Bor i ett avlångt enplanshus på 132 kvm byggt 1971. Eftersom huset är vansinnigt kallt på vintern (dålig isolering, gamla fönster i större delen av huset) och det är direktverkande el som värmer upp det idag så svider det rejält varje gång elräkningarna kommer. Dessutom så värms huset inte upp särskilt bra heller. Därför funderar vi nu på att investera i en luftvärmepump då flera bekanta säger att det kommer att göra stor skillnad både i plånboken och att det kommer att bli mkt varmare.

Stämmer det? Är det något för oss tror ni eller är det bara att kasta pengarna i sjön med tanke på den dåliga isoleringen?

Vi har bytt fönster i vardagsrummet och kommer att byta övriga fönster så småningom men inte än på ett tag och vi vill inte frysa en vinter till!

Vad säger ni, ska vi satsa på en luftvärmepump - kan ni i sådana fall rekommendera någon bra, prisvärd?
 
En värmepump, oavsett typ (bergvärme, luft/luft, luft/vatten osv.) sänker alltid kostnaden. Men exakt hur bra det blir med en luft/luft pump (som jag antar att du syftar på) beror lite på planlösningen. Den levererar ju varmluft inomhus, oftast från ett enda aggregat i ett rum (man kan givetvis ha flera). Så frågan är hur öppen planlösning man har.

EN luft/luft pump tar alltså värme ur utomhusluften, överför värmen till inomhusluften, och höjer samtdigt temperasturen till vad som behövs för at värma huset. En luftvärmepump klarar att använda utomhusluft med temperaturer ned till ca .-20 grader (skiljer en del mellan fabrikat). Blir det kallare så stänger pumpen av. Verkningsgraden på pumpen försämras ordentligt när det är kallt ute. Så man kan säga att ju mer värme du behöver desto sämre besapring ger pumpen. En pump kan ex. ha 1 kw tillförd eleffekt och leverera 4 kw värme till huset, när det är nollgradigt utomhus. När det är -19 grader så tillför du fortfarande 1 kw el till pumpen, men den kanske leverarerar 1,5 kw värme. Fortfarande bättre än direkt el, där elementet drar 1 kw, och aldrig levererar mer än 1 kw värme.

Fördelen med luft/luft värmepumpar är att de är relativt billiga att köpa, ofta kan man få igen installationskostnaden redan på kanske två år genom besparingen.

OM ni ändå håller på med stora renoveringar i huset, så kanske det vore läge att börja förbereda för vattenburen värme, och sedan satsa på bergvärme eller jordvärme. Det är en avsevärt större investering, men det ger en jämnare verkningsgrad så att besparingen blir mycket större, men som sagt ett större kapital att skriva av. Enkelt uttryckt så tar ju bergvärme värme ur berget, den blir aldrig kallare än kanske -1 grad, oavsett hur kallt det är utomhus, verkningsgraden kan då vara ganska konstant oavsett hur kallt det är ute.
 
Det kan bli bra med en luft/luft vp genom att den rör om luften lite med fläkten men ska man spara mycket med en sån måste radiatorerna slås av och då brukar inte komforten öka men besparingen. Satsa på vattenburet om ni tänker bo kvar allt annat känns som nödlösningar.
 
Om det är kallt i huset på vintern är frågan om problemet löses av en luftvärmepump. Komfortmässigt är ett väl fungerande system med direktverkande el svårslaget sett till förmågan att hålla jämn temperatur, men det finns mer som påverkar komforten. Är golven kalla? Drar det kallt vid otätade fönster och dörrar? Nya tätningslister är billigare än nya fönster. Vad är det för typ av termostater på elementen? Om det är mekaniska termostater kan de ha problem med att hålla en jämn temperatur.

En luft luftvärmepump är ett relativt enkelt och billigt sätt att minska elkostnaden för den som värmer med direktverkande el, men jag skulle inte räkna med en förbättrad komfort om inte befintliga element är underdimensionerade eller har mycket dåliga termostater.
 
Det brukar hjälpa mot kalla golv när luften får hjälp av en fläkt.
 
Åtminstone i samma rum som fläkten sitter i. Dock skall man inte vänta sig några mirakel. Jag står fast vid att luftvärmepumpen är ett enkelt och bra sätt att spara energi om man värmer med direktel, men i ett allmänt fall inte ger bättre komfort inomhus.
 
Allmänt ger nog en luft pump sämre komfort om man ska spara pengar för då brukar det kunna bli lite kallras samt olika temp i olika delar av huset. Min bror har en luft pump som sitter i trappen upp och dom har fått bättre komfort inne i huset efter installationen men det är ju bara rummen närmast som får lite extra snurr på luften.
 
