Hej.

Jag registrerade mig just för att skapa tråden, så jag tänker bara hoppa rätt in i presentationen av projektet.

I flera år så var ett av rummen i mitt hem avdelat med en gipsvägg, så att det blev två mindre sovrum.
Då de två sovrummen inte används som det längre tyckte jag för tre år sedan att det var dags att plocka ned väggen, och efter det så var rummet mycket ljusare och mycket större.

Det hade också tre sorters tapeter på väggarna: De gröna och vita från de båda sovrummen samt den gamla grå från när rummet senast var helt. Det hade dessutom skador i taket från väggen, många skador på väggarna och i fönsterfoder från tavlor och gardiner, en hel del tapetskador och ett rätt risigt golv efter mer än 20 år av slitage.

För två år sedan bestämde jag mig att fixa till rummet så att det var tapetserat ordentligt. Arbetet växte vid varje vägskäl tills dess att jag ordnat med det mesta i rummet, och jag börjar närma mig målsnöret nu. Jag vet att det inte är någon rekordhastighet, men jag är varken proffs eller särskilt erfaren, dessutom har jag jobbat och studerat på heltid under tiden så det kanske kan förlåtas.

Eftersom jag gillar att se resultatet av arbete så har jag dokumenterat lite, och tänkte dela med mig lite av fotografierna här i tråden.

Från början:

Jag hade bara hjälpt andra tapetsera innan och hade ingen aning om hur man egentligen gjorde, så jag läste på, och fick veta att det blir mycket bättre om underlaget är jämnt, utan hål eller tapetkanter och med en jämn färg under.

Ahem...
IMG_3883.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3895.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3899.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den ena är grön och den andra är vit, så det kändes som en bra idé att ta bort dem för att undvika färgskillnader. Dessutom kändes det som om tre tapeter på varandra var lite väl mycket och att det var dags att börja om från början. Föga visste jag att jag snart skulle få bekanta mig med helt andra tapetseringsprinciper...
Lägg märket till revan i väggen.
Jag visste inte att den fanns innan jag flyttade garderoben som stått där innan. Tydligen så ställdes den där av en anledning.

Jag upptäckte några andra intressanta detaljer när jag började riva bort det som inte satt så bra.
Till exempel så var en av isoleringsväggarna inte spånplatta, utan någon sorts pappmaterial. Föga förvånande så var det inte lika hållbart.
IMG_3931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vidare så hade elektrikern gömt kulledningen innanför taklisten, något som jag inte tror är särskilt okej lagligt sett. Underligt nog matade den inte rummet med el, utan nästa rum, men bara taklampan. När rummet sedan delades av drogs el från det rummet tillbaka in, så sladden går in i väggen och kommer ut på ett annat ställe igen. :rolleyes: Genialt.
IMG_3922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dessutom märkte jag att tapeten vid murstocken såg lite konstigt rynkig ut.
IMG_3939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En ångmaskin hyrdes för att underlätta arbetet, och nu gick det snabbare.
IMG_3920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter många timmar ångande och skärande hade jag rensat rummet.
IMG_3972.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3973.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3976.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3979.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästan.

Det visar sig nämligen att en av väggarna inte hade en innervägg, utan att tapeterna satt direkt på stockväggen, och att det rev tapeterna på höjden då huset rör sig. Revan kändes nu mer logisk.

Efter ett antal lager hittade jag ett som var spikat på väggen med bredskallig nubb, och jag trodde naivt nog att det var det understa lagret.
IMG_3986.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Säkert.
IMG_3992.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det visade sig att när de ville tapetsera om så smällde de bara på ett lager till, och när tyngden blev för stor för limmet att hålla så satte de nubb. Och som om inte det var nog så visade sig det att det fanns ett lager av nubb under det första larget, för varför inte fortsätta på ett system som funkar?:wow:

Eftersom nubben satt så fördömt hårt och var så mångfaldig valde jag att nöja mig med att ta bort tio lager, men jag behövde veta hur långt ner väggen var begravd, så jag grävde djupare.



Hur många lager fanns det?
22!
IMG_4039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde att plocka loss och bevara bitar av varje lager för att göra något av det.
De flesta är otroligt väl bevarade och har kvar väldigt tydliga färger trots ålder på över hundra år.
IMG_4017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 89438Visa bilaga 89438

De understa lagren är juteväv och handskrivna domstolspapper från tiden då en länsman bodde här. Teorin är att han grundat med gamla dokument från arkivet för att göra väggen jämnare före de faktiska tapeterna.
IMG_4156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag upptäckte också att rynkorna i tapeten var en bit murstock som ingen ville vetas vid.
Då jag förmodar att det inte är sådär jättelagligt samt väldigt svårt att tapetsera över något sånt här så ville jag gärna fixa murstocken också nu när jag ändå behövde fixa en ordentlig innervägg att tapetsera på.
IMG_3988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom var den gamla ganska sunkig, och målad med plastfärg som såg svettig och konstig ut.
IMG_4593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ny spånskiva sattes upp så rakt vi kunde på en så vind och skev vägg.
IMG_4195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag såg också till att förbereda en ordentlig kontakt för nätverk.

