Hej!

Vi har vårat badrum på källarplanet i vårat sutteränghus. Badrummet är orört sen 1968 och vi planerar för en totalrenovering av det. Idag ser det ut som på bilden nedan:

badrum.jpg

Det jag vill är att ta bort väggen mellan badrum och bastu så att det blir ett stort rum. Duschblandaren sitter på denna vägg vilket självklart innebär att det är rör i denna vägg. På golvet är det gamla klinkers/kakelplattor och hela undevåningen har vattenburen golvvärme som ligger i bjälklaget.

Vad ska man göra med väggen för att få bort den?

Jag mottager gärna förslag på badrumsmöblering om väggen skulle vara borta eftersom vi inte har en aning hur man ska placera dusch/badkar om man ska ha en lite bastu eller inte.

Tack på förhand.

Kommer rören från väggen eller från golvet?
Jag antar att ni inte tänkt bila upp golvet...
Hoppas de kommer från väggen, för då är det ju inga problem...

Vad är väggen i för material?
Är det en bärande vägg?

Hemmakatten
Om du skall byta plats på dusch, handfat eller toa så måste du ju flytta vatten- och avloppsrören. Jag antar att du tänker byta golvbeläggningen också. Och eftersom rören är nästan 40 år är det väl läge att byta dem vid en totalrenovering. En renovering räknar du väl med ska hålla uppåt 20 år eller så och vi den tiden är nog rören slut för länge sedan.

För övrigt tycker jag formatet på badrummet är mycket bra. Du skulle kunna få plats med både badkar (vid ena kortväggen), duschplats, bastu enkel- eller dubbelhandfat samt avskild plats för toa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.