Ja, du kommer att spara pengar med en luft/luft. All effekt värmepumpen ger kommer att sänka behovet från elementen vilket gör att det blir billigare drift.
Hur stor den/dom behöver vara avgör vad det kommer att kosta och därmed hur lång avbetalningstiden blir. Du kommer säkert att forfarande behöva elradiatorer men värmepumpen kan avlasta dom med lite billig värme (y)
 
Har ett hus med FTX system och direktverkande el och upptäckte att förvärmaren till FTX systemet drog 2KW 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan under ca 8 månader. Det var inte billigt kan jag säga, då det och golvvärme samt några radiatorer gav en förbrukning på över 100KW timmar om dagen vintertid. Bara förvärmaren tog ca 50KWh/dygn, och vi har haft mellan 16 och 18 grader i vårt 150 kvm hus dom kallaste månaderna.


Köpte den bästa/starkaste Mitsubisi FH35 luftvärmepumpen på "polarpumpen....se.." för ca 19 tusen inkl installation i mars och dom sista kalla veckorna halverade vi el förbrukningen. Man såg en tydlig skillnad på dygnsförbrukningen efter att vi kört igång den.


Har inte kört den på värme en hel vinter så jag vet inte exakt hur bra den är, men kan säga att när det var som varmast i Juli så körde jag igång den på kyla och den kylde bra mycket men tyckte först att den kylde mest i vardagsrummet där den sitter, men lät den gå på näst snabbaste fläkt över natten och vaknade på natten av att jag frös i sovrummet på övervåningen.


Mycket värme satt nog i väggarna trotts att vi har bra ventilation, så det tar nog minst 8 timmar innan man får rätt kyla/värme. Är nog inte lönsamt att stänga av den och på när man är borta/hemma utan förmodligen bäst att låta den gå hela tiden.


Tyckte att innerdelen på näst högsta fart inte störde ljudmässigt i vardagsrummet och utedelen var nästinteill ljudlös när fläkten snurade som mest, kanske låter den mer vintertid då man kör värme. Men tror den kommer att värma bra i vinter speciellt så då kylan letar sig upp på övervåningen.


Tänkte först konvertera till vattenburen värme och det skulle gå på runt 100.000 för ett minisystem med några få vattenburna element med luft-Vatten-Värmepump och lite till för en installation av en frånluftvärmepump.


Bergvärme är ännu dyrare och livslängden på systemen är jag tveksam emot samt att det krävs lite mer "hands on" för att själv justera in värmekurvor mm.


Som jag ser det så är en


Luft/luft värmepump det absolut billigaste att installera och ger snabbast återbetalning. Fördel är att den är enkel att installera och underhålla samt at den renar luften i ditt hem effektivt med joniseringsfilter mm.
Nackdel kan vara att om man bor i tex parhus/kedjehus så kan grannar störas av vibrationer eller ljud trotts att i mitt fall det inte låter mycket. INgen ventilationsfunktion och ger inget varmvatten.


En luft/vatten värmepump är bäst om man redan har ett vattenburet elementsystem och där man inte har ventilationskanaler för från/till luft, typ äldre hus med självdrag. En fördel är att den ger billigt varmvatten året runt. Nackdel är att det kostar ca 70.000kr att installera. Och den ger ingen ventilation.


En frånluft värmepump är bäst om man redan har ett vattenburet elementsystem samt ventilationskanaler för från/tilluft. Sytemet ventilerar även huset någorlunda bra, En fördel är att den ger billigt varmvatten året runt. Nackdel är att det kostar ca 70.000kr att installera.
 
Vart får man en luft/vatten installerad och klar för ca 70000 kr ? Angående livs längden så är det nog bergvärme som har bäst hållbarhet av ovanstående alternativ men det är ju det dyraste alternativet om man räknar på kort sikt.
 
Jag fick offert på ca 85 tusen och då ingick ett minisystem med 4 vattenburna element samt ett mitsubisi ecodan system. 70 tusen är nog rimligt om man redan har vattenburet system.
 
Du sparar en hel del el med en luft/luft, men det är inte troligt att det blir varmare. Se över läckagen. Om fönstren är dåliga så att de ändå behöver åtgärdas sparar det en hel del, vi har inte behövt ha elementen på under de fönster vi bytt (de var ruttna). Dock lönar det sig inte att byta fönster enbart för elbesparingens skull.

Har du möjlighet att fylla på isolering på vinden så är det en väldigt billig besparing som definitivt ökar komforten och sparar pengar snabbt.

Lägg gärna upp en bild på din planlösning så får du tips om var du bäst placerar innedelen.

Mitt hus är lika gammalt som ditt.
 
Crank skrev:
Jag fick offert på ca 85 tusen och då ingick ett minisystem med 4 vattenburna element samt ett mitsubisi ecodan system. 70 tusen är nog rimligt om man redan har vattenburet system.
Låter som ett riktigt bra pris om det är med inne del så man får vv annars har man ju läst om priser runt 100000 kr brukar inte skilja så grymt mycket till bergvärme ca 30000 kr.
 
Tusen tack för alla svar!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.