Vi har ett Lbhus classic 135 och har börjat spåna lite i en utbyggnad/tillbyggnad, inte aktuellt iår, men troligen om några år, men funderar på vilket som kan fungera.

Har egentligen 2 val.

Taklyft eller bygga ut rakt bakåt från "vuxensovrummet"

Taklyft:

Byggreglerna säger Mx 1,5 plan
Min tanke hade isåfall varit att lyfta taket på den del som har sovrummen. Trappan får sättas i det lilla allrummet på något sätt.

Detta kan ge rätt mycket extra yta, men kommer huset se jättekonstigt ut om man lyfter taket där?

Bygga ut från föräldrarsovrum, måste bygga ut rakt bakåt, föräkdrarsovrummet blir genomgångsrum och kan bara bygga ut ett rum till där, tjänar knappt något på det.

Målet med utbyggnaden hade varit fler sovrum.

Vad säger ni? Hur hade ni gjort?
 
Här kommer planskiss och utvändig ritning... ImageUploadedByByggahus.se1373263352.379636.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1373263363.536864.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte bygga rakt ut från allrummet? Två sovrum bredvid varandra, samma bredd som vardagsrummet
 
Nej, hamnar för nära tomtgränsen, går bara bakåt från föräldrarsovrum/badrum...
 
Tankarna går vidare, taklyft är enda lösningen som ger något utrymme!

Huvudmålet med projektet är ett extra sovrum, men denna lösning ger ju mer yta och då kommer det bli ett biorum ovanför föräldrarsovrummet. Kräver nog en del extra i ljudisolerande, men det ska väl lösa sig.

Vad kan man räkna med att det kostar att lyfta taket?

Åtvidabergshus verkar utföra en del jobb men vad jag läst så kostar det en hel del.

Alternativet är ju en lång byggsemester och fixa det själv, vad har bi för erfarenheter?
 
Tankarna har nu svängt helt.

Blir en tillbyggnad bakom föräldrarsovrumnet, med en korridor bredvid altandörren, ca 40 kvm skulle jag tippa.

Korridoren kommer troligen få skjutdörrar ut mot trädäcket, så får man in luft och ljus.

Någon som har en gissning på vad en sådan utbyggnad kan kosta om man gör allt själv?

Tänkte "bara" förlänga takstolarna den dryga meter som behövs. ( självklart får man räkna på det, men det bör underlätta...
 
Menar du att bygga ut rakt ovanför Sovrum1 på bilden du postade? Samt med en korridor till höger om samma sovrum samt det stora badrummet?

Förresten, kom du inte för nära tomtgränsen ifall du bygger "bakom" Sovrum1?
 
Bygga ut till höger om sovrum1, med korridor utanför stora badrummet.

Det hållet kan jag bygga ut utan att komma nära grannen :)
 
Har gått i samma tankar som dig att bygga ut ett classic 135 och har lustigt nog kommit fram till precis samma lösning som du med korridor och utbyggnad utanför vuxensovrummet. Men det är inget som kommer hända förrän om några år, om ens då :p
Men jag är väldigt nyfiken på hur det kommer gå för dig, så jag hoppas du postar bilder m.m. ifall bygget påbörjas :D
 
Det verkar vara den enklaste lösningen. En annan sak som jag reagerar på är att jag tycker att det är en lite märklig planlösning på det huset. Största badrummet i direkt anslutning till stora sovrummet. Inget som jag skulle ha tyckt om i alla fall.
 
Jag är också intresserad av denna utbyggnad.

Fast jag har även plats att bygga ut "ovanför" sovrum 1 så om någon har gjort detta får ni jättegärna PM:a mig och förklara hur ni löst takinfästningen.

Edit: stavfel.
 
Redigerat:
Ang planlösningen, så var just det med stort badrum som blev vårt "privata" ett stort plus, andra badrummet används av gäster och man kan duscha där när familjen sover i vår säng.
 
Ovanför sovrum 1 riskerar nog att se ut som en riktig utbyggnad, typ en fyrkant som bara är ditsatt? Eller det kanske inte är så du menade?

Detta bygge ligger 3-4 år framåt i tiden om den sker... Ska däremot försöka börja räkna på vad kalaset skulle kosta och hur man ska lösa värme/ventilation och även en vettig planlösning, kan nog bli vinterns kvällsunderhållning ;)

Tar tacksamt emot alla tankar idéer och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.