Har ett Thule släp med ett hål i plyfan, ca 60x110cm. Mitt i mellan balkarna. Har i dagsläget lagt en durkplåt över, ca 100x100cm. Inte fastskruvad, men har bara kört grenar sedan hålet kom till. Skruvar jag fast den så blir det ändå hål på var sida, ca 5x30cm.
Pga hålet har jag inte bes släpet och det har nu körförbud. Vet ngn om hålet får finnas vid bes, eller måste botten vara hel?
 
Kan man besiktiga båtsläp eller biltransportkärror? :D
 
Du ska få en tvåa då ett släp som hade botten från början ska ha det i fortsättningen också. Man kan komma igenom med lagningar såsom du beskriver men det beror på skicket på övriga skivan sen så måste den täcka hålet.
 
Att köpa och sätta dit en "formplyfa" över den g:a "golvet" kanske inte är ett alternativ, dock ganska enkelt.
 
Att byta hela plywoodskivan kan väl kosta en 1000-lapp.
Är inte släpet värt det?
 
Kan gå med lagom stora hål:)
Annars en ny formplyfa över hela är ju snyggt o bra!
 
Jag besiktigade mitt gamla släp med uppruttet golv, dock inga hål, jag fick igenom min med kommentaren att det där bör nog bytas snart, golvet i min kärra vad av råspont, har haft den obesiktigad som traktorsläp i säkert 5-6år nu innan vi fick för oss att besiktiga den.
Jag bytte flaket mot vanlig tryckt trall..
 
KnockOnWood skrev:
Att byta hela plywoodskivan kan väl kosta en 1000-lapp.
Är inte släpet värt det?
Det beror bu på om man ska lägga riktig släpvagnsplyfa eller vanlig formplyfa. Formplyfan är ofta för klen för fabrikssläp då dessa har ganska stora cc mått mellan balkarna. Tex Fogelsta har cc 120cm till 12mm skiva. Det klarar inte en formplyfa.
Riktigt släpvagnsplyfa (glasfiberarmerad) är tyvärr snuskigt dyr med priser på mellan 700-1000kr/kvm där jag kikat.

När jag byggde min vagn så lade jag dock tätare cc mått mellan balkarna å körde med formplyfa, mycket billigare men jag ser nu efter 2,5år att det i te duger. Har börjat svälla av vatten och mycker mer svikt. Blir lätt revor som gör att vatten tränger in osv.
Nästa år ska nog formplyfan bytas ut (3års livslängd då) till riktig släpvagnsplyfa. Trist bara att jag byggde så stort släp (behöver nästan 10kvm), det blir dyyyrt.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
eritor skrev:
...
Nästa år ska nog formplyfan bytas ut (3års livslängd då) till riktig släpvagnsplyfa. Trist bara att jag byggde så stort släp (behöver nästan 10kvm), det blir dyyyrt.
Oj det var stort!

Jag kollade på http://bonnet.se/byggskivor-och-plywood/slitskyddsplywood.html

Slitskyddsplywood 3050x1525x15
909,00 kr exkl. moms
 
KnockOnWood skrev:
Oj det var stort!

Jag kollade på [länk]

Slitskyddsplywood 3050x1525x15
909,00 kr exkl. moms
Tack för länken, det där måste defenitivt undersökas närmare. Det var ju ett otroligt bra pris tycker jag.

Jodå, ju större släp desto bättre :) Så jag byggde rejält när jag ä då höll på (y)
 
Bra pris på bonnet, men var köper man skivpr som är 180x320cm?
 
För besiktningen får det inte vara hål, men det duger med att lägga en plåt som väl täcker hålet och skruva fast den.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bra pris på bonnet, men var köper man skivpr som är 180x320cm?
Hittade du något bra ställe?

Gammal tråd men ack så aktuell :)
 
Jag åkte till Beijer i somras och de kapade till en form plyfa till rätt mått för ca 1700kr.
Viktigt att olja/grunda/måla de två sidor som är kapade
 
J Jeppson skrev:
Jag åkte till Beijer i somras och de kapade till en form plyfa till rätt mått för ca 1700kr.
Viktigt att olja/grunda/måla de två sidor som är kapade
Mått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.