FOLKABUSSEN skrev:
Ja är man storkund så ska man ju ha bra rabatt.

Köpte mig en 8 SJL idag. I morgon blir det nog testkörning:D. Ska bara gräva ned de sista plintarna:).
Återkom med vad fu tycker om sågen!
 
Jag har nu testkört sågen, några dagars regn gjorde att plintar tog längre tid.

I morgon då blir det till att såga brädor till det som ska bli golv. Har man tur kanske med kan börja med väggstommarna:)

För den som funderar på att köpa nya ryobi 254 så kan jag bara säga att spara ihop 700 kr till då har du råd med denna såg. Ryobi 254 är inte helt genomtänkt och risken finns att man blir missnöjd. Denna såg kan man vinkla fram och tillbaka utan att problem. På ryobi 254 kan man tyvärr inte gör det på, då man måste blåsa bort spånen i "luckan" först. Visst man kan sätta tejp eller liknande. Men på en såg som kostar 3200 kr så ska msn inte behöva bygga om. Detta borde ryobi åtgärdat. Ska man såga upp en hög med brädor så kanske man ställer om från såga rakt till att såga snett ganska ofta. Då kommer man bli skogstokig om man har en ryobi 254.

Jag är supernöjd med min bosch:D
 
Fick hem min GCM 8 SJL och började med att såga trall till nya altanen, men märkte snart att den inte sågade rak vinkel i 90 graders läget, en liten men synlig avvikelse jämfört med vinkelhake och även trall mot trall. Kan man justera det fasta läget så att det blir helt 90 grader på något sätt, det står inte i manualen.... Det sitter skruvar på undersidan som ser ut att hålla skivan med fasta jack.
 
Läste bruxen på bosch hemsida då jag väntar på min nya såg och i den står det tydligt hur du justerar alla vinklar och lasern.
 
Ok, ja efter ytterligare en genomläsning hittar jag fortfarande inte något om hur de fasta lägena i horisontell led justeras. Men plastskivan som sitter under gradskivan och har de fasta spåren verkar sitta fast med fyra skruvar som kanske går att lossa för att justera.
 
Se där ja, hade man sökt mer grundligt så hade man funnit. Då var jag på rätt spår, tack o bock bygga_bo! :)
 
På de tidigare modellerna justerar man anhållet, men det kanske är annorlunda på SJL-modellen?

Edit: Såg inte att det fanns en ytterligare sida. Bortse från den här posten, tack!
 
FOLKABUSSEN skrev:
Ni som har en blå bosch 8, skulle ni köpa samma maskin igen?

?
Jodå, hemskt nöjd med min efter 70kvm altan...
 
Mjukstarten kändes "seg" i början. Men nu när man lärt sig sågen så är det helt ok. Fungerar mycket bra.

Nu har jag bara panelen kvar på mitt cykelförråd, la på papptaket igår.

När jag gjorde snedsträvorna så blev de helt perfekta tack vare denna såg, de bankades lätt in. Detta gjorde att stommen blev så tajt att den gungar ingenting när man försöker skaka på stommen:).

Känner en snickare som jag brukar fråga om tips, han tyckte jag kunde börja som snickare:D. Får tacka min kapsåg för det .
 
usch detta var ju inte bra att läsa...jag som är såååå sugen på bosch sågen men försöker tvinga min hjärna att jag klarar mig med en billigare och enklare maskin...känns kört nu och jag blir nog tvungen att leta upp boschen till ett bra pris någonstans ;)
 
Har beställt en GCM 8 SJL från Toolab, har väntat ca tre veckor nu och fick idag detta mailet till min besvikelse.

Någon som vet mer eller haft problem?

Hej

Tyvärr har vi fått besked om att Bosch har ett tillfälligt leveransstopp på GCM 8 SJL som beräknas vara över till på fredag nästa vecka. Alla maskiner som fanns på lager har blivit återkallade p.g.a att vissa maskiner vara "dead on arrival" vilket egentligen innebär att dom inte fungerat vid utleverans fast dom varit nya i förpackning.

Bosch brukar sällan ge ut exakta besked, men troligtvis är det en elektronikdel som skall bytas ut innan dom skall ut på marknaden igen.

Mvh
Kundtjänsten

Toolab Verktyg AB / Småmaskins-Service
 
Min låter inte så bra vid mjukstarten men jag har ingen att jämföra med. Skull ni andra säga att era typ skakar till eller morrar vid mjukstarten?
 
Min gör något ljud jag inte förväntade mig första gången jag startade den. Men annars fungerar den toppen!
 
Min Makita med mjukstart morrar också när den varnar upp. Man vänjer sig ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.