P
Hej, jag ska anlägga en 28 m lång stödmur mot grannen. Använder släta murblock från Starka (Birka). Muren skall bli 5 murblock hög, dvs 70cm, varav 10% dvs ett halvt murblock ligger under markytan (i detta fall mina plattor).

1) Bärlager: Jag har grävt ur ca 30 cm (lerjord), tänker lägga en fiberduk, men vad fyller jag upp med? En del säger 0-40 eller mer, andra säger 2-4 makadam (dränerande). Jag har 0-20 liggande på tomten, som jag hoppades kunna få användning för.

2) Baksidan på mur: Jag är med på att jag måste ha något dränerande även på baksidan av muren mot jordmassorna omgivna av fiberduk, men hur mycket? Han som sålde makadamen sa att det räcker med 10 cm bredd. Det är han som säger att 2-4 makadam både under och bakom muren.

3) dräneringsrör: var lägger jag den? Under muren, på insidan av muren i höjd med nedre blocket?
 
Redigerat:
D09
enginolo skrev:
Hej, jag ska anlägga en 28 m lång stödmur mot grannen. Använder släta murblock från Starka (Birka). Muren skall bli 5 murblock hög, dvs 70cm, varav 10% dvs ett halvt murblock ligger under markytan (i detta fall mina plattor).

1) Bärlager: Jag har grävt ur ca 30 cm (lerjord), tänker lägga en fiberduk, men vad fyller jag upp med? En del säger 0-40 eller mer, andra säger 2-4 makadam (dränerande). Jag har 0-20 liggande på tomten, som jag hoppades kunna få användning för.

2) Baksidan på mur: Jag är med på att jag måste ha något dränerande även på baksidan av muren mot jordmassorna omgivna av fiberduk, men hur mycket? Han som sålde makadamen sa att det räcker med 10 cm bredd. Det är han som säger att 2-4 makadam både under och bakom muren.

3) dräneringsrör: var lägger jag den? Under muren, på insidan av muren i höjd med nedre blocket?
Jag hade lagt ett dränerande lager typ 16/32, på detta toppat med lite 2-5 för att kunna väga in 1:à lagret stenar.

Beroende på hur lerig marken är så hade jag ev gjutit en klack som grund. Blandat ihop 16/32 och grovbetong.
En duk i botten mot leran med.

Dräneringen hade jag lagt så lågt som möjligt längs muren, sen är jag lite skadad med återfyllnad .. Jag fyller alltid med MASSOR av 16-32 just för att det aldrig blir någon vattenpöl, vattensank mark och trycket mot muren bör bli konstant.

Men normalt så borde det räcka med ett lager på 10 - 20 cm, en del använder även platonmatta på insidan muren. Likaså förstärkningsnät som man lägger liggande och förankrar i muren som mothåll.

0-20 materialet hade jag använt till annat, t ex slitlager om du har grusade vägar eller skydd kring rör om du ska gräva eller en pulkabacke för ungarna ;)
 
  • Gilla
Tobias Hasskvist
  • Laddar…
P
Men 2-4 är ju både lämpligt som bärlager samtidigt som det är dränerande. Varför inte bara 2-4?
 
Jag hade kört på markduk, 0-20, och sen ett tunt lager flis att väga in stenarna med. Dränering så lågt som möjligt på insidan muren (i höjd med nedersta stenen troligtvis), och sen fyllt med makadam i 45 graders lutning neråt från översta stenen.
 
D09
enginolo skrev:
Men 2-4 är ju både lämpligt som bärlager samtidigt som det är dränerande. Varför inte bara 2-4?
Jag ser ( utan att vara expert ) flis som avjämningsmaterial pga sin låga fraktion , bärlager i mina ögon är material från 0-32 och upp, under det slitlager.

Hade t ex inte ersatt det grövre 16-32 med 2-4 när man gör en husgrund.
Har väl med sättningsrisk/ bärighet o göra. :)
 
Jag håller med D09. Som bärlager dka du ha material som innehåller stenmjöl. Annars blir det inget bra när du paddar det. Då du paddar så vattna gärna också så sätter det sig rejält.

Jag har själv använt 0-30 och 0-16 till stödmurar för 8 år sedan. La ingen dränering men har funkat kanonbra ändå.
 
...alla murar jag sett som saknar grundgjutning kroknar efter några år. 25 cm betong och 4 armeringsstål är stabilt....
 
När man läser beskrivningar om dräneringsrör står det ofta att det ska finnas vid behov. Men hur avgör man behovet av dräneringsrör?
 
Är det grus och sand i backen som är tillräckligt genomsläppligt är det självdränerande och man kan skippa dräneringen, fast det kostar inte många kronor så det hade jag lagt ändå.


Och till det tråden handlade om
Som D09 skriver, grusmaterial i finare fraktioner har sämre bärighet och är bättre som slitlager och avjämning.

Prova lägg 20 cm tjockt med 2-4, 16-32 och 0-32 och packa. 0-32 blir stabilast och 2-4 trampar man rakt igenom.
0-40 eller 16-32 har vi använt under murar beroende på markförhållanden.
 
Gabionmur kanske?
(Har inte läst hela tråden ..)
 
MathiasS skrev:
...alla murar jag sett som saknar grundgjutning kroknar efter några år. 25 cm betong och 4 armeringsstål är stabilt....
Då är det ett dåligt underarbete. Börja man på riktig schaktbotten så behöver man inte gjuta för en sådan låg mur.
 
Det håller jag egentligen med om, men för den som inte har alla maskiner i garaget är det en enkel väg till ett bra resultat.
 
P
Jag lade slutligen 2-4 makadam under muren direkt mot lerjord. Stöttar upp med armeringsplast och makadam på baksidan, dräneringsrör. Ser stabilt ut.
 
Hej
Det är bara att hoppas at 2-4 håller.Normalt brukar man ha typ 0-32 som bärlager under en mur.
Det krävs 0 för att det ska vara hårt.
Röret ska ligga i nivå under nedersta stenen med fall.
 
2-4?! Jag tror du tyvärr kommer ångra dig om ett par år när tjälen satt marken ett par gånger....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.