Lolle skrev:
På detta sätt kategoriserar vi alla kvitton utom ren förbrukning.
Mycket imponerande! Tror det är få som orkar spara och ordna sina kvitton i sådan omfattning.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg
Att påstå att det är så deppigt tycker jag är en märklig inställning, känns som något en ingenjör säger för att ironisera över en ekonom, trots att den förre är fostrad enligt messen ist wissen...

Själv är jag först och främst ingenjör och visst, själva arbetet är kanske inte det allra intressantaste på husbyggaragendan men den efterföljande tillfredsställelsen av att ha koll är ju fantastisk!

(Och sannolikt en nödvändighet för att någonsin kunna göra ett seriöst förbättringsarbete map. på sina kostnader)

Jag önskar bara att jag var bättre på att göra detta kontinuerligt, då skulle själva arbetsinsatsen kännas klart mindre påfrestande, men det viktigaste är att välja bra verktyg som passar ens kravbild (exv. Evernote, google drive eller Adobes OCR funktion som diskuterats i den andra tråden).

/U
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg
Lolle skrev:
Sen har jag skrivit in ett unikt återsökningsnummer som är sökbart digitalt och skriver detta på kvittot som därefter arkiveras i pärmar med plastfickor i återsökningsnumerisk ordning. Dessa pärmar ligger i hyllor i ett uppvärmt rum i ett av våra uthus.

På detta sättet kan jag visa upp originalkvitto plus en kopplad digital kopia vid behov.
Det där är seriöst och något som jag borde försöka ta till mig (jag håller mig bara med den elektroniska kopian) skulle vara härligt vid exv. en reklamation att säga: här är originalkvittot, men er infrastruktur är av så undermålig kvalitet att det inte längre är läsbart, som tur var gjorde jag en elektronisk kopia...

/U
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Jag har A L L A huskvitton huller om buller i en stor kartong :banghead:
(7 år)
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Jag har A L L A huskvitton huller om buller i en stor kartong :banghead:
(7 år)
Nästan lika illa här. Tyvärr lär det komma surt efter när reavinsten ska räknas ut.
 
Kvitton behöver man väl bara visa om skatteverket ber om det, vilket man skall ha otur för att råka ut för?
När jag sålde bostadsrätten så skrev jag ner en uppskattad summa (visst det handlar säkert om större summor vid husrenoveringar etc) som jag renoverat för, inga kvitton att visa och det var inga problem.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg
Siouxsic skrev:
Kvitton behöver man väl bara visa om skatteverket ber om det, vilket man skall ha otur för att råka ut för?
När jag sålde bostadsrätten så skrev jag ner en uppskattad summa (visst det handlar säkert om större summor vid husrenoveringar etc) som jag renoverat för, inga kvitton att visa och det var inga problem.
Dock kan de ju (precis som du inleder med) begära in kvitton, och då uppstår ju samma problem. Har man inte kvitton (slarv, brand etc. etc.), eller bara kvitton på delar av det man yrkar avdrag på, så ska man fylla i det som en anmärkning.

De kan givetvis avslå ett sådant ostyrkt yrkande, men det är helt ok att göra så. Om man dock fyllt i en summa som man inte har kvitton på, och inte klargör att dessa kvitton saknas får man problem (straffavgifter) om "bluffen" blir synad.

Känns som om det blir förvirrat, kanske är detta lättare att förstå: det är ok att göra avdrag utan kvitton, bara man är tydlig med att dessa saknas. Det är dock inte tillåtet att göra avdrag utan kvitton och utan att tydliggöra att dessa saknas (dock upptäcks denna bluff bara om man blir granskad)

/U
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg skrev:
Att påstå att det är så deppigt tycker jag är en märklig inställning, känns som något en ingenjör säger för att ironisera över en ekonom, trots att den förre är fostrad enligt messen ist wissen...
/U
Jag är märklig, Har aldrig påstått annat:)
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag kräver att moderator stänger och raderar denna tråd eftersom jag nu har så dåligt samvete och känner mig så usel för att jag inte fixat alla kvitton. Hela helgen är förstörd, grannfesten i morgon klarar jag nog inte att gå på och det lär dröja minst till nästa vecka innan jag vågar logga in mig på byggahus.
 
