Hej!

Jag har beställt ett Älvsbyhus Höner med badrummet utan våtrumstapet samt golv eftersom jag ska sätta kakel och klinkers i badrummet efter leverans. Jag ska då lägga in golvvärme (elslingor) i badrummet eftersom jag ska ha klinkers och min fråga är nu om man även bör behålla elementet i badrummet ihop med golvvärmen? Jag har hört att elslingorna i bland inte ger tillräckligt med värme så att det kan vara bra att ha kvar elementet. Samtidigt har jag även hört att det är bortkastat att ha kvar elementet eftersom det först går igång då temperaturen i badrummet sjunker under 15 grader och det gör det aldrig? Det blir ju snyggast att skippa elementet och ha kakel där det skulle sitta men frågan är vad som är det bästa. Blir det mera ekonomiskt att köra med både elslingor i golvet samt element eller anser ni att man kan skippa elementet?

Freddi
 
Även vi ska kakla osv. i vårat Mimer någon gång.....
då kommer vi att plocka bort elementet, just bara för att bli av med det, sen om det e ekonomiskt vet jag inte dock e ju badrummen inte allt för stora så det e nog överkomligt att värma det med bara golvvärmen.
 
Snyggast blir det ju utan element, men den dagen slingan går av är det ju bra att ha.
Ekonomisk är elementet bäst, men merkostnaden är att jämföra med en fis i rymden i husbyggarsammanhang.
När jag byggde bastu/duschrum i gamla huset la jag in golvvärme med tillräcklig effekt för uppvärmning samt drog fram elmatning till ett ev. framtida element och avslutade i dosa.
På så vis kan man montera elementet om och när behovet uppstår i framtiden.
 
Det finns golvslingor med upp till 120 w/2 och i ett nybyggt hus räcker det och blir över med värme.

Jag vet att Devi golvvärme har färdiga paket för detta inkl.termostat.

 
Tackar för era svar. En sista fråga bara: Om jag tar bort elementet i badrummet så undrar jag nu vad man kan göra åt rören för elementet som går ut genom väggen. Man får väl plugga dom och låta dem sticka ut? Det kanske kan vara bra att ha dem där eftersom det då går att ansluta elementet i framtiden om det skulle behövas eller om elslingorna skulle gå sönder...

Freddi
 
Sätt dit en utanpåliggande dosa avsedd för ändamålet(med dragavlastning för anslutningskabel), och avsluta fk-kabeln på plint i dosan, så döljs rörändarna.
 
vi kopplade på en vattenburen handdukstork istället för elementet, funkar kanon.

ett tips ;)
 
Tydligen har jag varit ute cyklat totalt, det är ju vattenburen värme ;) Handdukstork är det ända vettiga alternativet
 
Menar ni att handdukstorken skall vara på ständigt samtidigt som golvvärmen då eller går det att stänga av en vattenburen handdukstork och bara ha den på när man torkar handdukarna? Antar att rören från elementet sitter i golvnivå men då måste man väl dra nya rör upp längs väggen till handdukstorken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.