IMG_4189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket lappades med takpapp.
Fönsterfodren var helt fulla med hål och skador, så jag spacklade dem och målade över dem med
ny färg.
IMG_4212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Imorgon kommer det mer. Nu är jag trött.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Kommer att bli fint ! Kul med bilder.

Men varför har du valt att sätta spånplattor på väggarna? Du kommer att få svårt att inte få sprickor i tapeter i alla skarvarna mellan spånplattorna eftersom dom kommer att röra sig beroende på årstid. Gips hade nog varit bättre eftersom det är ett "dött" material. Håller själv på med liknande evighetsprojekt som bara växer ju mer man jobbar med det. Hittade också en hel byggnadshistorisk resa bakom alla tapeter.
 
Redigerat:
Hej
Kul att det finns fler än jag som lagar vävspända tak. Tänk på att man MÅSTE måla taket med lösningsmedelsbaserad färg!!
Beckert nondrop är en av de få som finns kvar på marknaden.
 
Alteranativet till Beckers Nondrop är Alcros Kraft. Båda är likvärdiga men ibland finns någon av dom till extrapris. K-rauta och Bauhaus brukar tex sälja Beckers färger lite billigare.
 
Gysinges helmatta linoljefärg funkar också. Luktar fan men blir snyggt.
 
Är inte Beckers och Alcro samma smet, bara olika burkar :)
 
Fredrik Å skrev:
Är inte Beckers och Alcro samma smet, bara olika burkar :)
Dom är i alla fall ganska likvärdiga. Men den som säljer Alcro brukar inte alltid sälja Beckers så priserna skiljer.

Det är samma som Nordsjö och Sadolin samma koncern där Nordsjö färgen säljs i "fackhandeln" och Sadolin på tex Hornbach till konsument. Säkert samma sak men i olika burkar.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Sorry att jag försvann. Behövde jobba på rummet istället för att ladda upp bilder.

Oceanis

Jag känner till problemet med spånplattorna. Jag och farsan valde spånplatta både eftersom resten av väggarna är täckta med det och därför att stockväggen är väldigt ojämn. Eftersom dörrfodret inte är så djupt så var det svårt att få in innerväggen under foderkanten så att det inte stack ut över, och ända sättet som det gick utan att ta bort alla tapeter (ett jättejobb) och slipa ner stockväggen var att dra fast skivan hårt som tusan, vilket förmodligen hade knäckt en gipsskiva.

Så ja, jag vet om att gips vore bättre, men det positiva vägs ut av det negativa. När jag nyrenoverar rummet om 30 år sådär så kommer jag nog att ta ned alla innerväggarna och byta dem mot gips, men det blir då.

Visst är det kul när man hittar historia som man inte visste fanns där? Det var nog någon slags helgerån mot kulturföremål att jag rev ned flera lager, men jag har 3 andra väggar som nog är i ännu bättre skick bakom resten av skivorna, så om jag har lust om 30 år så kan jag ju donera dem till något museum då.



Fredrik Å

Laga tak var roligt. Var lite svårt att hitta takpapp/taklump eller var det nu kallas. Fick den sista biten som en bygghandel hade, men annars vet jag inte var man får tag i det. Har du något tips?

Vi har fler vävspända tak som är ännu större. Är första gången jag gör det själv med. Brukade vara morfar som gjorde allt sånt, och jag försöker fylla den rollen lite mer nu. Jag använde någon färg som vi alltid använt som funkat bra. Vet inte vilken det är dock. Kan leta fram senare.
Vad kan hända om man inte använder den färgen? Har hört att taket kan bli tungt och komma ner om det vill sig illa, men det var ingen fara med den här färgen i alla fall.

Ska tillägga att bilderna är 1 år gamla, så taket är redan målat och det har hållit bra så långt.
Dessvärre fanns det en fuktskada i en våd av ett av de större taken, så den våden kom ned för några månader sen. Vet inte hur jag ska fixa det så att det håller, men det är ett annat projekt.


FLER BILDER!


