2013-08-02 10.49.17_u_fonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nån gammal masonit eller liknande som under detta fönster har varit rätt uppblött/fuktad, misstänker jag. Den är torr nu. Men vad ska man göra? Räcker det att spackla över typ, eller borde jag byta ut hela skivan? Har tagit bort elelementet under fönstret och ska byta det mot ett oljefyllt (om det nu påverkar svaret). Huset är från 1887, tapeten (och därmed senaste renoveringen) är nog från max 60-talet.
Fasaden utanpå kommer troligen att bytas om något år eller så, men inte i dagsläget.
 
Bara att spackla över, glöm inte remsan.
 
Det är Tretex och jag tycker det är ett jäkla skit att ha i väggar. Mycket brandfarligt och svårt att få bra finish på.
Gipsa över om du vill ha det bra på riktigt.
 
Tretex som sagt. Jag satte renoveringsgips över det när jag började renovera min kåk, men numera så river jag ner skiten och sätter upp vanlig gips direkt på den råspont som vanligen sitter under tretexen. Problemet med renovoveringsgips på tretex är dels att det gärna blir lite vågigt och dels att skruvarna har en väldig tendens att gå rätt igenom skivan på grund av det mjuka underlaget. Dessutom så passar smygarna oftast bra om man byter till vanlig gips då tretexen är ungefär lika tjock som en gipsskiva.

Förresten, attberopå tretex och brand - tretex är ett ganska vanligt material att klä väggarna med och elda i brandkårernas övningsanläggningar när man fort vill ha det väldigt varmt...
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Tack för de upplysande svaren! Hade aldrig hört talas om detta material förut, måste jag erkänna. Har nu visat och diskuterat med min snickare som egentligen är på plats för att bygga om badrummet, och fick rådet att om jag inte vill byta ut alla skivor mot gips kan jag köra med en golvprimer först ovanpå den gamla tapeten (och slippa ta bort all tapet och få tretexyta överallt) innan jag lägger på tapetklister och ny tapet. Det ska då dra åt sig mindre fukt med mindre risk för släpp av gamla tapeten som följd. Ytan är i övrigt skapligt slät, så jag tror jag gör så och låter tretexen vara kvar under. Åtminstone i detta rum, så får vi se sen hur det blir med övriga rum.
 
skogsstjrna skrev:
[bild]
Det är nån gammal masonit eller liknande som under detta fönster har varit rätt uppblött/fuktad, misstänker jag. Den är torr nu. Men vad ska man göra? Räcker det att spackla över typ, eller borde jag byta ut hela skivan? Har tagit bort elelementet under fönstret och ska byta det mot ett oljefyllt (om det nu påverkar svaret). Huset är från 1887, tapeten (och därmed senaste renoveringen) är nog från max 60-talet.
Fasaden utanpå kommer troligen att bytas om något år eller så, men inte i dagsläget.
Förmodligen limstruken innan tapetseringen. Treetex är enormt sugande. Behåll den, spackla och glöm inte remsan.
Dess vara eller inte vara har diskuterats tidigare; http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/105500-treetex-fordelar-och-nackdelar.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.