man slänga på en rejäl skopa grus (~1 kubik) och troligen endast få böter för överlast om det blir poliskontroll.