Såg en annons i nån av villatidningarna som kom häromdan. Någon firma som tillverkade av segelduk - fast nu när jag tänker efter så var det mer som ett uppspänt tak.
 
Ett segeltak kan du beställa av en segelmakare. Ring runt och fråga för priserna varierar stort. Även dessa går att få så det går att rulla in. Vi har beställt ett fast segel som jag hoppas kommer denna veckan. Det går att få i vilken storlek och form som helst. Tänk bara på att du måste förankra det i fasta saker typ takstolar och inte bara i panlen på huset för du vill ju ha både segel och hus kvar om det blåser! Var beredd på att leveranstiden är lång, många båtar i vattnet just nu ;D
 
Jag har segelduk på min altan.Det kan jag rekommendera.Du kan även kolla med Tapetserare.Vi skall ev köpa en till av en sådan.Har även sett företag som säljer segeldukar på Blocket.Habo säljer också färdiga paket ink.stolpar och allt.

Lycka till!
 
Gransegel är dyra! Vi tog in offert från dem förra året och det handlade om, beroende på storlek, 15 000-28 000 kr. Det vi nu beställt kostade 6 500 kr och har samma storlek som ett av de vi fick pris från dem på.
Kanske är deras superduper bra men då köper jag hellre ett nytt om några år! Enligt vår segelmakare, som sytt segel i 30 år, finns det ingen duk med hur lång livslängd som helst. Vi valde slutligen kapellduk som är regntät, går att tvätta och impregnera om. Den finns oxå i flera färger.
 
Jag byggde en trä pergola och satte dit en markisrulle sen beställde jag ett segel från www.kinneviksegel.com/segeltak.htm som jag rullar in i markis rullen vid behov
Det blev mycket bra.
 
En rullfock är betydligt dyrare än en markisrulle. Du ber segelmakarn att sy en 2 cm ficka i den del som skall fästas i markisen. Sen trär du i ett plaströr där. De andra ändarna spänner du med lina till knapar eller dyl, det kan vara bra med fler fästpunkter än hörnen.

Lycka till!
 

Drakskeppet skrev:
En rullfock är betydligt dyrare än en markisrulle.
Vad handlar det om för pengar?
 
En markisrulle med fästen ca 1.000 - 2.000 kr, en rullfock 6 tkr med fästen.
 
Drakskeppet skrev:
En markisrulle med fästen ca 1.000 - 2.000 kr, en rullfock 6 tkr med fästen.
OK, tack för info :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.