Hej!

Man ser ju rätt ofta på äldra trähus att det finns en vattlist(kallas det så) vid väggfoten. Bifogar ett par exempelbilder.Jag ska byta panel på mitt torp från slutet av 1800-talet och kommer att satsa på en del snickarglädje.

Har vattlisten vid väggfoten någon funktion eller är det ren utsmyckning? I mitt eget huvud kan jag se både risker och fördelar med en list men jag är en riktig nybörjare vad gäller allt snickeri så det skulle vara intressant att höra era tankar kring detta.
Photo 2013-07-17 08 16 41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Photo 2013-07-17 08 09 09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2013-07-17 08 12 31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh

Thomas
 
Brukar kallas vattbräda och dess funktion är främst att leda ut vattnet över/utanför grunden. På gamla hus sticker ju stengrunden ofta ut lite i förhållande till panelen och man vill inte leda in vatten ovanpå grundstenarna. Hur viktigt detta är beror på hur grund och panel ser ut. Den kan ev också spara ändträet på panelen en del. Man bör dock ha en liten distans på några mm mellan ändträ och vattbräda för att det ska kunna lufta.

Vattbrädan är en av de där detaljerna som är viktiga för ett äldre utseende. Den är dock utsatt och lite av "offervirke". Den bör sättas så den är enkel att byta. Poängen är att den skyddar delar på huset som är mkt jobbigare att byta, som syllen.
 
Tack för ditt svar!

Hos mig så ligger panelen i linje med grunden så den funktionen behövs nog inte men att spara ändträet och att lätt kunna byta ut offfervirket känns lockande och sen blir det ju snyggt också! :) Att locklisterna slutar ovanpå vattbrädan ger ju sig självt men ska panelbräderna också sluta vid vattbrädan eller ska vattbrädan spikas på panelen?

Undrar,

Thomas
 
Hos mig slutar panel och lockläckt på offerbrädan.
 
Vattenbrädans sekundära funktion syns ju tydligt på den första bilden:
Att få locklisterna (och även underpanelen) att ruttna i nederändan, så trähandlaren får sälja lite mer.

Det är väl som med bilhandlarna: Det är på reservdelarna de tjänar pengar :cool:
 
Jag byter panel till bild nr 1 med:
falurödfärg
lockläkt 21x45 utan allmogeprofilen
baspanel 120-145-170 varierat
vattbräda 21x70
under den en liggande 21x190 som jag skruvat vattbrädan i som då blir enkel att byta om problem uppstår
Mellan baspanel/lockläkt mot vattbrädan har jag släppt ca 5mm för ventilation + snedsågat ändarna ca15´
Jag har satt min vattbräda i "linje" med baspanelens bakkant så min vattbräda sticker ut knappt 3cm utanför lockläkten.
Har oxå uppmärksammat att majoriteten sätter dikt an o funderar kring om det har med vilken färg man anv? Tät oljefärg på ändträt så blir det kanske inte så känsligt?? Panelerna på bilderna ser ju ganska gamla ut 10+år ivartfall?
Oxå nybörjare på detta!
 
Intressant BeGe! Om du har någon bild på det du gjort skulle det uppskattas. Bilderna ovan är från centrala Alingsås där man kan hämta mycket inspiration och jag kan garantera att panelen på den översta bilden suttit många många år..... Men icke desto mindre som KOW skriver så syns det ju vad som är utbytt och uppenbarligen utsatt med den konstruktionen.Så din tanke med 5mm för ventilation är nog bra.

Jag är nog inne på att låta baspanelen gå hela vägen ner och sedan sätta den liggande brädan och vattbrädan ovanpå baspanelen. Då slipper jag ett riskområde mellan vattbräda och panel och kanske skyddar syllen ändå bättre......? Vad tror detta utmärkta forum om det?

