S
Hallå, tänkte foga om teglet på vårt hus. Huset är från 1850 och ska fogas med kalkbruk. Fogarna är nästan 2cm breda/höga och jag hade tänkt fräsa in 2cm. Hur många kg kalkbruk kommer det gå åt per kvm? Säckarna kommer i 25kg per säck.
 
S
En fråga till, jag har en säck i en lada med murbruk av något slag, troligen kalkbruk, men hur ser jag om det är kalkbruk eller vanligt modernt bruk?
 
M
okej, om det är sten som är 12x6,2x25 cm så beräknar man ungefär 65 kg torrbruk per kvadratmeter, tar man bort 10 cm i djupled så får man ((65/12)*2) = 10,83 kg torrbruk per kvadratmeter.

Bruket jag skulle använda i detta fallet vore hydrauliskt kalkbruk då det står emot väder och vind mycket bättre än rent kalkbruk.

Det du har i en säck, om det inte går att läsa på säcken vad det är så prova att blanda lite bruk en hink, bara en klutt, häll på en skvätt vatten och låt stå till dagen efter. Om det då går att lösa upp med vattnet så det blir geggigt som nyblandat igen så är det antagligen kalkbruk, om det inte går så är det något cementhaltigt bruk alternativt hydrauliskt kalkbruk. (Hydrauliskt = härdar under vatten)
 
M
okej. läste din post nogrannare nu. 2cm fogar ja, får räkna vidare: standard fogtjocklek är 1,3cm så (10,83/13)*20=16,66 kg torrbruk per kvadratmeter. Bör avrundas till 14 el. 15 då det blir kortare fogad sträcka per kvadratmeter med så stora fogar.

högst teoretiskt detta ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.