Hej!

Är det någons om har en idé om hur man skulle kunna använda en diskmaskin i en sommarstuga där jag har tillgång till batteri 12 V och gasolspis?
Jag tänkte om man man använda en omvanldare 12 V till 230 V för att driva pumpen och elektroniken och att man förvärmer vattnet?
 
D09
Redigerat:
Funderade på husvagnsdiskmaskin, men klart de går kanske på 230.
 
Det blir nog billigare med papptallrikar.
 
En trevlig sambo som diskar självmant utan gnäll är nog ganska bra att ha annars. :D
 
Om man väljer en sommarstuga utan el, är inte då åxå vitsen att bo o leva lite spartanskt där?
Diskmaskin känns liksom tokfel i det sammanhanget.
 
  • Gilla
Göran.W och 3 till
  • Laddar…
Hur får du in vatten till maskinen för de olika stegen?
Men spontant känns inte diskmaskin i hus utan 230V och vatten som något att lägga tid på.
 
Ponera att du använder en diskmaskin som kan ta både varmvatten och kallvatten. (för du har vattentryck i huset?) Så förvärmer du lite varmvatten på taket mha något utomhus duschsystem (dyrt). Du skaffar en diskmaskin som tar in både varmt och kallt vatten. Sen har du en omvandlare som ger inte helt försumbara förluster.
Jag vet nu inte hur många Ah som en diskmaskin kan tänkas ta. Men jag tror ändå då får ha en massiv batteribank.

Nej, jag tror inte att det är genomförbart rent praktisk. Men allt går ju - det omöjliga tar bara lite längre tid. Ligger stugan så tokigt avsides att det är omöjligt att få draget el dit?
 
Tack för svar. Jag har ett elverk som ger 230 V men det känns lite konstigt att låta det köra om jag skaffade en diskmaskin. Har också tänkt på en vattentank som jag fyller på med varmvatten.
 
Du har helt rätt. Det var också tanken när vi skaffade torpet men nu med tre barn blir diskbergen så höga. Nöden är uppfinningarnas moder.
 
Det kan jag förstå :)

Samtidig kan man ta det som meditativ tid tillsammans efter maten. Vår diskmaskin gick sönder och jag orkade inte ta tag i det. Var ganska mysigt och gick förvånansvärt snabbt trots att vi har fem barn. Den största fördelen var att disken kom in i skåpen direkt och man slapp tömma diskmaskinen.
 
Här har ni en som aldrig ägt eller vuxit upp med diskmaskin.
Det går utan problem.
(ljög lite där vi hade en i hallen som aldrig vart installerad).

Men klart du ska ha en diskmaskin om du vill ha det även om det är ett torp.
 
Funderat på att koppla in stugan till elnätet?

Eller ligger den i ödemarken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.