Köpte en Meec Tools på JULA idag, men till min förvåning när jag försökte sätta in mina egna borrar så var de alldeles för små för att kunna fästas. Dem tre borrarna som ingick sitter väl i chucken, så vad jag letar efter är någon form av nyckel/universalfäste som kan få de mindre borrarna att fästa eller om det går att lösa på något annat vis. Se bilden nedan för skillnaden i storlek och fäste.
http://www.jula.se/borrhammare-1500w-4j-001062

20130801_173921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130801_174005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du letar efter sds borrar vilket är det som används i en borrhammare. Dina gamla används i slagborr, borr och skruvdragare.

Borrar med sdsfattning finns på Jula, Biltema mfl plus vanliga verktygsbutiker i lite mer kvalitetsmodeller
 
Lolle har helt rätt, borrhammare har SDS-fäste eftersom de är tänkta till tyngre arbetsuppgifter. Om du skall köra vanliga borrar går det om du köper en chuck med SDS-fäste, finns som tillbehör. Tänk bara på att det är en nödlösning, vanliga borrar har inte samma styrka som SDS-borrar så chuck är till för enstaka hål i trä, inte för slagborrning i betong.
 
  • Gilla
Patrick.Lundin
  • Laddar…
Har testat en sån där chuck med SDS-fäste och det fungerar endast som nödlösning, dvs bortkastade pengar.
Det blir vingligt och sladdrigt, så det är bättre då att lägga dessa pengar på en billig vanlig borrmaskin.
Erkänner aldrig att jag köpt en utan det var en nära bekant till mig, känner honom väldigt väl,men han lämnade den i en låda hos mig som lagervara för att aldrig användas.;)
 
Tack för hjälpen, beslutet blev ganska enkelt efter era kommentarer. Det blev till att inhandlade SDS+ borrar, då tanken var att göra hål i betongen.
 
Men om det var betong du skulle borra.... Varför ställde du fråga öht?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.