IMG_0015.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0055.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0070.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0296.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Efter att köpt ut släktingar från min svärmorshus upptäckte vi detta! huset var behäftat med hussvamp.
Kollade med Östgöta Länsförsäkrngar men fick svaret att " att om jag kunde påvisa läckage från rör, vattenledning, tak
osv. så skulle bolaget ersätta skadorna. Det fanns ingen skada att hänvisa till, så den har uppstått genom fukt från grund och tidigare renovering, renovering genom att byta från torpargrund till gjuten platta .
Så vad gör man i detta läge? Vi startade en totalt renovering, inte med hjälp av svenska byggare, ( skickade förfrågan till fyra svenska byggföretag Ingen svarade). Fick kontakt med företag från Litauen som tog jobbet. Kollade av att alla svenska papper fanns i detta företag och allt var ok. Löpande timkostnad efter rotavdrag var med kvitto (från svenskt bokföringsföretag inkl. moms 125:- / timma).
Startade renovering i början av April 2013. Kolla av mina bilder
Vilket jättejobb, de rev allt invändigt mellanväggar i kök, rumsväggar, kök, badrumsväggar,trappor, mm allt revs ut panna, el, fundament till panna, gamla gjutna källarväggar i skafferi, därefter sanerade jag med hjälp av ett större svenskt saneringsföretag, och började återuppbyggnaden IMG_0272.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
av huset. Nya golvreglar, isolering, nya väggregler + invändig isolering, riktade upp tak och väggar,Badrum fick nya rör och avlopp, all el sanerades ut tidigare vedpanna med stora grova enkretssytem till element togs bort. ny luftvärme installeras samt braskamin. IMG_0001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0003.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0005.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0007.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0008.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0009.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbyggnaden fortskrider och nu är vi framme i Maj 2013
IMG_0040.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
samtliga väggar har försetts med OSB skivor och därefter en gipsskiva.
köksvägg och glespanel i tak, riktade upp taket, var ca 10cm lutande. ( OBS kåken är flyttad och återuppbyggd 1920 och ca 100år äldre, alltså ca 193år gammal stomme) Nästa bild är ny håltagning för trappa till ÖV.
IMG_0042.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0072.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0010.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nya väggar och tak IMG_0001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på plats i duschrum, ( Jag testar Tresposkivan ser ut att vara helt ok), Samtliga väggar och tak är spacklade slipade intill varje gering och spikskalle, gubbarna har dessutom, lagt nytt golv,byggt nytt gästrum, bytt hela yttertaket med allt vad det innebär, tagit upp hål i fasad för nya fönster, återställt fasden, källsorterat allt avfall ( jag håller med container). Själv har jag nu monterat nytt kök och ny badrumsinrednig, Dränerat och lagt nya rör för takavvattnig. Allt detta har tagit ca 11 veckor. Kvar att göra, som skulle varit gjort senast förra veckan,är, av svenska hantverkare, rör för vatten i kök och badrum, plåtjobb runt skortsten, samt all eldragning. Ingen av dessa svenska hantverkare kom för att utföra sina åtaganden, har ring en del idag, men tyvärr har de ingen tid denna vecka, och inte förra veckan heller som var lovat och kanske inte veckan därefter heller.
 
  • IMG_0080.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Locke och 4 till
  • Laddar…
Hej!Vi har köpt ett hus i liggande timmer på ca 200 kvm och upptäckt ett omfattande angrepp av hussvamp. Huset är ett renoveringobjekt med arbete som räcker i minst 10 år. Utöver hussvampen finns ytterliggare rötskador som gör att vi måste riva en del av fasaden. Detta upptäcktes efter köpet och var väl döljt bakom ett nytt badrum och på andra ställen bara övermålat med färg.Vi står nu inför samma saneringsarbete som ni gjort. Vi tycker verkligen pm detta huset och kommer göra vad vi kan för att stoppa svampen. Anticimex har gjort en grundlig kontroll och kommer under rivningsarbetet återkomma för att kontrollera igen. Som det ser ut nu är en stor del av golvbjälklaget och en tjock rumsdelande kalkmur samt murstock i källaren angripet.Jag tänkte höra med dig om du har tips och råd efter din sanering?
 
Hej, Tråkigt det där med hussvamp, det är bara och tag i, riv ut allt angripet virke och betong, sanera, men ta inte bara bort symptonen utan åtgärda anledningen till att svampen finns där oftast pga.fukt. Många jag har pratat med om hussvamp har rekomenderat att bränna ned huset men varför göra detta? Jag tycker nog att många har skräck för svampen och har väldigt liten vetskap om hur den uppstått och verkar. Visst det är ett stort jobb att riva och återställa men absolut inte omöjligt. Lycka till med jobbet.
 
Hej,
Tack för alla tipsen, jag undrar vad era saneringskostnader från ex Anticimex blev.
Tacksam för svar
Mårten Johnsson
 
Jag undrar hur många timmar dom fakturerade hen.., men det é ju snart ett år som TS var här och skrev så inga stora förhoppningar på att få svar,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.