Hejsan!

Jag har försökt googla på detta men inte kommit fram till något tillfredsställande svar.

Jag och min sambo bygger nytt hus vi ska ha klinker i vardagsrum, entre och kök. Totalt 77 kvm 60x60 plattor.
Det vi undra är hur mycket kan man tänka sig att detta kostar att få lagt av en platt/kakelsättare?
Vi köper klinkern själva..

Tacksam för svar..

Mvh Evelina
 
1-2h/m² beroende på hur rummen ser ut, skulle jag tippa på
 
Hejsan igen..

Börjar bli lite brydd på detta... Fick precis en offert på 46 000 tusen på bara läggningen av detta. Är det verkligen rimligt?

tacksam för svar.
Hälsningar Evelina
 
nino skrev:
1-2h/m² beroende på hur rummen ser ut, skulle jag tippa på
Lägger man inte mer än 1m2 på 2 timmar med 60x60 får man nog byta jobb.
 
Ja, det känns som att det skulle gå snabbare..
 
:)
Fixsäckarna går in och blandar sig själva, plattorna sågar sig själv och så använder man självfogande fog?

Det tar längre tid med 60*60 än med 30*30, både läggning och sågning/kapning av plattor. Oftast får man såga 60*60 med vinkelslip...

en kartong med plattor väger nog ca 30-35kg skulle jag tippa, så det är tungt och tar tid att bära ut i huset

Men det är klart att 2h är i överkant, offerten som TS fått verkar ligga på 1h/m² kanske lite mer beroende på timpeng

Jag skulle ta in några till offerter men jag tror inte att det kommer att bli så mycket billigare...
 
  • Gilla
isolde och 1 till
  • Laddar…
ewe_lindberg skrev:
Vi köper klinkern själva..
Ni behöver även flytfix för så pass stora plattor. Dyrare än kakelfix.
 
Jag köpte själv flytfix för totalt 3500 kr. Hyftsat liten del av den enorma summan..
 
Här hemma tar dom ca 1000/kvm att lägga klinker inkl fix och fog.
60x60 kräver perfekt underlag annars kan det ta betydligt längre tid att lägga än mindre plattor!
 
Jag har faktiskt nu haft turen att locka ner min vän från stockholm, han har lovat lägga det till oss. Ska bli väldigt spännande att se hur lång tid detta kommer att ta. Återkommer!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
hur går det här då? Fått in nått golv?
 
Faktum är att han är här nu:) han ska börja på det imorgon.. Han gissar själv fyra dagar, vi får väl se:D
 
Så.. Nu har jag lite mer kött på benen..
Fyra dagar, tror jag räknade till 33 timmar tog det honom att prima, lägga och foga 77 kvm 60x60 plattor. Kalasbra blev det! Vi är supernöjda med valet.
Men fortfarande lite konfunderad över min offert och det ni skriver. 46 000 kr delat på 33 timmar är alltså 1394kr /h??? Jag trodde hantverkare kostade runt 500 kr/h. Men ni får gärna förklara för mig om det är något jag missat. Är nyfiken...

Hälsningar Evelina
 
Ska tillägga att han gjorde det helt själv.. En man...
 
är som sagt svårt att veta utan att se det, är det mycket vinklar så man får skära en massa så tar det längre tid.
ibland så stämmer det väldigt bra med plattstorleken, underlaget är bra och vädret är perfekt :)
33h på 77kvm är bra jobbat, trodde det skulle ligga runt timmen iaf

Var dom som lämnade offerten dit och tittade?
Lämnar man offert på golvläggning på ett pågående bygge så får man oftast räkna med att man kör stopp 1 eller 2 ggr, alt jobba helg så att man får vara ifred

va bra att ni blev nöjda och resultatet bra, får man be om en bild på golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.