Taket såg mycket bättre ut när det blev målat.
I Bakgrunden syns också väggen som inte är spånplatta utan något annat skräp, målades och spacklades i omgångar för att bli mer hållbart. Nästa gång ska den också bytas, för den var inte optimalt underlag.
IMG_4298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder på fodren som spacklats och målats. Mycket snyggare helt plötsligt.
IMG_4320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kunde inte tapetsera klart vid murstocken ännu eftersom den skulle rensas från gammalt puts och täckas med ny av en bra murare.
IMG_4333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden lagade jag hålet i skräpväggen genom att skära bort det som var trasigt, fylla med träklossar och sedan spackla över. Dörrfodren spacklades och målades också.
IMG_4336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Väggen bakom elementen var omålade förut och såg inge bra ut, så istället för att plocka bort elementen och måla, eller försöka tapetsera som de satt så ordnade jag fram en väldigt liten roller på ett väldigt litet skaft och rollade bakom medan de satt där. Genast mycket finare.
IMG_4314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Efter några månader lyckades vi få dit en murare och få det fixat. Sedan målades putsen utan plastfärg och den såg mycket bättre ut.
Sedan gick det ett tag innan jag tapetserade pga studier och apati, men sen lyckades jag få upp det med lite extra händer. Hörnet mellan dörren och murstocken var riktigt svårt att få dit utan rynkor och bubblor överallt. Fick kassera en tapetvåd pga skador.

Nu har också golvet slipats och lackats. Pga att vi inte ville förstöra golvet med klantighet använde vi en mer skonsam vibrerande slip, men eftersom de som lade golvet inte planslipade det så var det en ganska stor skillnad vid brädkanterna. Vi fick inte bort all gammal lack, men det ser fortfarande många gånger bättre ut utan alla skador efter stolar, bord och väggar som varit och repat. Nästa gång kommer vi att hyra slipen några dagar till eller kanske hyra in ett proffs. Golvet har helt klart trä kvar att slipa, så lägg det till listan för "nästa gång".
Man lär sig en del.
IMG_6499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spisen har inte gjorts rent från färg än, men den lossnar okej från metall, så det är inga problem.
Det återstår att se om kåpan ska målas. Det verkar luta mot det, men ännu har inget definitivt sagts. Vet inte om helvitt skulle fungera. Tror att någon bruten färg skulle funka bättre där för rummet är väldigt ljust redan- Murstocken målades i en rätt bruten färg och den ser fortfarande vit ut. Värt att tänka på.

Resten av rummet såg rätt fint ut också.
IMG_6517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Håller just nu på att sätta upp list. Iom att inget hörn är rätvinkligt så blir det lite fusk här och där, men eftersom alla rummen i huset har fått hjälpas på det sättet känns det rätt okej trots allt.

Vid elementen är det en del pussel för att få det bra. Geringssåg och lövsåg löser problemet, med lite hjälp av en fingerslip.

Lägger upp när jag fotat.
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Ja...du behöver nog inte vänta 30 år innan det har spruckit och det ser fördj_vligt ut tyvärr. Tog en vinter för mig. Lägg på renoverings gips utan på så blir det bra. Garanterar att du kommer ångra dig annars.
 
ImageUploadedByTapatalk1375450720.989745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ga
 
Ganska lika tapet vi har. Så här ser det ut i varenda skarv vis spånskiva som underlag.
 
Lite sent nu. Det är långt från det värsta rummet i huset när det gäller sprickbildning.
Det handlar inte om hur lång tid det kommer att ta innan det behöver renoveras, mer om hur lång tid det kommer att ta innan jag har tid. Det finns många fler rum som behöver hjälp.
Nu har jag lärt mig det i alla fall.
Hur mycket kostar sånt gips som man lägger ovanpå då? Kan man täcka hela väggarna med det eller kör man bara i skarvarna istället för spackel?

När jag gör materialvalen så blir det med största säkerhet gips, men just nu har jag inte riktigt den möjligheten att lägga veto.
 
Heter renoverings gips 6mm. Det lägger du på befintlig vägg och sen remsor och spackla skarvar. Ca 99:- för 1200x2500 skiva.
 
T
Iofs så sätts det tapet direkt på spånskiva i helt nya Älsvbyhus och det brukar hålla rätt bra.
 
Jag fick pappret hos den lokale färgaffären.
Den våden som är skadad borde bara vara riva ner och sen limma nytt papper och måla.
Använd vävlim.
Jag har hört att man kan använda tidningspapper i brist på annat men jag har inte provat.
Frågan är om man inte kan gå till sin närmsta blomsterhandlare och tigga papper.Det bruna blomsterpappret är misstänkt likt det jag fick av Colorama
Vad gäller färgen så blir taket för tungt och kan spricka eller börja hänga om man använder vattenbaserad färg.
Faran är också att vattnet i färgen får pappret att släppa från väven.
Om du inte får riktigt rätt struktur på färgen på lagningarna så går det bra att blanda färg och sandspackel till en gröt i en liten burk och sen stöppla lagningen.
När du sedan målar över lagningen så försvinner den.
Detta har jag även praktiserat på putsade tak där jag lagat sprickor och det fungerar fin fint :)
Det är nog renoveringsgips du är ute efter.Det är vanliga gipsskivor som är 6mm tjocka.
Ta bort alla foder och socklar innan du gipsar annars ser det förjävligt och amatörmässigt ut.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.