  • Gilla
PAF och 4 till
  • Laddar…
pegee skrev:
Det är ju detta som är poängen. Det är (mycket) pengar i handen den dag man säljer. Så det finns
starka skäl att lägga ner lite jobb på detta.
Ja för sjutton!

Förra kåken såldes efter 18 års renoverande, till och ombyggnader där alla kvitton låg huller om buller men sorterade årsvis i plastfickor tyvärr många helt vita trots att dom legat i totalt mörker.
Tack o lov handlades 90% på faktura och dom inköpen var det ju stenkoll på.

Men många kvällar blev det innan deklarationsromanen var klar...man glömmer hur jädra mycket man gjort genom åren, men det var fina stålar tillbaka på't!

Idag skriver jag en rubrik och slutsumma på baksidan på varje kvitto med blyerts men dom hamnar fortfarande i plastfickor årsvis.
 
Hemmakatten skrev:
Jag kräver att moderator stänger och raderar denna tråd eftersom jag nu har så dåligt samvete och känner mig så usel för att jag inte fixat alla kvitton. Hela helgen är förstörd, grannfesten i morgon klarar jag nog inte att gå på och det lär dröja minst till nästa vecka innan jag vågar logga in mig på byggahus.
Du är i gott sällskap Katten!

Fast jag fick ett ryck just när det gällde uppskjutande av reavinstskatt.
Varje kvitto dittills klistrade upp på A4-papper, IKEA för sig, färghandlaren för sig, brädgården för sig osv.
Så kopierade jag alla A4-pappren med deras påklistrade kvitton, summerade i Excel och skickade in till SKV.
Nu står pappren med kvittona i en mapp och samlar damm, förmodligen till ingen framtida glädje eller nytta.

Allt annat ligger i stora buntar i en gammal skrivbordslåda.

Tänk vad skönt det vore om man då och då kunde dra ett streck över det förflutna,
och börja med "a clean record" :)
 
Man ska inte skicka in kvitton om inte SKV begär det, och principen är att de inte vill se kvitton så länge kostnaderna verkar rimliga.
Många av mina kvitton hade antingen bleknat eller förkommit men jag hade sammanställning i excel kvar.
Summerade bara på SKV:s blankett, det blev runt 300 000 på 9 år i en 3-rumslägenhet, de tyckte väl det verkade rimligt så det gick igenom rakt av.
 
Sir Duke skrev:
Man ska inte skicka in kvitton om inte SKV begär det, och principen är att de inte vill se kvitton så länge kostnaderna verkar rimliga.
Många av mina kvitton hade antingen bleknat eller förkommit men jag hade sammanställning i excel kvar.
Summerade bara på SKV:s blankett, det blev runt 300 000 på 9 år i en 3-rumslägenhet, de tyckte väl det verkade rimligt så det gick igenom rakt av.
Lite OT kanske men vad är öht avdragsgillt? Är det inte tillbyggnader, ombyggnader och reparationer som dessutom medför någon slags förbättring? Vad av det kan man göra i en lägenhet?
 
D09
espace skrev:
Lite OT kanske men vad är öht avdragsgillt? Är det inte tillbyggnader, ombyggnader och reparationer som dessutom medför någon slags förbättring? Vad av det kan man göra i en lägenhet?
Om jag inte minns fel är det belopp som blir eller överstiger 5000kr i en och samma renovering t ex hall

Men sen har jag inte bott i bostadsrätt sen 2006 så det har säkert höjts :)

http://www.skatteverket.se/privat/s...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
 
D09 skrev:
Om jag inte minns fel är det belopp som blir eller överstiger 5000kr i en och samma renovering t ex hall

Men sen har jag inte bott i bostadsrätt sen 2006 så det har säkert höjts :)

[länk]
Men en ren reparation, omtapetsering, köksrenovering eller badrumsrenovering är inte självklart avdragsgill såvida den inte medför förändrad standard - som jag tolkar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.