Hej!
Mitt hus är byggt -45 och ett praktexemplar i byggnadskonst. Den har en fin gjuten betongkällare med gamla golvbrunnar och tidigare indraget vatten till en vedeldad panna. Ingenting av detta fungerar eller går att rädda idag. Nu har jag bestämt mig för att uppdatera till fungerande badrum och tvättstuga.
Matkällaren får bli badrum
Tvättstugan förblir tvättstuga

Jag har grävt runt huset för ett modernt dräneringssystem och för att komma in med avlopp och vatten. Jag valde platonmatta. Marken runt huset är sand och ypperlig för dränering.
Det blir även borrad brunn och trekammarbrunn. Dvs utsidan är under kontroll. Nu till min fråga.

Hur skall jag göra med badrummet? Isolera och bygga upp väggar? Endast våtrumstäta direkt på betongväggen och sedan kakla på det?
Jag kommer förmodligen ha elslinga i golvet. Vill undvika att bygga förmycket. Jag har endast 2.20m att spela på från betonggolv till betongtak. Alltså elslinga sedan klinkers. Vad tycker ni? Jag känner mig mycket vilsen i denna djungel av rekommendationer.

jag har alltså INGEn isolering under eller på sidorna utvändigt men hela källaren är under mark. Endast små högt sittande källarfönster.

jag tror det blir paxventilation oc varmluftpump som komplement.

Tyck till! Jag behöver ordentligt med tips. Alltså ingen utvändig isolering utöver all markmassa bestående av sand. Sedan mycket lågt i tak. Hur skall jag göra?
 
D09
Någon som av isolering bör du ha under elslingan enligt mitt tycke. 2,2 är inte heltokigt i en källare. Många har mycket mindre men klart att varje cm är dyrbar :)

Att bila upp, gräva,bära och gjuta nytt är en slitsam historia, har du möjlighet så gjut in någon cm cellplast under. Annars kommer mycket av värmen gå ner i marken = dyra elräkningar.

Beror lite på hur fuktigt du har det där nere men kan du kakla direkt på betongen så varför inte?
Isolera helst utifrån när du ändå dränerar.

Kul med källarprojekt :)
 
Att blanda in cellplast under EL-slingor är krångligt. Då behövs det nog flytspackel också. En källare drar minimalt med energi (väl isolerat både upp/ner/sida genom sand/jord/cement). Golven behöver inte vara speciellt varma för att ge varmt rum. Då blir också värmeförlusterna nedåt relativt små.
Jag skulle bara fuktspärra på golv (ev vägg också) i ett duschutrymme samt lite runt brunnar. Övriga ytor fungerar bättre utan tätskikt.
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Jag lade in vattenburen golvvärme utan isolering under. Jag hade varken tid eller lust att bila upp och isokera även om det naturligtvis är det bästa. Srn spelar det inte någon större roll för mig att det läcker värme nedåt. Omvänd fuktvandring har det dividerats lite om men jag är inte orolig för det.

Dräneringen är ny och jag har platonmatta på ytterväggarna.

Vissa säger absolut ingen fuktspärr i källaren och andra säger fuktspärr i duschhörnan. Vi får se vad jag väljer dagen platterna ska upp.
 
Skulle du kakla direkt på källarvägg eller bygga upp innervägg med reglar och isolering?
 
Jag hade fuktspärrat på de områden som vattenbegjuts, dvs dusch och kring golvbrunn. I övrigt kakel/klinker direkt på vägg och golv. I en källare vill man ju normalt att fukt ska kunna vandra genom väggarna och blir det kontrzproduktivt med fuktspärr.

Jag hade skippat golvvärmen helt och lagt in en tjock badrumsmatta så att det känns varmt att gå på. I duschen blir golvet varmt så fort man drar igång duschen.
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Idag hade jag en murare/plattsättare på besök sommbekräftade tanken att kakla direkt på vägg och golv utan golvvärme och byggda innerväggar. Imorgon kommer röris/VVS får se vad budet blir om värme och fukt från honom. Återkommer med svar.
 
Jag kommer lägga vattenburen golvvärme i tunna (16mm) AL-klädda cellplastskivor. Klinkers direkt därpå.
I duschhörnan kommer jag regla ut och sätta våtrumsskivor så den blir ventilerat bakom.
Klinker utan golvvärme går tvärbort. Det ska vara skönt att vistas i badrummet.
Var inte rädd för värmeläkage. Det är en relativt liten area.
 
Hej på er alla!

Nu har arbetet invändigt satt igång. Jag kan informera om att jag upptäckte formpressad träullsskivor i mina ytterväggar men på insidan såklart. Som sagt, huset är high tech från -45. Jag håller just nu på att bila/skrapa bort detta för att ge plats åt stenullsskivor med hönsnät. Dessa kommer att få nytt bruk på sig sov avslutning innan kakelplattorna kommer upp.

Är det en bra ide mån tro??

Fråga 2: Jag tänkte sedan förbereda för röris genom att spåra och bila golvet som är betongplatta. Så röris sedan kan lägga ned rör. Jag undrar dock om jag behöver lägga ned ngt speciellt material innan i dessa rännor? Som någon form av "bädd" till rören? Sedan undrar jag om det bara är att "smacka på" betong på rören för att stänga igen? Känner mig inte helt bekväm med den tanken. Kanske någon form av skiva som skydd eller?? Behöver rören skydd?
 
