Jag ska renovera ett antal fönster och kommer använda mig av Ottosons linoljefärg. Kommer då måla allting inomhus (förutom foder), inklusive den del av fönsterbågarna som är utvändigt och möter väder och vind. Enligt Ottossons tips och råd skiljer sig dock utomhusmålning från inomhusmålning på två punkter:


  • Inomhus ska torkmedel (kobolt-sirkonium) tillsättas om 1 %.
  • Inomhus ska färgen spädas med kokt linolja till skillnad från rå linolja utomhus

Vad jag förstår skulle detta grunda sig i att färgen torkar/oxiderar långsammare inomhus och dels torkmedlet, dels den värmebehandlade linoljan bidrar till att påskynda detta. Det har ingenting med färgens egenskaper när den väl har oxiderat att göra, är min undran? Det vill säga: om jag målar utomhussnickerier inomhus, ska jag följa inomhusråden eller utomhusråden?

Om någon är kunnig på linoljefärg och vill fördjupa sitt svar: Allbäck har vad jag vet ingen allmän rekommendation om att torkmedel som alltid ska tillsättas vid inomhusmålning. Inte heller ska deras färger spädas. Vad kan de olika rekommendationerna bero på? Jag tilltalas över att ha samma färg utomhus som inomhus, så det retar mig lite att man måste byta linolja beroende på om man målar innanför eller utanför dörren. Undrar hur viktigt det är.
 
Du skall måla saker som skall sitta ute. Följ utomhusråden.
 
Jag föreslår att du frågar Ottosson. :)
 
Jag har aldrig tillsatt torkmedel, det behövs inte. Inte heller späder jag med olja inomhus, där målar jag med ospädd färg. Utomhus på vår fasad målar jag enligt Ottossons rekommendationer för utomhus med rå linolja men fönstren målar jag ospätt. Med andra ord behövs bara rå linolja att blanda med. Men jag oljar de trärena fönstren innan kittning och målning med en blandning av kokt linolja och balsamterpentin.
 
Sophie skrev:
Men jag oljar de trärena fönstren innan kittning och målning med en blandning av kokt linolja och balsamterpentin.
Varför?
 
Man vill ju att oljan ska penetrera maximalt så vid första strykningen kan man göra det med linolja istället för med färg.
Då är det dock en fördel att använda rå linolja som tränger in bättre än kokt. Rå linolja brukar det varnas för, för att den inte torkar, men det är mest skitsnack. Lägg på relativt flödigt, och låt dra in. Blir det olja kvar på ytan (efter nån timme) kan man torka av med trasa eller borsta in den med pensel.
De råd man ger som skiljer inomhus- och utomhusmålning avser nog torktiden. På en utomhusyta torkar det ev snabbare p g a luftväxlingen, men framförallt är det inte samma olägenhet om ytan är lite halvtorr nån vecka i värsta fall.

I princip undviker man dock alla problem genom att måla TUNT. Då funkar utomhusfärg även inomhus utan problem. Att måla tjock är alltid dåligt. Gnugga ut färgen så att den ger ett laserande intryck, då torkar den relativt snabbt, och ger en yta som inte spricker eller släpper från underlaget. Genom att göra detta i tre varv får du en täckande färg. Du kanske inte får en fet och blank och på samma sätt som med fjockare slutstrykning, men det är absolut inget att gräma sig över, All linoljefärg blir ändå relativt matt, så att den är det under större delen av sin livslängd.
Rekommendationer om torkmedel är svåra. Oftast behövs det inte, men det kan ju bero på att det finns lite torkmedel i färgen redan från början. Färgen torkar också olika bra beroende på vilket pigment den innehåller.
 
Mezzner skrev:
Då är det dock en fördel att använda rå linolja som tränger in bättre än kokt.
Jamen, det var just därför jag frågade varför Sophie använde kokt utspädd linolja! Själv använder jag alltid rå outspädd olja att grunda med. Blev faktiskt så konfunderad att jag letade rätt på Ottossons broschyr, som visar sig innehålla flera olika varianter, utan att man egentligen förstår varför man ska göra si eller så....

För inomhusmålning rekommenderas att förbehandla med kokt linolja utan terpentinspädning om man vill undvika lösningsmedel helt och hållet. Vill man däremot späda med terpentin så oljar man inte utan målar första strykningen med terpentinutspädd färg. För utomhusmålning finns också flera varianter. För släta ytor som fönster och dörrar rekommenderas målning med rå linolja och låta torka 1 vecka..... Ja, det är så jag brukar göra.( Faktiskt, när jag målar mina gamla uttorkade fönster med mycket torrsprickor i, så kan jag ibland behöva ett par omgångar olja med torkning emelllan. Annars suger träet färgen alltför ojämt). För ytor som inte är släta, t.ex. ohyvlad panel, rekommenderar Ottosson i stället en grundfärgsblandning med mycket rå linolja i.

Ingenstans förklaras varför man inomhus oljar med kokt linolja och utomhus med rå.... Men eftersom varje färgtillverkare har sina egna utprovade recept, så utgår jag från att man bör följa bruksanvisningen från respektive färgtillverkare.... Sedan får man väl acceptera att det finns vissa mysterier i livet som man aldrig kan begripa... Om man inte ställer frågan till Ottosson själv.
 
