De där dekorationsfasningarna verkar vara raka spår. Blir det inte då så att när vatten rinner nedför stolpen så rinner det in i fasningen och fyller den med vatten? Som då sedan dras in i det öppna ändträet uppåt och nedåt. Det skulle kunna förklara varför hela stolpen är genomblöt.

Problemet borde kunna lösas genom att antingen spackla igen fasningarna före målning, alternativt att göra om fasningarna så att den lägsta punkten är längst ute så att vattnet droppar ned där.
 
Det kan nog ta mycket lång tid för det att torka, så fukten kan nog vara äldre än så. Nu när det är öppet torkar det ju lite bättre. Men PU-lim kräver inte att det är så torrt, utan bör nog fungera bra ändå misstänker jag.
 
Lite fräsfrågor. Jag tänkte åka till jula och köpa en Meec överhandsfräs eller liknande. Använder man en pinnfräs för detta jobb? Då får man köra i flera omgångar för att komma ner på djupet?
 
Ja, och ja.
 
Jag kunde inte bestämma mig för vilken fräs så nu har jag oljat lite ändträ i stället. Tänkte jag ska göra som det står överallt, olja tills det slutar suga. Burken på bilden har gått åt till trät på bilden och det suger fortfarande. Rå för linolja med balsamterpentin. uploadfromtaptalk1375353632853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jajjan skrev:
Jag kunde inte bestämma mig för vilken fräs så nu har jag oljat lite ändträ i stället. Tänkte jag ska göra som det står överallt, olja tills det slutar suga. Burken på bilden har gått åt till trät på bilden och det suger fortfarande. Rå för linolja med balsamterpentin. [bild]
Se även till att lyfta stolpen på bilden och alla andra stolpar och få under syllpapp. Trä skall aldrig stå i direktkontakt med stenmaterial vilken du kan se på hur åtgånget ändträet på stolpen är.
 
Helioz skrev:
Se även till att lyfta stolpen på bilden och alla andra stolpar och få under syllpapp. Trä skall aldrig stå i direktkontakt med stenmaterial vilken du kan se på hur åtgånget ändträet på stolpen är.
Ja det skulle behövas men jag sparar nog det till ett annat år. Lite osäker på om den är infäst på något sätt undertill. Det är en stor altan så jag tror inte man bara låtit pelarna stå lösa.
uploadfromtaptalk1375361447554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det verkar vara lite overkill att köpa en fräs enbart för detta ändamål, om du inte har tänkt ha den till annat eller bara vill ha en (vilket är ett fullt rimligt argument för att köpa en). Det borde gå utmärkt att rensa ur det ruttna träet med en vanlig borrmaskin och stämjärn.
 
pelpet skrev:
Jag tycker det verkar vara lite overkill att köpa en fräs enbart för detta ändamål, om du inte har tänkt ha den till annat eller bara vill ha en (vilket är ett fullt rimligt argument för att köpa en). Det borde gå utmärkt att rensa ur det ruttna träet med en vanlig borrmaskin och stämjärn.
Jo jag vill ha en fräs ändå. Det var därför jag inte köpte den billigaste utan ska kolla upp någon lite bättre i stället.
 
Helioz skrev:
Se även till att lyfta stolpen på bilden och alla andra stolpar och få under syllpapp. Trä skall aldrig stå i direktkontakt med stenmaterial vilken du kan se på hur åtgånget ändträet på stolpen är.
Googlade lite nu på detta utan att hitta något speciellt. Menar du att det är stor skillnad att stå på betongen jämfört med syllpapp? Det är ju helt klart enklare att få in en bit syllpapp jämfört med att få in något slags fäste under som ger luftspalt, vilket jag tänkt skulle behövas.
 
Det funkar även med en bit vanlig tjärpapp om du har det liggandes i gömmorna.
 
Jag håller med om att det är viktigt med syllpapp/tjärpapp. Trä direkt mot betong ruttnar, och syll ligger ju alltid mot pappen, utan luftspalt.
 
Enklast är att såga av stolpen några mm längst ner och trä in en bit takpapp så får du stopp på uppfuktningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.