Håller på att renovera rummet som tjänade som sal förr om åren, nu har jag rivit ner den trasiga takpappen och fann där kilsågat tak. Den verkar ha varit synlig en gång i tiden då även listerna och ett inklädd skåp har samma nyans på träet.

Nu behöver jag tips på hur jag ska gå vidare, spänna papp eller måla vitt?
Eller ska jag behålla det som den är?'


bild-12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måla vitt alla gånger!
Eventuellt lasera om du tror att det går.

Det kommer att bli mycket snyggt (y)
 
Jag målade med Alcros utomhusgrund spädd cirka 30 % med lacknafta. Mycket snyggt men det var råspont (lurviga sidan). Ditt tak är kanske hyvlat?
 
Taket är hyvlat och det har varit synligt en gång i tiden så som det ser ut.
Målar allt med linoljefärg när jag renoverar och ska jag öven ha det i detta tak?
 
Vi använde Gysinges matta linoljefärg och bröt den med c:a 1% grön umbra. Det fungerade bra att måla med en kort slät skumgummiroller. Innan färgen torkar (den torkar fort) drar man ut färgen med en moddlare för att få lite struktur.
Eftersom du har ett omålat tak (våra är tidigare målad vita) bör du grunda med vanlig linoljegrundfärg för inomhusbruk. Det är också klokt att tvätta taket före målningen.
Om någon tycker att ni skall behålla taket trävitt, skall ni veta att man var mycket fattig om man inte hade råd att måla taket. Rummet kommer att bli mycket ljusare och luftigare.
Lycka till med målningen.
 
Jag hade nog också målat paneltaket givet att det är gjort för att synas. Tycker dock det verkar märkligt att det är omålat om det en gång har varit det synliga innertaket. Som Valter skriver var omålade tak väldigt ovanliga och det verkar konstigt att någon tagit sig omaket att ta bort färgen någon gång. Går inte riktigt ihop...

Hur gammalt är huset? Spännpappen kom ju relativt sent med den industriella papperstillverkningen. Är huset äldre än så kan inte taket ha varit gjort för papp från början i alla fall...

En poäng med pappen är att den skyddar mot nedfallande sågspån.
 
Det är byggt på 1860-talet och det var inget fattigt bygge. Skicket lurar en att det en gång varit synligt, för det är verkligen perfekt. Har också oroat mig för nedfallande spån...

Är det mer korrekt att måla med linoljefärg än med limoljefärg?
Den gamla pappen var målad med det senare.

Om det ska spännas papp så lär jag anlita bort det och då känns det väldigt avlägset i tid.
 
ja limfärg känns väl mera rätt. Ren linoljefärg är väl mer till snickerier som behöver kunnas torkas av.
Om det skulle bli för mycket nerfarande sågspån få du väl pappspänna taket då.
 
Spänna papp är enklare än man kan tro. Dock knepigare i tak än på väggar. Att vara två är ett måste. Men om rummet inte är väldigt stort så är det gjort på en dag alla gånger. Finns en del hyfsade guider att googla fram.

Jo limfärg är det mest traditionella valet. Nackdelen är att det färgar av sig vid avtorkning. Men det behöver ju inte göra så mkt uppe i ett tak. Ett alternativ mellan limfärg och linoljefärg är en matt linoljeemulsionsfärg.
 
Ett alternativ kan vara att måla med äggoljetempera. En dryg färg som ger en matt och hållbar yta. Läs med på webben "av jord" där man kan beställa färdiga pigmentpåsar i valfri kulör. Sen blandar man enligt recept på påsen ägg vatten och linolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.