Fråga Gunnar, låter som en bra idé!
Men det kan ju vara så enkelt som att kokt torkar fortare, och att behovet att få inträngande olja i inomhussnickerier är rätt litet. Jag brukar inte göra lika med inomhussnickerier som med utomhus, eftersom behovet är annorlunda. Men i grunden använder jag bara rå linolja, kallpressad. Brukar köpa från Skeppsta, om jag inte har sån tur att jag har odlande grannar, och det var tyvärr rätt länge sen. Jag brukar ibland förvärma, för att oljan ska oxidera snabbare vi svalningen, och "fastna" i träet. Den blir ju lite mer lättstruken när den är varm också.
 
Jag var otydlig i min fråga. Det är alltså bara till grundfärgen/första strykningen på trärena ytor som de rekommenderar en spädning, och då med rå linolja utomhus och kokt linolja inomhus. Mellan- och färdigstrykning sker med outspädd.

Ottosson rekommenderar rå linolja utan sickativ till fönster, fick jag till svar när jag mejlade dem. "Det är målningsmiljön som avgör men nu på denna varma sommar kan du lika gärna vädra. Det påverkar något oljans inträngning. Då oljan torkar snabbare hinner den inte lika långt in. Men detta ger inget märkbart resultat vad jag vet. Om du känner dig lite stressad så använd sickativ men jag tror inte du behöver det", skriver dem.

Jag följde dessa råd för grundningen och jag har lite svårt att avgöra hur väl färgen har torkat nu efter 3–4 dagar, då jag aldrig målat med linolja tidigare, men jag tycker att den känns övermålningsbar. Kanske att den hade behövt en dag till eller så – de senaste två dagarna har varit ganska fuktiga. Känns inte som en allt för lång tid. Allbäck har dock ett tips om att bara köra rå linolja (alltså ingen färg/utan pigment) och värma in den med hetluft för att sedan måla direkt, liknande ditt tips om het olja, Mezzner. Någon som provat det? Kanske testar det på något fönster.
 
Tobias, jag har igen tittat på din fråga som inledde denna tråden. Här är mitt svar:

Eftersom fönstrena ska vara utomhus så ska du naturligtvis följa instruktionerna för utomhusmålning. Att du står inomhus o målar borde inte ha någon betydelse. Till fönster vill man ha maximal impregnering. (Du anar inte hur fort ett fönster torkar och får sprickor på en söderfasad!) maximal impregnering får du med rå linolja.

Mysteriet, som jag ser det, är Ottossons rekommendation kokt linolja inomhus. Kanske bara för att förkorta torktiden ? Om du vill kan du krångla till det och måla fönstrets utomhusdelar på ett sätt och dess inomhudelar på ett annat sätt. :)

Jag skulle alla gånger kört samma över hela, och då efter beskrivningen för utomhusmålning!
 
Jag vill, efter 68 renoverade fönsterbågar, påstå att ljuset har en stor inverkan på torktiden när det gäller linoljefärg. Vi har i bland stått i vårt garage och målat. Garaget är minst sagt väl ventilerat och vi har låtit dörrarna stå öppna till nästa dag.

De bågar som legat närmast dörren i ljuset har alltid torkat mer än de som har legat längst in. Tror att uvljuset hjälper till att oxidera oljan. Alltid använt Ottossons färg och mycket sällan behövt vänta mer än ett dygn. All vår målning har varit på trärent.

När vi målat lister inne i huset har samma tider gällt. Måla tunt och arbeta in färgen ordentligt med en bra pensel. Vi kör alltid anza Elite, rund 40mm till släta ytor och spetsig 25mm till detaljer som kittet på fönstren.
 
Konstaterade helt nyligen att Ottosons färg torkade mycket snabbt. Det var på fönsterfoder, och de var till 80% renskrapade, jag målade inte fullt så tunt som jag borde ha gjort, men temperaturen var hög och solskenet intensivt. Jag målade på eftermiddag/kväll, och påföljande förmiddag var det torrt. Torrare än klibbtorrt, men eftersom jag ändå har en viss tidplan för målningen av gaveln så har jag haft mycket längre torktid än så inför andra strykningen som kommer att bli slutstrykning.
 
Det är vädret! Vanligtvis tar det 2-3 dygn innan klibbfritt när jag målar med outspädd färg. Man kan undra hur den snabba torkningen påverkar inträngningen....
 
Jag ska måla mina furugolv vita med linoljefärg och undrar varför Torkmedel Kobolt-Sirkonium behövs? Är det giftigt så vill jag helst inte ha det i. Jag vill heller inte ha i balsamterpentin. Hur ska jag måla och hur många gånger och vilka förbehandlingar behövs. Golvet är lutat, oljat och såpat nu. Hur kan jag rengöra det före målningen?
 
– Linoljefärg har redan torkmedel tillsatt. Har du god luftväxling och inte för kallt eller fuktigt torkar det tillräckligt snabbt med den mängden. Jag tror inte att torkmedlet är mer giftigt än exempelvis zinket i Ottossons vita färger. Det luktar inget heller (nedblandat i färgen) om du oroar dig för det.

– Eftersom att ett golv är den kallaste delen i rummet och kanske inte har så bra ventilation, och om det har det, så finns risk att damm flyger omkring och fäster i färgen, kan det vara bra att inte låta färgen torka allt för långsamt. Du kan provmåla någon spillbräda i rummet och se hur lång tid det tar innan det torkar utan torkmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.