/Thomas
 
Jag har tjuvkikat på denna trevliga blogg http://ekenasgard.wordpress.com/category/utomhus/ Min panel ser likadan ut förutom liten ventspalt mellan panel vattbräda. Jag har ju falurödfärgpanel o det skiljer ju lite mot den stil som e på dina 2 nedre bilder med snickarglad "oljemålad" panel.
Men ska du ha/har ventilationsspalt bakom panelen? det har jag o då spelar ju ventspalt panel - vattbräda ingen roll när det gäller syllen! Jag har vspalt panel-vbräda för att inte panelen ska ruttna i ändträt vilket är anledning till att jag nu håller på att byta panel!
 
Tack för den länken! Väldigt likt det arbete jag nu gör och huset är från samma period som mitt och även jag ska ha falu rödfärg.

Det fanns ingen spiklist eller ventspalt i nuvarande kontruktion och jag låter det fortsatt vara så. Kollade syllen och den känns helt frisk så konstruktionen verkar fungera. Tyvärr har bristande underhåll och felspikning av den gamla panelen gjort att den spruckigt och ruttnat i nederkant. Bifogar ett par bilder efter nedmoterad panel. Tyvärr lite skuggiga. Hittade ett gammalt försteruttag från tiden då halva denna utbyggnad var entré. Photo 2013-08-01 11 09 21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2013-08-01 11 09 34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ditt hus e tilläggsisolerat! o med "brutet"? takutsprång. Vad e ursprungsfasaden? Jag gissar putsat hus? Hur har du kollat syllen? för den som syns nederst e inte syllen!
Det "sägs" att med slamfärg behövs inte luftspalt bak panelen för färgen o trät kan andas!?
 
Oj, jag skulle nog kunna skriva en hel roman om mitt hus oilka till- och ombyggnationer. Det du ser på bilden är till hälften en gammal entré(byggd på 40-talet) med ett tidigare fönster och till hälften en utbyggnad från gissningsvis sent 70-tal. På den äldre delen består väggen av rejäla spontade stående bräder medans den "nyare" delen är reglad med isolering. På denna utbyggnad är taket brutet.

Grundhuset är ett enplans timrat torp från ca 1880-90. Det har aldrig varit puts på det utan stående träpanel har gällt.

Det där med syllen får du gärna förklara vidare.....?
 
Syllen brukar väl vara typ 6x6" på gamla (100+)hus. Det som syns på bilden verkar bara vara regelverk 45x45/95 för tilläggsisol som inte såg ut så för 100år sen (pga brutet o förlängt takutsprång gissade jag på det)? Men eftersom den delen e nyare så e det kanske orginalväggen?
Mitt hus e från ca 1915 o på gaveln uppe sitter där på regelverket :D
1 liggande pärlspont
2 putsad fasad
3 fjällpanel med liite isolering bakom o asfaltboard
4 fjällpanel med 25mm styv isolerskiva bakom
 
Ok, då är jag med! :)

Jag har ritat och funderat lite och kör nu på samma konstruktion som dig vad gäller vattbrädan. Sätter 140*22 som liggande och 70*22 som vattbräda samt avslutar både panel och locken ovanför vattbrädan med några mm luft mellan. Ska alldeles strax spika upp den första delen! :-D
 
Jag förborrade o skruvade dit vattbrädan ovan 190 liggande brädan, 300 cc mellan skruvarna o använde en guldtia under ena kanten för att få lite lutning på vattbrädan typ 15gr så i profil ser det ut så här 1 :)
Jag borrade o skruvade för jag va rädd det skulle spricka om jag spikade

Panelen sätter jag med 1 spik / spikläkt. Spikade i början 2 i baspanelen (hade en grym förståsejpåare här med många tips på hur det skulle göras:beer: ) o vissa sprack då / kommer spricka eftersom panelen suger o avger fukt genom slamfärgen o därmed rör sig lite
 
Jag sågar(cirkelsåg) kanterna på både den liggande brädan och vattbrädan med 20 graders vinkel och får då den lutningen jag vill ha. Spikade fast de första igår med spikpistol och de höll denna gången i alla fall. Innovativt med en guldtia!(y)

Att spika med två spik är en av de saker som förstört min nuvarande panel så det kommer jag inte att göra om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.