D09
Loftet skrev:
Hej på er alla!

Nu har arbetet invändigt satt igång. Jag kan informera om att jag upptäckte formpressad träullsskivor i mina ytterväggar men på insidan såklart. Som sagt, huset är high tech från -45. Jag håller just nu på att bila/skrapa bort detta för att ge plats åt stenullsskivor med hönsnät. Dessa kommer att få nytt bruk på sig sov avslutning innan kakelplattorna kommer upp.

Är det en bra ide mån tro??

Fråga 2: Jag tänkte sedan förbereda för röris genom att spåra och bila golvet som är betongplatta. Så röris sedan kan lägga ned rör. Jag undrar dock om jag behöver lägga ned ngt speciellt material innan i dessa rännor? Som någon form av "bädd" till rören? Sedan undrar jag om det bara är att "smacka på" betong på rören för att stänga igen? Känner mig inte helt bekväm med den tanken. Kanske någon form av skiva som skydd eller?? Behöver rören skydd?
Vad är det för rör?

Inget som går att dra i innertak? T ex pex Rör i rör ?
 
Förlåt. Jag var nog lite otydlig. Jag är fortfarande i källaren med betongplatta, väggar och tak. Där jag inreder för badrum, tvättstuga och helt enkelt snyggar till. Jag har sedan gammalt och ej i drift sedan över 30 år några gamla golvbrunnar men skall nu riva upp delar av golv för att lägga nytt avlopp. Det är avloppsrören jag talar om. Gissar att det blir orangea pvc rör men det är upp till röris att rekommendera. Jag hade en ide om att även lägga ned vattenledningarna där i sk slang i slang men kommer att köra traditionellt med utanpålöpande kromade rör på vägg. Trist o fult men mer praktiskt.

Så inga avloppsledningar i tak är aktuellt då avloppet kommer in under bottenplattan och det behovs ca 4 golvbrunnar och wc.
 
D09
Loftet skrev:
Förlåt. Jag var nog lite otydlig. Jag är fortfarande i källaren med betongplatta, väggar och tak. Där jag inreder för badrum, tvättstuga och helt enkelt snyggar till. Jag har sedan gammalt och ej i drift sedan över 30 år några gamla golvbrunnar men skall nu riva upp delar av golv för att lägga nytt avlopp. Det är avloppsrören jag talar om. Gissar att det blir orangea pvc rör men det är upp till röris att rekommendera. Jag hade en ide om att även lägga ned vattenledningarna där i sk slang i slang men kommer att köra traditionellt med utanpålöpande kromade rör på vägg. Trist o fult men mer praktiskt.

Så inga avloppsledningar i tak är aktuellt då avloppet kommer in under bottenplattan och det behovs ca 4 golvbrunnar och wc.
Avloppsrören för ingjutande är väl gråa om jag inte minns fel, men du gör rätt i att låta röris bestämma :)

Jag hade grävt ner rören så dom kommer under plattan, lagt i 0-18 eller något fint material och sedan gjutit ovanpå gruset efter att kollat fallet 100 gånger ;) men det beror lite på hur mycket du vill gräva ;)

Om jag inte minns fel så har du ingen isolering under plattan, annars hade du kunnat gå under eller i cellplasten.

Jag gjöt in många av mina frammatningar av tappvatten i plattan ( rör i rör ) .
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Topp nu förstår vi varandra ;). Ja det skall skäras och bilas och grävas och bäras. Det är planen som jag VERKLIGEN ser fram emot. Det var just vad som ev skall läggas under och över rör jag var osäker på. Jag uppfattar det som grus.

Ang vattenledningarna så har jag fått lite olika bud. En röris säger att det strider mot reglementet en annan säger att det är helt enligt reglerna. Att lägga rör i rör under bottenplattan alltså. Så det lutar åt att ta det säkra för det osäkra. Utanpåliggande längs vägg. Men kommentera gärna!
 
D09
Loftet skrev:
Topp nu förstår vi varandra ;). Ja det skall skäras och bilas och grävas och bäras. Det är planen som jag VERKLIGEN ser fram emot. Det var just vad som ev skall läggas under och över rör jag var osäker på. Jag uppfattar det som grus.

Ang vattenledningarna så har jag fått lite olika bud. En röris säger att det strider mot reglementet en annan säger att det är helt enligt reglerna. Att lägga rör i rör under bottenplattan alltså. Så det lutar åt att ta det säkra för det osäkra. Utanpåliggande längs vägg. Men kommentera gärna!
Stämmer 0-18 är grus :)

Storlekarna / fraktionerna är 0mm till stenar på 18mm. Tror även kabelsand etc skulle funka.

Vet inte hur det funkar med rör i rör under plattan, jag gjöt in mina i betongen hela vägen :)

Ett säkert kort är alltid bättre än ett osäkert så gå på magkänslan :)
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Hur fixerar du rören under plattan så att inte fallet ändras efter gjutningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.